Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Rozbierają wiadukt kolejowy nad ul. Grzegórzecką. Obok powstaje przystanek kolejowy [ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Trwają prace związane z rozbiórką zabytkowej części wiaduktu kolejowego nad ul. Grzegórzecką. W sąsiedztwie prowadzone są roboty związane z budową przystanku kolejowego Kraków-Grzegórzki.
Trwają prace związane z rozbiórką zabytkowej części wiaduktu kolejowego nad ul. Grzegórzecką. W sąsiedztwie prowadzone są roboty związane z budową przystanku kolejowego Kraków-Grzegórzki. Anna Kaczmarz
Trwają prace związane z rozbiórką historycznej części wiaduktu kolejowego nad ul. Grzegórzecką. W sąsiedztwie prowadzone są roboty związane z budową przystanku kolejowego Kraków-Grzegórzki.

FLESZ - Co składa się na cenę paliwa?

od 16 lat

- Na ulicy Grzegórzeckiej demontowana jest starsza część wiaduktu kolejowego. Wykonawcy zdjęli już fragmenty gzymsu i kamienne tonda. Trwają przygotowania do prac przy sklepieniach i filarach obiektu. Tuż po Nowym Roku roboty przeniosą się na poziom ulicy. Kamień i cegły będą odzyskane. Po oczyszczeniu ponownie pojawią się w tym miejscu - informują w PKP Polskie Linie Kolejowe.

W przypadku wiaduktu nad ul. Grzegórzecką pociągi jeżdżą już po wykonanej wcześniej, nowej części obiektu od strony Hali Targowej. - Teraz kolejna część obiektu będzie dostosowana do współczesnych potrzeb komunikacji kolejowej i drogowej. Konstrukcja spełniająca wymogi kolei zachowa, dzięki zastosowaniu oryginalnego materiału, dotychczasowy wygląd - zaznaczają w PKP PLK.

Wykonawcy pracują przy frontowych ścianach wiaduktu. Od 3 stycznia 2022 r. roboty przejdą na poziom ulicy. Na czas najtrudniejszych prac ruch na ul. Grzegórzeckiej będzie zamknięty dla tramwajów i samochodów. Szczegółowa organizacja ruchu jest ustalana przez wykonawcę z zarządcą drogi. Wyznaczony zostanie objazd dla aut. Dla pieszych będzie bezpieczne przejście pod nowymi estakadami kolejowymi. Wykonawcy – wraz z postępem prac, po około trzech tygodniach zamierzają przywrócić przejazd dla komunikacji zbiorowej.

Równolegle ułatwienie komunikacji przez centrum Krakowa mają zapewnić otwarte przejazdy pod mostami i wiaduktami kolejowymi nad ul. Miodową, Podgórską i Powstańców Wielkopolskich. - Z wyprzedzeniem będą podawane informacje o następnych etapach prac przy wiadukcie. Wykonawcy szacują, że przebudowa obiektu zajmie ok. 15 miesięcy - informują w PKP PLK.

Wiadukt nad ul. Grzegórzecką to jeden z wielu obiektów modernizowanych przez PLK w ostatnich latach w Krakowie. Mieszkańcy korzystają już z efektów prac przy wiaduktach nad ul. Łokietka, Prądnicką, Kamienną, Kopernika, Dekerta, Morawiańskiego i Złocieniową.

Przebudowa wiaduktu (powstał w latach 1861-63) jest częścią gigantycznej inwestycji PKP PLK za ponad 1 mld zł. W ramach zadania powstają m.in. estakady kolejowe między ul. Kopernika i Miodową, przystanek Kraków Grzegórzki, budowane są też nowe mosty nad Wisłą.

Początkowo plan był taki, że zabytkowy wiadukt nad ul. Grzegórzecką zostanie zachowany, a jego konstrukcja zostanie wzmocniona. Podczas prac okazało się jednak, iż trudno podjąć decyzję, by wprowadzić takie rozwiązanie i dzięki niemu w przyszłości zagwarantować bezpieczeństwo pasażerom. Problem z wiaduktem opóźniał całą inwestycję. PKP PLK zwróciło się więc do władz konserwatorskich o wykreślenie zabytku z rejestru „z uwagi na ważny interes państwa”. Wpis do rejestru uchyliła 1 września br. decyzja ministerialna.

Na początku listopada wiceminister kultury i generalny konserwator zabytków Magdalena Gawin podjęła jednak decyzję o wznowieniu postępowania w tej sprawie i zwróciła się o opinię do specjalisty z Politechniki Wrocławskiej. W PKP PLK wyjaśniają, że poznali treść tej opinii i na tej podstawie postanowili rozpocząć demontaż wiaduktu, by go później odbudować we wzmocnionej formie – chodzi o prace od strony ul. Dietla.

W ramach inwestycji PKP PLK między Dworcem Głównym, a dworcem w Płaszowie budowane są cztery tory kolejowe. Ruch dalekobieżny zostanie oddzielony od ruchu aglomeracyjnego. Powstaną warunki do uruchomienia większej liczby połączeń kolejowych, a pociągi przyspieszą do 100 km/h. Dzięki inwestycji zapewniony będzie sprawny przejazd pociągów odcinkiem trasy E30, łączącej m.in. Przemyśl – Kraków – Wrocław – Zgorzelec. Nowy przystanek Kraków Grzegórzki ma zwiększyć dostęp do kolei.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Rozbierają wiadukt kolejowy nad ul. Grzegórzecką. Obok powstaje przystanek kolejowy [ZDJĘCIA] - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski