Kraków. Tramwaj do Górki Narodowej: Coraz bliżej zgody na pętlę. Problem z parkingiem

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Zarząd Inwestycji Miejskich, odpowiedzialny za budowę linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej, liczy na to, że w maju tego roku uzyska ostateczną decyzję ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej), co pozwoli w końcu na oczyszczenie terenu pod pętlę końcową. Problem jest jednak z pozyskaniem terenu pod parking park&ride, który miał powstać obok tej pętli.
Zarząd Inwestycji Miejskich, odpowiedzialny za budowę linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej, liczy na to, że w maju tego roku uzyska ostateczną decyzję ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej), co pozwoli w końcu na oczyszczenie terenu pod pętlę końcową. Problem jest jednak z pozyskaniem terenu pod parking park&ride, który miał powstać obok tej pętli. ZIM Kraków
Udostępnij:
Zarząd Inwestycji Miejskich, odpowiedzialny za budowę linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej, liczy na to, że w maju tego roku uzyska ostateczną decyzję ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej), co pozwoli w końcu na oczyszczenie gruntu pod pętlę końcową. Problem jest jednak z pozyskaniem terenu pod parking park&ride, który miał powstać obok pętli. Teraz pojawiła się koncepcja, by wybudować go nad nią.

FLESZ - Jakie auta sprzedają się w Polsce najlepiej?

- W sprawie decyzji ZRID toczy się postępowanie odwoławcze u wojewody małopolskiego. Wszelkie wyjaśnienia ze strony wykonawcy i inwestora zostały złożone. Wiemy, że ta decyzja jest na ostatniej prostej. Jest już napisana. Myślę, że do połowy maja powinna być wydana przez Urząd Wojewódzki. Ta ostateczna decyzja ZRID otwarłaby nam kolejne możliwości realizacji robót. Mówię tutaj w szczególności o terenie pętli tramwajowej "Górka Narodowa". Teren pod nią musi zostać poddany remediacji. Ostateczna decyzja ZRID to umożliwi. Nie czekając na tę decyzję podejmowaliśmy już przygotowania do remediacji, aby być gotowym na nią jeżeli decyzja ZRID będzie ostateczna - poinformowała Anna Twardowska, wicedyrektor ZIM podczas spotkania informacyjnego (online) poprowadzonego przez radnego Jakuba Koska (Platforma - Koalicja Obywatelska) na jego profilu facebookowym.

Kierowcy przeżywają armagedon stojąc w kilometrowych korkach na ul. Opolskiej. Wszystko przez to, że od początku tego tygodnia budowa linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej wkroczyła w kolejną fazę, która dotyczy wykonania tunelu samochodowego w ciągu ul. Opolskiej.

Kraków. Gigantyczne korki na ulicy Opolskiej z powodu budowy...

O co dokładnie chodzi z tzw. ZRID? ZIM ma tę decyzję, ale problem w tym, że nie jest ostateczna. Bez tego nie można uzyskać zatwierdzenia przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska planu oczyszczenia skażonego terenu, na którym ma powstać pętla końcowa "Górka Narodowa".

Postępowanie w sprawie ZRID prowadzone jest w Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim. Informowano nas tam, że postępowanie wyjaśniające obejmuje przede wszystkim zagadnienia poruszone w złożonych odwołaniach od decyzji ZRID i dotyczy w szczególności potwierdzenia czy zajęte pod inwestycję tereny są niezbędne dla realizacji przedsięwzięcia, a także czy zabezpieczono interesy osób trzecich, związane z użytkowaniem terenów sąsiadujących z nową inwestycją.

Obok pętli "Górka Narodowa" zaplanowano też parking park&ride na 240 samochodów. W tym przypadku miasto nie ma praw do terenu (tam też stwierdzono zanieczyszczenia).

- Nie mamy pełnego dostępu do terenu, na którym w pierwotnym projekcie zaplanowano parking park&ride. Brane jest więc pod uwagę wykonanie tego parkingu w innej, zamiennej lokalizacji. W tym momencie w naszej ocenie najlepszym, najbardziej optymalnym rozwiązaniem będzie wykonanie parkingu park&ride nad pętlą tramwajową. Byłaby to forma zintegrowanego węzła przesiadkowego - wyjaśniła wicedyrektor Anna Twardowska.

Jest też kolejny problem, bowiem rozpoczęcie prac związanych z tunelem tramwajowym pod linią kolejową w rejonie ul. Bociana jest uzależnione od uzgodnień z PKP Polskie Linie Kolejowe. Na czas prac ta linia kolejowa musi zostać wyłączona.

- Dostaliśmy zapewnienia z PKP o możliwym dwutorowym wyłączeniu linii od 12 czerwca. W związku z tym wykonawca przygotowuje się do rozpoczęcia prac - poinformowała wicedyrektor Anna Twardowska.

Budowa trasy tramwajowej do Górki Narodowej miała się zakończyć w grudniu 2022 r., a koszt zadania szacowano na 327 mln zł. Problemy ze ZRID, pandemia, a ostatnio wojna w Ukrainie spowodowały, że trzeba liczyć się z opóźnieniami robót i większym kosztem. W zimie w urzędzie przyznawali, że trzeba spodziewać się finalizacji prac w 2023 r. Obecnie urząd podaje, że przedsięwzięcie pochłonie ok. 350 mln zł, ale trzeba brać pod uwagę, że może być jeszcze drożej.

Wykonawcy budowy linii tramwajowej do Górki Narodowej zgłosili do ZIM informacje o potencjalnym wystąpieniu problemów, m.in. o możliwym opóźnieniu w realizacji zadań w związku z wystąpieniem tzw. siły wyższej, wzrostem cen surowców i przerwaniem ciągłości dostaw oraz brakami kadrowymi wśród pracowników pochodzących z zagranicy.

- We wnioskach podnosi się kwestie waloryzacji wynagrodzenia w związku z ponadnormatywnym wzrostem cen materiałów budowlanych i usług, w tym wynikających z agresji Rosji przeciw Ukrainie. Obecnie trwają analizy tych wniosków. W związku z dynamicznym i trudnym do przewidzenia rozwojem sytuacji należy mieć na względzie, że wskazywane przez wykonawców wnioski mogą ulec rozszerzeniu i uzupełnieniu oraz niewątpliwie mogą przełożyć się na tempo realizacji i koszty inwestycji - przyznają w urzędzie.

Trasa tramwajowa z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej będzie miała ponad 5 km długości. Przy ul. Opolskiej zaplanowano w sumie aż trzy obiekty inżynierskie, aby zapewnić bezkolizyjny przejazd tramwajom. Powstaje tam tunel samochodowy w ciągu ul. Opolskiej, a także dwie estakady. Jedna z nich przeznaczona jest dla tramwaju - obiekt wyznaczono nad doliną potoku Sudoł i ul. Nad Sudołem. Równolegle do niej zostanie wzniesiony podobny obiekt nad doliną potoku Sudoł przeznaczony dla samochodów, pieszych i rowerzystów, który łączyć się będzie z rondem nad tunelem w ciągu ul. Opolskiej.

W ramach budowy linii tramwajowej do Górki Narodowej powstaną 23 perony tramwajowe. Zaplanowano trzy parkingi park&ride: przy pętli końcowej "Górka Narodowa", przy pętli "Krowodrza Górka" i przy ul. Pachońskiego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Tramwaj do Górki Narodowej: Coraz bliżej zgody na pętlę. Problem z parkingiem - Gazeta Krakowska

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Dziennik Polski
Dodaj ogłoszenie