Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Trasa Łagiewnicka: gotowa nowa linia tramwajowa z Kurdwanowa do ulicy Zakopiańskiej. Na otwarcie poczeka do wakacji [ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
W ramach budowy Trasy Łagiewnickiej powstała linia tramwajowa z Kurdwanowa do ul. Zakopiańskiej. Otwarcie nowego połączenia może jednak nastąpić wraz z zakończeniem budowy całej drogi, co zaplanowano do końca czerwca 2022 r.
W ramach budowy Trasy Łagiewnickiej powstała linia tramwajowa z Kurdwanowa do ul. Zakopiańskiej. Otwarcie nowego połączenia może jednak nastąpić wraz z zakończeniem budowy całej drogi, co zaplanowano do końca czerwca 2022 r. Wojciech Matusik
W ramach budowy Trasy Łagiewnickiej powstała linia tramwajowa z Kurdwanowa do ul. Zakopiańskiej. Otwarcie nowego połączenia może jednak nastąpić wraz z zakończeniem budowy całej drogi, co zaplanowano do końca czerwca 2022 r.

Nowa linia tramwajowa jest gotowa wraz z rozjazdami w rejonie ulicy Zakopiańskiej. Trwają jeszcze prace wykończeniowe w podziemnym przystanku między sanktuariami - informuje Krzysztof Migdał ze spółki Trasa Łagiewnicka.

Linia tramwajowa z Kurdwanowa do ul. Zakopiańskiej ma ok. 1,7 km długości (podwójny tor). Na trasie przejazdu tramwaju wyznaczono pięć przystanków: przy ul. Beskidzkiej (w rejonie pętli tramwajowej w Kurdwanowie), przy ul. Witosa, w rejonie ul. Do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia, przy kładce łączącej sanktuaria Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II, przy ul. Zakopiańskiej. Dzięki nowemu połączeniu tramwajowemu nie trzeba będzie już jeździć z Kurdwanowa na około do Borku Fałęckiego czy na Ruczaj.

Z podziemnego przystanku między sanktuariami będzie można wyjść lub wyjechać 14-osobowymi windami na teren w sąsiedztwie Mostu Miłosierdzia, skąd jest znacznie bliżej do sanktuariów Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II niż z dotychczasowego przystanku tramwajowego przy ul. Zakopiańskiej.

Budowa linia tramwajowej do Górki Narodowej

Kraków. Linia tramwajowa do Górki Narodowej: rosną estakady,...

Na otwarcie nowej linii trzeba będzie jednak poczekać do końca czerwca na zakończenie całej inwestycji, której głównym elementem jest dwupasmówka o długości 3,5 km, powstająca na odcinku od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej.

Wszystko z tego powodu, że nowa linia tramwajowa, przebiegająca m.in. w tunelu wybudowanym między sanktuariami (w sąsiedztwie tunelu samochodowego), będzie obsługiwana przez wspólny system bezpieczeństwa - przewidziany także dla części drogowej.

- Nie można byłoby też uruchomić trakcji i kursów tramwajów ze względu na to, że torowisko przebiega przez teren, na którym nadal jest plac budowy i prowadzone są prace drogowe. Na częsci odcinków pozostały tam jeszcze do ułożenia nawierzchnie, odbywają się też prace wykończeniowe, czy nasadzenia zieleni na powierzchni - wyjaśnia Krzysztof Migdał.

Plan jest taki, by wiosną przeprowadzić ostatnie roboty związane z inwestycją, a później mają się odbyć odbiory, w tym systemu zapewniającego bezpieczeństwo w tunelach. W ramach inwestycji takie obiekty powstały pod skrzyżowaniem ul. Turowicza i ul. Herberta (ok. 200 m), na terenie Białych Mórz między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II (ok. 700 metrów), pod ul. Zakopiańską (ok. 60 m), od rejonu ul. Ludwisarzy do planowanego węzła z ul. 8 Pułku Ułanów i Nowoobozową (ponad 500 m), pod węzłem Trasy Łagiewnickiej i planowanej ul. 8 Pułku Ułanów (ok. 22 m), pod ul. Rostworowskiego, ul. Kobierzyńską i ul. Ruczaj (ok. 350 m; ziemia z tego tunelu zostanie wydobyta w momencie, w którym rozpocznie się budowa kolejnego odcinka III obwodnicy w tej części miasta – Trasy Pychowickiej). W tunelach prowadzone są prace wykończeniowe.

Między sanktuariami, nad tunelami samochodowym i tramwajowym, powstaje część parkowa. Zasadzono tam drzewa. Natomiast nad tunelem w rejonie ul. Ludwisarzy i Zbrojarzy powstaje część rekreacyjna dla mieszkańców, również z zielenią.

W ramach inwestycji, w rejonie ulic Zbrojarzy i Turonia, wzniesiono też kładkę pieszo-rowerową nad Trasą Łagiewnicką, łączącą ulice Ruczaj i Pszczelną.

Koszt budowy Trasy Łagiewnickiej to 803,5 mln zł, a ze spłatą kredytu - ok. 1,2 mld zł. Inwestycja miała się zakończyć do końca 2021 r. Wiosną wykonawca (konsorcjum: Budimex wraz z firmą Ferrovial Agroman) złożył wniosek, by termin ten został wydłużony o trzy miesiące, do końca marca 2022 r., z powodu pandemii - podczas trzeciej fali wielu pracowników przebywało na zwolnieniach lekarskich oraz kwarantannie i czasowo nie można było wykonywać części robót.

W ostatnim czasie wykonawca również zgłaszał nieobecność dużej części pracowników budowy z powodu zwolnień lekarskich albo kwarantanny. - Największy problem był w poprzednich tygodniach. Sytuacja zaczęła się normować. Absencje nie powinny mieć wpływu na harmonogram robót - mówi Krzysztof Migdał.

FLESZ - Najdłuższy tunel w Polsce gotowy

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski