Kraków. Szukają miejsc na parkingi w centrum

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Miasto wybudowało parking przy hali KS Korona, ale trudno zachęcić kierowców do korzystania z niego
Miasto wybudowało parking przy hali KS Korona, ale trudno zachęcić kierowców do korzystania z niego Anna Kaczmarz
Spółka Miejska Infrastruktura chce budować miejsca postojowe przy rondzie Matecznego, ul. Żółkiewskiego i pod estakadami.

W związku z likwidacją ok. 3 tys. miejsc postojowych w strefie płatnego parkowania miasto zamierza od przyszłego roku przyspieszyć prace związane z budową parkingów podziemnych i naziemnych w centrum.

Plan jest taki, że do 12 grudnia mają się zakończyć prace związane z wyznaczaniem nowych linii w strefie. Później specjaliści od organizacji ruchu dokonają analizy, w których miejscach, z powodu ubytku miejsc postojowych, najtrudniej zaparkować. - Tam, gdzie problemy będą największe, w pierwszej kolejności zamierzamy wytypować miejsca pod budowę parkingów - informuje Paweł Skrzypiec, prezes gminnej spółki Miejska Infrastruktura.

Na początku przyszłego roku ma być więc zaktualizowany program budowy parkingów z 2012 r. To nie oznacza jednak, że obecnie żadne tego typu obiekty nie będą przygotowywane. Prezes Skrzypiec przyznaje, że najbardziej zaawansowane prace dotyczą parkingu (z jedną kondygnacją podziemną i kilkoma nadziemnymi) przy rondzie Matecznego na 300-500 miejsc, który mógłby powstać w 2019 r. - w rejonie pijalni wód. W tym przypadku trwają końcowe prace związane z opracowaniem koncepcji obiektu i nowych rozwiązań komunikacyjnych na rondzie Matecznego.

Mniejszy parking (na razie nie ustalono jeszcze na ile aut), częściowo podziemny i nadziemny, planowany jest na działce w rejonie ul. Żółkiewskiego, w sąsiedztwie al. Powstania Warszawskiego i Ogrodu Botanicznego.

O tym, że w tym rejonie parkingi są potrzebne przekonuje Stanisław Albricht, autor rozwiązań transportowych i parkingowych dla Krakowa. Jego zdaniem nie tylko należy stawiać na parkingi park&ride, na których tylko część kierowców zostawi swoje samochody. - Duże parkingi podziemne mogłyby powstać np. pod al. Powstania Warszawskiego czy al. Pokoju - sugeruje Stanisław Albricht.

Zwraca uwagę, że w rejonie ronda Grzegórzeckiego już są wielkie korki i problemy z parkowaniem, bowiem znajduje się tu wiele urzędów, biur, a ma tam powstać jeszcze np. Nowy Ratusz Urzędu Marszałkowskiego.

Miejska Infrastruktura interesuje się też terenem jaki będzie do wykorzystania po wybudowaniu w 2020 r. estakad kolejowych między ul. Kopernika a Miodową. Miasto przymierza się do przejęcia tych obszarów od PKP i ogłoszenia konkursu na ich zagospodarowanie. Prezes Skrzypiec przyznaje, że można rozważyć, by na części z nich były miejsca postojowe.

Miejska Infrastruktura zamierza też poszukać miejsc na jeden obiekt parkingowy albo kilka miejsc postojowych pod nową łącznicą kolejową Krzemionki-Zabłocie.

Aktualna jest nadal kwestia budowy parkingu „Nowy Kleparz” w sąsiedztwie skrzyżowania al. Słowackiego z ul. Prądnicką. Tam rozważano budowę podziemnych garaży przez partnera prywatnego. W zamian nad ziemią chciał jednak wznieść budynek pod działalność komercyjną (np. sklepy, biura).

Miejska Infrastruktura zrezygnowała natomiast z budowy podziemnego parkingu pod placem Inwalidów, powodem były protesty mieszkańców.

Sprzeciw mieszkańców wstrzymał też budowę parkingu podziemnego „Olimpijka” na placu między ul. Wielopole, Dietla i Starowiślną.

Spółka MI na razie zarządza dwoma parkingami: pod placem przed Muzeum Narodowym i naziemnym przy hali KS Korona w Podgórzu.

Prezes Skrzypiec wyjaśnia, że pierwszy z tych obiektów jest wypełniany okresowo (np. podczas meczów Cracovii czy innych imprez masowych w okolicy). W przypadku parkingu w Podgórzu planowane są działania, które mają zwiększyć na nim frekwencję, m.in. rozważane obniżenie cen za abonamenty, umowy na parkowanie z sąsiadującymi zakładami pracy i lepsze reklamowanie obiektu w okolicy.

WIDEO: Co Ty wiesz o Krakowie?

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Wideo

Komentarze 27

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

l
luke

Nie dość, że masz żłobek i przedszkole na osiedlu to jeszcze Ci dzieci przyjeli? I to do tego samego? Zazdroszcze. Ja moje odstawiam do prywatnych na sąsiednim i kolejnym.

n
niestety

W kabinie powietrze mam filtrowane corocznie zmienianym filtrem HEPA. Podobnie w każdym samochodzie który nie pochodzi z epoki kamienia łupanego. Ale trafna obserwacja - dzieciaki stojąc na przystanku nawdychały by się dużo więcej syfu z diesli niż dorosły, lepiej jechać samochodem. Napiszesz coś więcej o filtrowanu, wentylacji i jakości powietrza w pojazdach komunikacji miejskiej i na przystankach? Bo to jeden z ulubionych tematów pasażerów.

b
bo

developerzy szkol nie buduja, musze woizc na stare osiedla bo komuna szkoły budowała.

