Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Studium dla metra z kolejnym opóźnieniem. Wszystkiemu winny konserwator?

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Tak według krakowskiego architekta Przemysława Tabora mógłby wyglądać przystanek metra przy Dworcu Głównym. Wizualizacja: Przemysław Tabor/URBAarchitects
Tak według krakowskiego architekta Przemysława Tabora mógłby wyglądać przystanek metra przy Dworcu Głównym. Wizualizacja: Przemysław Tabor/URBAarchitects Przemysław Tabor/URBAarchitects
Studium dla bezkolizyjnego transportu w Krakowie w tym metra miało być gotowe do końca 2019 r. Później urzędnicy informowali, że z powodu przeciągających się uzgodnień z władzami konserwatorskimi opóźnienia związane z tworzeniem dokumentu wyniosą ok. 180 dni. Minęło pół roku i w magistracie przyznają, że na dokument nadal trzeba będzie poczekać. Jako powód wskazują brak kompletu uzgodnień z władzami konserwatorskimi. A Monika Bogdanowska, małopolska wojewódzka konserwator zabytków, przyznaje, że autorzy studium przekazują kolejne koncepcje do uzgodnienia. - Wygląda to na celowe przeciąganie projektu - komentuje konserwator.

FLESZ - Co posadzić, by nie podlewać

od 16 lat

- Obecnie wykonawca Studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie, finalizuje prace związane z etapem 4 opracowania. Uzyskane od Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków (WUOZ) stanowisko, nadal nie wypełnia zakresu wynikającego z umowy. Na dzisiaj wykonawca nie uzyskał kompletnej opinii WUOZ - dla przesłanej dokumentacji, dotyczącej stacji rondo Mogilskie, stanowisko WUOZ nie odnosiło się do całości przesłanego materiału - informują w urzędzie.

Zwracają tam też uwagę, że ponadto wykonawca oczekuje na stanowisko WUOZ w sprawie stacji dla metra "Stare Miasto" w dwóch wariantach w związku z korektą ich lokalizacji. - Uwzględnienie stanowiska władz konserwatorskich jest warunkiem koniecznym do możliwości zatwierdzenia rozwiązań projektowych i tym samym odbioru etapu 4 Studium. Ewentualne korekty dotychczasowych rozwiązań będą wymagały także opinii innych podmiotów - dodają w magistracie.

Bardziej sytuację rozjaśniają informacje, jakie uzyskaliśmy od władz konserwatorskich. - Dostajemy kolejny raz do zaopiniowania projekt stacji metra "Rondo Mogilskie", podobnie jak stacji "Rajska". Za każdym razem odpowiadamy, i dostajemy znowu koncepcję do zaopiniowania. Wygląda to na celowe przedłużanie projektu - przyznaje Monika Bogdanowska, małopolska wojewódzka konserwator zabytków. - Projektant przesuwa coś o pół metra i całe dokumentacje znowu do nas wracają, a mamy do rozpatrzenia bardzo dużo innych spraw i nie możemy ich odkładać - dodaje.

Teraz władze konserwatorskie np. ponownie mają opiniować propozycję stacji metra między ul. Karmelicką i Dolnych Młynów - w sąsiedztwie Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej. - Ta stacja na planach zajmuje ona coraz więcej miejsca, zmniejszając powierzchnię planowanego tam parku - komentuje Monika Bogdanowska.

W urzędzie przyznają, że po zakończeniu obecnego 4 etapu tworzenia Studium pozostanie jeszcze sporo pracy. Do realizacji będą bowiem jeszcze etapy 5 i 6 obejmujące m.in. analizy finansowe, ekonomiczne, prawne, środowiskowe i wybór wariantu rekomendowanego. - Mając to na uwadze, do momentu zakończenia opiniowania opracowania, nie jest możliwe podanie konkretnej daty publikacji wyników studium mieszkańcom - wyjaśniają w magistracie.

Przypomnijmy, że w maju 2014 r. krakowianie w referendum opowiedzieli się za budową metra. We wrześniu 2018 r. miasto podpisało umowę z firmą ILF Consulting Engineers Polska na opracowanie za 9,4 mln studium dla bezkolizyjnego transportu, w tym metra. W umowie wpisano termin wykonania prac do końca 2019 r. Tuż przed tym terminem władze Krakowa poinformowały, że dokument nie powstanie na czas, bowiem propozycje lokalizacji podziemnych przystanków dla metra (planowanego na trasie Nowa Huta - centrum - Bronowice) negatywnie zaopiniowały władze konserwatorskie.

Początkowo małopolska wojewódzka konserwator zabytków Monika Bogdanowska zgodziła się jedynie na przystanek metra pod placem Nowaka-Jeziorańskiego, a więc w sąsiedztwie Dworca Głównego. Nie było zgody na przystanki pod rondem Mogilskim, skrzyżowaniem ulic Dunajewskiego, Karmelickiej i Podwale oraz pod placem między ulicami Karmelicką i Dolnych Młynów, gdzie obecnie jest naziemny parking a ma powstać miejski park. Wykonawcy studium zaproponowali więc nowe rozwiązania dla przystanków i władze konserwatorskie wydały zgodę na dwa z nich: w rejonie ronda Mogilskiego i ul. Karmelickiej, ale z warunkami.

W przypadku ronda Mogilskiego zalecenie było takie, by przystanek nie kolidował z pozostałościami po dawnej zabudowie fortyfikacyjnej. Jeżeli chodzi o przystanek przy ul. Karmelickiej zalecenie było takie, by prace związane z budową podziemnej stacji w jak najmniejszym stopniu wpłynęły na zieleń parkową, która ma tam się pojawić wcześniej.

Pół roku temu wydawało się, że obu stronom sprawnie uda się dograć wszelkie szczegóły i do końca czerwca tego roku autorzy studium będą mogli wykonać kolejne niezbędne prace. - Zgodziliśmy się na to, by na obu końcach działki przeznaczonej na park przy ulicy Karmelickiej zarezerwować teren, do około 50 metrów w głąb, na plac budowy dla planowanej stacji metra. Teraz dowiadujemy się, że dla parku ma zostać placyk na środku - komentuje Monika Bogdanowska. - Uzgodniliśmy już projekt i znów do nas wraca. Mam wrażenie że te działania są po to, aby w końcu skończyło się to negatywną opinią i wtedy zostaniemy obciążeni winą za brak metra, albo byśmy się zgodzili i wtedy poniesiemy winę za brak parku. Ostatecznie może być też tak, że nie będzie ani metra, ani parku, tylko pozostanie parking, a winny wszystkich nieszczęść w mieście- jak zwykle - będzie konserwator - dodaje.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Studium dla metra z kolejnym opóźnieniem. Wszystkiemu winny konserwator? - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski