Kraków. Strefa Czystego Transportu ma ograniczyć poziom spalin. Za cztery lata 40 proc. aut nie wjedzie już do centrum

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Nowe przepisy mają znacznie ograniczyć wjazd do Krakowa samochodów z silnikami emitującymi dużo spalin.
Nowe przepisy mają znacznie ograniczyć wjazd do Krakowa samochodów z silnikami emitującymi dużo spalin. Andrzej Banaś
Udostępnij:
Kraków czeka wielka samochodowa rewolucja. W poniedziałek (13 czerwca) miejscy urzędnicy przedstawili raport z konsultacji społecznych dotyczących wprowadzenia w Krakowie Strefy Czystego Transportu. Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego, poinformował, że od 2026 r. do SCT będą mogły wjeżdżać tylko pojazdy z normami od euro 4 dla silników benzynowych i od euro 6 dla diesli. Oznacza to, że w ciągu najbliższych 4 lat krakowianie będą musieli wymienić ponad 40 proc. pojazdów, którymi dziś jeżdżą po mieście.

- Z konsultacji społecznych wybrzmiewają dwa bardzo istotne elementy. Po pierwsze, jest to praktycznie powszechna zgoda na to, by zrobić kolejny krok w poprawie jakości powietrza. Drugi wniosek był taki, by zostało to poprzedzone pewnym okresem przygotowawczym. Dlatego zdecydowaliśmy, by zaproponować w projekcie uchwały w sprawie SCT, która zostanie przedłożona radnym we wrześniu, wejście tej strefy od 1 czerwca 2024 roku, czyli za około dwa lata. Wydaje się nam, że to będzie wystarczający okres, by osoby, które są w stanie zmienić pojazd, mogły to zrobić - mówi wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.

Projekt uchwały może zawierać też ewentualne rekompensaty dla mieszkańców, którzy zrezygnują z samochodów (np. darmowe przejazdy komunikacją zbiorową przez dwa lata, dopłaty do rowerów elektrycznych). Na razie trwają jeszcze ustalenia co do zakresu takich propozycji. Nie brane jest natomiast pod uwagę wprowadzenie dopłat do wymiany samochodu na nowszy, ekologiczny. - Na to nie jesteśmy w stanie znaleźć środków - przyznaje wiceprezydent Kulig.

SCT ma wejść w życie od czerwca 2024 r. Co ważne, jak podał Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego, w 2024 r. po ulicach w centrum miasta będą mogli jeździć wszyscy albo niemal wszyscy, oprócz kierowców, którzy od 2023 r. zarejestrują pojazdy poniżej normy euro 4 (rejestracja auta od 2006 r.) dla silników benzynowych, i euro 6 dla diesli (od 2014 r.). Wiceprezydent Kulig wspomniał jednak, że brane jest pod uwagę wprowadzenie od czerwca 2024 r. zakazu wjazdu do SCT dla pojazdów z silnikami z normą euro 1 (obowiązywała do 1996 r.) i euro 2 (do 2000 r.).

Od 2026 r. do SCT nie będą już mogli wjeżdżać kierowcy posiadający pojazdy z silnikami poniżej euro 4 dla samochodów benzynowych i euro 6 dla diesli. W urzędzie oceniają, że obecnie takich pojazdów do wymiany jest ponad 40 proc. Zmiany mają dotyczyć wszystkich krakowian (także mieszkańców SCT) oraz kierowców przyjezdnych. Nowe zasady będą też dotyczyć autobusów i busów.

- W 2026 roku do strefy będą mogły wjeżdżać auta z silnikami benzynowymi od euro 4, a więc mające 20 lat i mniej. Takie pojazdy są w zakresie możliwości większości osób, które dziś jeżdżą samochodami. Mamy nadzieję, że od strony ekonomicznej zawirowania potrwają rok, dwa. Sytuacja na rynku motoryzacyjnym też powinna się klarować, a mamy cztery lata aby dostosować się do nowych zasad - mówi dyr. Łukasz Franek.

Aut nie będą musieli wymieniać kierowcy powyżej 70 roku życia. - W wyniku konsultacji uznaliśmy, że pewne osoby należy chronić przed konsekwencjami zmian dotyczącymi SCT. To są osoby, które ukończą 70 rok życia i ze względu na to, że ich możliwości finansowe osłabną, mogą nie mieć więc możliwości wymiany pojazdów na nowocześniejsze. Będą więc zwolnione z tego obowiązku - wyjaśnia wiceprezydent Andrzej Kulig.

Nowymi przepisami nie będą też objęte pojazdy osób z niepełnosprawnościami. Do SCT mają być wpuszczane pojazdy historyczne, a także foodtrucki (zazwyczaj dojeżdżają do docelowego miejsca, w którym stacjonują na dłużej) oraz pojazdy specjalistyczne (np. dźwigi).

Przypomnijmy, że przygotowania do utworzenia SCT rozpoczęto w związku z przyjętym przez Sejmik Województwa Małopolskiego Programem Ochrony Powietrza (POP). Zobowiązuje on Kraków do przyjęcia uchwały wprowadzającej SCT przed 24 grudnia 2022 r. Poszczególne rozwiązania dotyczące SCT można natomiast wprowadzać w późniejszym czasie. Nowe zasady mają obowiązywać w oparciu o nowelizację Ustawy o Elektromobilności i Paliwach Alternatywnych.

Od czerwca 2024 r. strefą ma być objęta tzw. II obwodnica Krakowa (teren ograniczony Alejami Trzech Wieszczów oraz ulicami: Konopnickiej, Kamieńskiego, Powstańców Śląskich, Powstańców Wielkopolskich, Turowicza, al. Powstania Warszawskiego i Wita Stwosza). Ten teren będzie też wyznaczał SCT od 2026 r., a jeżeli do tego czasu zostanie ukończona północna obwodnica, to w SCT znajdzie się cały obszar w granicach obwodnicy autostradowej Krakowa więc de facto niemal cały Kraków. Zakończenie prac dotyczących budowy północnej obwodnicy wyznaczono na lipiec 2023 r. Trzeba jednak brać pod uwagę, że termin ten może się opóźnić.

Przypomnijmy, że niedawno Parlament Europejski przychylił się do wniosku Komisji Europejskiej i w Unii Europejskiej obowiązywać będzie zakaz sprzedaży nowych samochodów wyposażonych w silniki spalinowe od 2035 r.

- Konsultacje w sprawie SCT były prowadzone w czasie, kiedy ta decyzja Komisji Europejskiej nie była jeszcze znana. Myślę, że nowe zasady planowane od 2035 r. będą mobilizować wszystkich nas, do tego, by zmienić przyzwyczajenia dotyczące korzystania ze środków transportu. Docelowo chcielibyśmy, aby Strefą Czystego Transportu było objęte całe miasto, ale nie wcześniej niż w 2027 roku - wyjaśnia wiceprezydent Andrzej Kulig.

Miasto planuje budowę linii tramwajowej na os. Złocień

Kraków. Miasto planuje budowę linii tramwajowej na osiedle Z...

FLESZ - Czym spowodowane są ciągłe podwyżki cen paliw i energii?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Metabo

Metabo Power Maxx BS Quick (600156500)

615,00 zł284,99 zł-54%
miejsce #2

DeWalt

DeWALT DCD777S2T

1 267,00 zł630,00 zł-50%
miejsce #3

Makita

Makita DF033DZ

281,52 zł188,78 zł-33%
miejsce #4

Black&Decker

Black&Decker Wiertarko-wkrętarka akumulatorowa (BDCHD18-QW)

373,34 zł309,00 zł-17%
miejsce #5

Stanley

Stanley FMC625D2

463,00 zł
miejsce #6

Einhell

Einhell 4513914

209,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Kraków. Strefa Czystego Transportu ma ograniczyć poziom spalin. Za cztery lata 40 proc. aut nie wjedzie już do centrum - Gazeta Krakowska

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Polski
Dodaj ogłoszenie