R
Rozbawiony

No pewnie. Wszystko wina mieszkańców, nie urzędników, a już na pewno nie prezydenta. Bo oni wszyscy chcą zawsze tak dobrze, tylko im ŹLI MIESZKAŃCY, pyskacze, przeszkadzają w pełnieniu misji. Budująca naiwność :)

k
kkkkkk

Po jaką cho__rę rozwozisz dziecko skoro szkołę masz na miejscu ???
Jedynym usprawiedliwieniem dla rozwożenia dzieci do szkół w całym mieście jest poszukiwanie dla nich szkoły specjalnej.

j
jalakla

Skandalem jest budowanie nowego urzędu wojewódzkiego na Grzegórzkach - powinien powstać na obrzeżach lub w połowie drogi między Krakowem a Bochnią.

m
mmnmnmnmnmnm

Nie ma parkingów podziemnych bo każdy jest natychmiast OPROTESTOWANY przez mieszkańców - takich właśnie pyskaczy jak ty, którzy twierdzą, że nic nie powstaje, ale jak próbuje się temu zaradzić od razu krzyczą, że wszędzie tylko nie u nich.

a
aaaannn

To, że mieszańcy okolicznych miejscowości muszą przyjeżdżać do Krakowa to skutek tego, że wszystkie inwestycje wojewódzkie i państwowe są lokowane w Krakowie.
Dlaczego Urząd Wojewódzki nie miałby powstać np. w Brzegach koło autostrady, a hala widowiskowa dla całego województwa przy stacji kolejowej w Bochni lub koło autostrady w Zabierzowie. Dlaczego zlikwidowano urząd statystyczny w Limanowej i dlaczego centralny szpital wojewódzki nie mieści się koło autostrady w Tarnowie?? Co stoi na przeszkodzie, aby IPN zamiast pchać się do centrum Krakowa nie został zlokalizowany w Słomnikach.
Ściągamy wszystkich do centrum Krakowa a potem się dziwimy, że jest przepełnione i zakorkowane.

o
olo

Okolice Ronda Grzegórzeckiego pokazują jak myśli się w Krakowie o parkingach. Masa urzędów, sądów itp. instytucji i planuje się następne, ale o parkingach dla interesantów nikt nie pomyśli. Podobnie, wydaje się pozwolenia na budowy w całym Krakowie, ale nie myśli się o parkingach, bo jakoś to będzie. I jest jak jest.

h
hipo

niestety - powietrze zasysane nisko, spaliny aut poprzedzających

jakby komuś zależało, żeby jego dzieci nie wdychały tego co sam wypuszcza w atmosferę, to chyba lepiej byłoby jechać autobusem

W
Wkurzony

W książce Łukasza Gibały przeczytałem, że krakowianie tracą 8,5 godziny miesięcznie w korkach. O ile to prawda, to można poszukać przyczyn tego zakorkowania. I to nie sami krakowianie i ich pojazdy robią ten tłum. Jakieś 300 tys. pojazdów codziennie wjeżdża do Krakowa z oklicznych miast i wsi. Nie dość, że pozabierano nam miejsca postojowe, to jeszcze NIC, ale to NIC nie zrobiono w kwestii p&r. Władze kiedyś obiecywały 50 takich parkingów. Są bodaj dwa. W takim tempie kolorowanie trupa, a tak wygląda Kraków z punktu widzenia kierowcy, kilkoma miejscami w centrum jest śmieszne. W takim tempie zmian to może za 150 lat będzie się dało tu normalnie jeździć.

R
Rozbawiony

Brawo Majchrowski! Do tej pory nie wybudowałeś ani jednego P&R chociaż miliony płacimy na nowopowołaną przez ciebie w tym celu spółkę. Teraz czytam o kolejnych planach. Na pewno wszyscy się na to nabiorą, jak przez ostatnie kilka kadencji.

J
Jaga

Dopóki nie odwoła się urzędników w tym mieście, dopóki na fotelu prezydenckim nie będzie innego człowieka to w kwestii parkingów, korków, transportu i zabudowy - NIC SIĘ NIE ZMIENI

w
wrgt

ze 2-3 parkingi na 100 miejsc każdy, znając priorytety naszych urzędasów. Do tego czasu zbudowanych zostanie kilkadziesiąt nowych biurowców z parkingami na 50 aut każdy. Będzie coraz lepiej.

R
Rychu

Co by nie robil to itak mam miejscowkegdzie smialo zostawiasz auto i. Nic nie zrobi miejska cpy policja.a co do. Parkuj i jedz.jak najbardziej za na wlotach do miasta zrobic duze darmowe parkingi strzezone.w warszawie. Centrum obsadzone. Platna strefa. A. Strefa Parkuj i Jedz przy stadionie narodowym. Zostawiam auto i ruszam w miasto.darmowy Parking bo tylko policja lyb miejska wtraci jak staniesz na trawie itp. Pytalem sie. Ludzi wielu i chwala ..bo wola dac 15 zl na bilet calodniowy i jezdzic niz placic 3.-5-12 zl za kilka godzin stania. Krakow glownie wyudza kase jakby im przepelnic tramwaje tak by nie wytrzymaly to moment by zrobili miejsca. Bezplatne.i proponuje kodeks ruchu drogowego znaki parkowania ...jak znasz to cie nie ustrzela...bo sami sa ciemni.

Dodaj ogłoszenie