Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Tramwaj z Bieżanowa do Borku i na Ruczaj. Potrzeba tylko małego łącznika

Piotr Ogórek
Piotr Ogórek
Dzięki łącznikowi na Wielickiej/Nowosądeckiej, tramwaje będą mogły szybszą drogą pojechać z Ruczaju do Bieżanowa
Dzięki łącznikowi na Wielickiej/Nowosądeckiej, tramwaje będą mogły szybszą drogą pojechać z Ruczaju do Bieżanowa Andrzej Banaś / Polska Press
W ramach budowy Trasy Łagiewnickiej powstaje nowa trasa tramwajowa z Kurdwanowa do ul. Zakopiańskiej. Teoretycznie możliwe byłoby więc - dzięki niej - uruchomienie bezpośredniego połączenia z Bieżanowa przez właśnie Kurdwanów do Borku i na Ruczaj. Ale jest jedno "ale". Na skrzyżowaniu ul. Wielickiej i Nowosądeckiej tramwaje jadące z Bieżanowa nie mają technicznej możliwości skrętu w lewo. O potrzebie budowy specjalnego torowego "łącznika" na naszych łamach pisaliśmy już w zeszłym roku. Jest szansa, że w tej ważnej dla pasażerów sprawie nastąpi przełom.

WIDEO: Krótki wywiad

Patrząc na mapę połączeń tramwajowych, aż trudno uwierzyć, że do dziś nie powstał łącznik na skrzyżowaniu Wielicka/Nowosądecka. Do tej pory może nie był on bardzo potrzebny, jednak po wybudowaniu nowego połączenia tramwajowego w ramach Trasy Łagiewnickiej wydaje się on niezbędny.

Brakujący łącznik

- Brak tego łącznika to spore niedopatrzenie, gdyż nowa trasa byłaby idealna choćby pod linię z Nowego Bieżanowa, przez Nowosądecką do kampusu na Ruczaju, zbliżoną w funkcjonalności do dawnego "23" - mówi Jacek Mosakowski, twórca Platformy Komunikacyjnej Krakowa.

Obecnie, by np. dojechać tramwajem z Bieżanowa do Borku Fałęckiego, trzeba jechać ul. Wielicką, Kalwaryjską i później ul. Zakopiańską. Natomiast do pętli przy ul. Czerwone Maki trzeba przejechać ul. Wielicką, Kalwaryjską i później przez ul. Brożka.

Przejazd na wspomnianych relacjach znacznie by się skrócił, gdyby wraz z linią tramwajową z Kurdwanowa do ul. Zakopiańskiej powstał także dodatkowy odcinek torów pozwalający na skręt tramwaju jadącego od strony Bieżanowa z ul. Wielickiej w ul. Nowosądecką.

Przygotowania do przetargu

Teraz jest w końcu szansa, że łuki tramwajowe umożliwiające skręt z Wielicką w lewo w Nowosądecką, powstaną. Zarząd Dróg Miasta Krakowa (ZDMK) zwrócił się bowiem do innych urzędów o wydanie warunków dla projektu budowy torów na skrzyżowaniu Nowosądeckiej z Wielicką, w relacji Nowosądecka-Prokocim, o czym poinformował Jacek Mosakowski.

- Aktualnie zbieramy niezbędną dokumentację, aby przygotować przetarg - mówi Magdalena Wasiak z ZDMK. - Staramy się o zabezpieczenie środków na ten cel, bo póki co tego zadania nie mamy w budżecie - dodaje.

Jak dodaje Magdalena Wasiak same łuki tramwajowe to nie wszystko. Do tego dojdzie niezbędna zmiana układu drogowego oraz stworzenie stacji zasilającej. - Zależy nam na zrealizowaniu tego łącznika, bo widzimy potrzebę relacji tramwajowej Kurdwanów-Bieżanów - mówi Magdalena Wasiak. Urzędnicy chcieliby, aby łącznik został wybudowany w tym samym czasie, co Trasa Łagiewnicka, czyli do końca 2021 roku.

Kraków. Blisko 45 lat temu po mieście zaczęły kursować "akwa...

Zgranie z Trasą Łagiewnicką wątpliwe

Sceptyczny, co do realizacji łącznika w tym samym czasie, co Trasa Łagiewnicka, jest jednak Jacek Mosakowski. - To mniej niż dwa lata, podjęto dopiero pierwsze kroki. Szkoda, że tak późno zajęto się tym temat, ale dobrze, że w końcu ruszyli. Może czeka nas przyjemna niespodzianka, ale patrząc na tempo innych remontów i prac w Krakowie, to jednak jestem sceptyczny - dodaje Mosakowski.

Brakujący łącznik to także pomocne rozwiązanie na wypadek awarii torowiska na ul. Wielickiej - pomiędzy ul. Limanowskiego i Dworcową. Obecnie w takiej sytuacji tramwaje jadące od strony Bieżanowa w kierunku centrum nie mają alternatywnej trasy. Jeżeli powstałby łącznik, to pojazdy mogłyby skręcać w ul. Nowosądecką, następnie dojeżdżać do Kurdwanowa, dalej nową trasą do ul. Zakopiańskiej, a stamtąd mogłyby się kierować w stronę Podgórza i centrum.

Przypomnijmy, że Trasa Łagiewnicka, o długości 3,5 km (w tym siedem tuneli o łącznej długości 2,3 km), do końca 2021 r. ma powstać na odcinku od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej.

W ramach inwestycji powstanie też nowa linia tramwajowa, która będzie przebiegać od pętli w Kurdwanowie, wzdłuż rzeki Wilgi, pod terenami między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II, do ul. Zakopiańskiej.

Kraków. Wiosną na ulice wyjedzie nowy tramwaj zasilany bez s...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Tramwaj z Bieżanowa do Borku i na Ruczaj. Potrzeba tylko małego łącznika - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski