Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. To już prawie połowa badań i konserwacji ołtarza Wita Stwosza

Małgorzata Mrowiec
Małgorzata Mrowiec
W pracowniach zaaranżowanych za ołtarzem Wita Stwosza w kościele Mariackim trwa kolejny sezon prac. Konserwatorzy i badacze obecnie zajmują się kwaterami z rewersów skrzydeł ruchomych ołtarza. Na tegoroczne prace popłynie łącznie ok. 2,6 mln zł z Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków Krakowa, z Ministerstwa Kultury oraz z budżetu miasta Krakowa.

Od 2015 roku ten największy w Europie gotycki ołtarz - dzieło Wita Stwosza przechodzi kompleksową konserwację. Bezcenny zabytek z XV wieku jest w rękach specjalistów z Międzyuczelnianego Instytutu Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz ASP w Warszawie. Ołtarz nie tylko odzyskuje blask. Sprawdzany jest skład chemiczny poszczególnych warstw malarskich, wykonywane są analizy w podczerwieni, ultrafiolecie i promieniowaniu rentgenowskim, niektóre rzeźby poddawane są tomografii itp.

We wtorek przy ołtarzu Wita Stwosza spotkała się komisja złożona m.in. z przedstawicieli Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków Krakowa oraz służb konserwatorskich.

- Zbliżamy się do połowy prac. Ale ta najciekawsza dla wszystkich, najbardziej spektakularna część - szafa główna jeszcze jest przed nami - mówił dr Jarosław Adamowicz, kierownik prac badawczych i konserwatorskich przy tym zabytku. Przekazał on również m.in., że jeśli chodzi o kwatery rewersów skrzydeł ruchomych, struktura drewna, jak i konstrukcja są w gorszym stanie niż w przypadku kwater ze skrzydeł nieruchomych ołtarza. Specjaliści informowali również, że jeżeli chodzi o badane rzeźby i poszczególne sceny, w około 80 proc. zachowały się oryginalne warstwy malarskie, chociaż jest też dużo przemalowań. - Na przykład gołąbek w scenie "Ofiarowanie Jezusa w świątyni" był w oryginale wysrebrzony, z czasem stał się czarny, a w XIX wieku został przemalowany bielą cynkową - mówiła dr Maria Rogóż, kierownik Zakładu Chemii i Fizyki Konserwatorskiej ASP w Krakowie.

Badacze i konserwatorzy zrelacjonowali też swój wyjazd studyjny do Bawarii na zaproszenie tamtejszych ekspertów, którzy z kolei oglądali wcześniej dzieło Stwosza w Bazylice Mariackiej w Krakowie. Nasi specjaliści oglądali w Niemczech rzeźby z analogicznego okresu, m.in. te, których autorem lub współautorem był Wit Stwosz. Gospodarze muzeów i kościołów umożliwili im dokładne przyjrzenie się, z bliska tym zabytkom, w tym np. mechanizmom ich części ruchomych (jak np. zachowane zawiasy z XV w.). Polska ekipa mogła się przekonać, jaką troską były od wieków otoczone te dzieła, w jakim są stanie, jakim interwencjom podlegały.

Kompleksowa konserwacja i badania ołtarza Wita Stwosza w kościele Mariackim mają trwać do 2021 r. i kosztować prawie 14 mln zł. Prace finansowane są w większości ze środków z NFRZK, przyznanych przez SKOZK. Jak przekazał nam Maciej Wilamowski, dyrektor biura SKOZK, rozważana jest obecnie możliwość przyznania w kolejnych latach nieco większych sum pieniędzy na to przedsięwzięcie, żeby przyspieszyć zakończenie prac przy ołtarzu.

ZOBACZ KONIECZNIE:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski