Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków stara się o pieniądze na metro, ale nie wie, czy chce je wybudować

Arkadiusz Maciejowski
Arkadiusz Maciejowski
Podziemna komunikacja jest niezbędna dla rozwoju Krakowa
Podziemna komunikacja jest niezbędna dla rozwoju Krakowa fot. Szymon Starnawski
Inwestycje. Minęło już dwa i pół roku od referendum, w którym mieszkańcy zagłosowali za podziemną koleją. Unia pomoże zrobić pierwszy krok?

Prezydent Krakowa podejmuje kolejną próbę pozyskania pieniędzy na dokumentację potrzebną do budowy metra. Chodzi o tzw. studium wykonalności, które pozwala określić m.in. najkorzystniejszy przebieg planowanej podziemnej kolejki, dokładne koszty budowy itd. Na stworzenie studium potrzeba około 10 mln zł.

- Liczymy, że połowę tej kwoty uda nam się pozyskać z nowego unijnego programu „Łącząc Europę” (CEF) - mówi Jan Machowski z biura prasowego Urzędu Miasta Krakowa. I podkreśla, że wniosek o dofinansowanie został już wysłany. - Budowa metra w Krakowie to projekt, który musi być przemyślany. Chcemy dysponować wszelkimi możliwymi analizami - podkreśla prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.

Główny problem tkwi jednak w tym, że prezydent i jego urzędnicy, wnioskując o pieniądze na metro, sami nie wiedzą, czy... w ogóle chcą je budować. Choć minęły już ponad dwa lata od referendum, w którym mieszkańcy opowiedzieli się za podziemną koleją, miasto inwestuje praktycznie tylko we wspomniane „analizy”. A konkretów brak.

CZYTAJ RÓWNIEŻ:
Metro czy 20 nowych torowisk
Plan Junckera raczej nie dla metra

Autorzy Studium rozwoju transportu w Krakowie (za 762 tys. zł opracowało je biuro Cejrowski&Krych z Poznania), które poznaliśmy na początku 2016 r., przedstawili dwa rozwiązania mogące skutecznie usprawnić komunikację miejską. Pierwsze z nich to budowa linii metra z Nowej Huty do Bronowic (za ok. 8 mld zł).

Alternatywą jest rozbudowa sieci tramwajowej m.in. z tunelem pod Rynkiem Głównym (za ok. 3 mld zł). Prezydent Majchrowski przez ostatnie dwanaście miesięcy nie potrafił się jednak zdecydować, którą drogą pójść. Postanowił tylko zamówić u kolejnej firmy koreferat, który ma podpowiedzieć, co dla Krakowa jest najlepsze. Dokument będzie gotowy jednak dopiero w przyszłym roku.

Od razu pojawia się więc pytanie, co w przypadku, gdy miasto otrzyma dofinansowanie z programu „Łącząc Europę” na studium metra, a koreferat wykaże większe zalety tunelu dla tramwajów (np. niższe koszty przy podobnym efekcie usprawnienia transportu w mieście). - Może zaistnieć taka sytuacja. Wtedy możemy zrezygnować z dofinansowania. Gdybyśmy jednak nie złożyli wniosku, a koreferat wskazałby metro, bylibyśmy oskarżani, że nie próbowaliśmy wykorzystać szansy na pieniądze unijne - wyjaśnia Machowski.

Decyzja o tym, czy Kraków otrzyma dofinansowanie, ma zapaść w lipcu. - Do tego czasu powinniśmy już wiedzieć, czy dla miasta korzystniejsze jest metro, czy nowe tunele tramwajowe - zaznacza Jan Machowski.

Przypomnijmy, że to już kolejna próba władz miasta zdobycia tzw. zewnętrznego finansowania dla studium wykonalności metra. Pół roku temu wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel oznajmił, że odbył rozmowę z wiceminister rozwoju Jadwigą Emilewicz. - Powiedziała, że znajdą się pieniądze na studium - podkreślał. Szybko okazało się, że jednak się nie znalazły.

Unijne dofinansowanie, o które teraz wnioskuje Kraków, też nie jest pewne, bo konkurencja będzie duża. Z CEF przyznawane są fundusze na innowacyjne projekty transportowe, które w planach mają też inne miasta, m.in. Rzeszów, gdzie chcieliby wybudować kolejkę naziemną. Jeśli wybrany zostanie jednak krakowski projekt, studium miałoby powstać do 2019 r. I byłoby pierwszym poważnym krokiem w kierunku podziemnej kolei w stolicy Małopolski. Na podstawie tego dokumentu miasto mogłoby zabiegać o unijne wsparcie budowy metra.

[email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski