Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Tramwaj do Mistrzejowic. Mieszkańcy przeciw autostradzie w centrum i wycince ponad 800 drzew [ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
1450 osób podpisało się pod internetową petycją sprzeciwiającą się rozbudowie ulic Meissnera i Młyńskiej oraz wycince drzew w związku z planowaną budową linii tramwajowej do Mistrzejowic
1450 osób podpisało się pod internetową petycją sprzeciwiającą się rozbudowie ulic Meissnera i Młyńskiej oraz wycince drzew w związku z planowaną budową linii tramwajowej do Mistrzejowic Aneta Żurek
1450 osób podpisało się pod internetową petycją sprzeciwiającą się rozbudowie ulic Meissnera i Młyńskiej oraz wycince drzew w związku z planowaną budową linii tramwajowej do Mistrzejowic. Urzędnicy odpowiadają, że biorą pod uwagę, by likwidacja zieleni objęła jak najmniejszy obszar, a nowy układ drogowy ma zostać dopasowany do potrzeb.

FLESZ - Czym jest Fundusz Odbudowy i Krajowy Plan Odbudowy?

Apelujemy do władz miasta o zmianę projektu - jedyny, jaki znamy, to ten z 2017 roku - dotyczącego budowy nowej trasy do Mistrzejowic, tak aby ograniczyć go do budowy samej linii tramwajowej bez poszerzania dróg, a co się z tym wiąże niszczenia drzew i zieleni - podkreśla Piotr Trystuła, jeden z inicjatorów petycji.

Przebudowa placu Biskupiego w Krakowie została przerwana. Od kilku miesięcy nie prowadzone są tam prace. Mieszkańcy mają już dość takiej sytuacji. Jedynym pocieszeniem są tulipany, które pięknie zakwitły w tym miejscu.

Kraków. Mieszkańcy mają już dość rozkopanego placu Biskupieg...

W sumie podpisało się pod nią 1450 osób. Została już wysłana do prezydenta Krakowa Jacka Majchrowskiego z wnioskiem, by sprawa została poruszona na forum Rady Miasta.

- W związku z budową linii tramwajowej Meissnera - Mistrzejowice w Krakowie, urzędnicy wymyślili, że przy okazji całkowicie przebudują również ulice Meissnera i Młyńską zamieniając je w betonowe koryto autostradowe podobne do alei Bora-Komorowskiego. W związku z tym projektem zaplanowano wycięcie 894 drzew, głównie na pasie zieleni oddzielającym ulice Meissnera i Młyńską od chodników. Pas zieleni wraz drzewami ma zniknąć, a zamiast tego jezdnie mają zostać poszerzone. Osoby, które podpisały się pod petycją nie zgadzają się na takie plany - dodaje Piotr Trystuła.

Zaznacza, że mieszkańcy, którzy poparli petycję są też przeciwni rozszerzeniu ronda Młyńskiego. - Nie może zmienić się w obiekt rozmiarem porównywalny do ronda Grzegórzeckiego. To dodatkowo pogorszyłoby sytuację komunikacyjną pieszych w tym rejonie. Taka dewastacja nie jest do realizacji tego projektu konieczna i nie ma wiele wspólnego z samą budową linii tramwajowej - przekonuje Piotr Trystuła.

W urzędzie odpowiadają, że projekt ma być dostosowany do potrzeb. - Na tę chwilę nie ma końcowego projektu. Zostanie on sporządzony przez wykonawcę tak, by odpowiadał obecnym potrzebom. Nie można więc mówić, jak będzie wyglądało rondo Młyńskie i ile drzew trzeba będzie wyciąć. Budowa będzie realizowana w oparciu o decyzję środowiskową, która dokładnie określa co można zrobić. Jeżeli będą konieczne wycinki, to ten dokument wskazuje w jaki sposób mają być prowadzone nasadzenia zamienne - mówi Michał Pyclik z Zarządu Dróg Miasta Krakowa. - Celem miasta jest zbudowanie linii tramwajowej do Mistrzejowic wraz z towarzyszącym układem drogowym w skali dostosowanej do potrzeb oraz z maksymalnie zachowaną zielenią - dodaje.

W 2021 r. miasto zaplanowało kilka inwestycji związanych z budową nowych linii tramwajowych i modernizacją torowisk. Przygotowana ma być m.in. nowa linia tramwajowa na Azory.

Kraków. Jakie trasy tramwajowe będą budowane, remontowane i ...

W ZDMK informują, że niedawno zakończyła się inwentaryzacja istniejących drzew w terenie, który obejmuje inwestycja. Teraz zebrane dane porównywane są z posiadanymi mapami i informacjami z decyzji administracyjnych. Na tej podstawie mają powstać szczegółowe projekty zamian i zagospodarowania terenów zielenią.

- Projektanci przeanalizują lokalizację każdego drzewa z osobna, a te, których stan na to pozwoli będą przesadzane. Celem partnera prywatnego, który zrealizuje przedsięwzięcie jest ograniczenie ingerencji w zieleń miejską, dlatego zamierza on zabezpieczyć jak najwięcej zieleni już na etapie projektowania. W kolejnych etapach zostanie opracowany uszczegółowiony projekt zagospodarowania terenu zielenią - wyjaśniają w ZDMK. - Dopiero po przygotowaniu odpowiedniej dokumentacji technicznej i administracyjnej możliwe będzie podanie bardziej szczegółowych informacji – zarówno na temat zieleni, jak i rozwiązań dotyczących ulic Meissnera i Młyńskiej oraz ronda Młyńskiego. Nie ma planów, by to rondo zostało rozszerzone - dodają.

Przypomnijmy, że miasto podpisało umowę z konsorcjum firm PPP Solutions Polska i Gulermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu na budowę nowej linii tramwajowej, którą w 2024 r. krakowianie będą mogli szybciej dojechać do Mistrzejowic. Dzięki udzielonemu wsparciu ze strony rządu, przedsięwzięcie jest realizowane w formie partnerstwa publiczno-prywatnego, które będzie trwało 24 lata.

W ramach inwestycji powstanie nowa linia tramwajowa do Mistrzejowic, od skrzyżowania ul. Meissnera z Lema, dalej ul. Meissnera, ul. Młyńską, Lublańską, Dobrego Pasterza, Krzesławicką, Bohomolca, Jancarza do istniejącej tam pętli tramwajowej. Jednym z elementów tego zadania będzie też wykonanie tunelu tramwajowego pod rondem Polsadu.

Umowa z konsorcjum firm PPP Solutions Polska i Gulermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu została podpisana na kwotę ok. 1,1, mld zł. W pierwszej kolejności wykonawca zabezpieczy finansowanie inwestycji oraz zaprojektuje przebieg trasy do Mistrzejowic (do 2022 r.), następnie po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń rozpocznie budowę (od 2022 r. do 2024 r.), ostatnim elementem zawartym w umowie jest dbanie przez okres 20 lat o wybudowaną infrastrukturę (bieżące utrzymanie od 2024 r. do 2044 r.). Po 24 latach miasto przejmie w utrzymanie torowisko.

- Wykonawca przedstawił nam koncepcję, która została przez nas zaopiniowana pozytywnie, teraz przystąpił do opracowania projektu budowlanego. Realizacja prac przebiega zgodnie z harmonogramem. Założenia na 2021 rok są takie, że w IV kwartale partner prywatny powinien złożyć wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej oraz zamknąć finansowanie - informują w ZDMK.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski