reklama

Kraków. Trasa Łagiewnicka: od środy tramwaje wracają na Zakopiańską, ale będą kolejne utrudnienia

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Zaktualizowano 
Od środy, 28 sierpnia, przywrócony zostanie ruch tramwajowy na odcinku Łagiewniki — Borek Fałęcki. Tramwaje będą jeździć nowym torem.

Kursy tramwajów na odcinku Łagiewniki - Borek Fałęcki zostały wyłączone w dniach 24-27 sierpnia w związku z przełożeniem rozjazdów na ul. Zakopiańskiej. Prace były związane z budową nowego węzła tramwajowego, do którego ma zostać dołączone torowisko nowej linii tramwajowej z Kurdwanowa do ul. Zakopiańskiej, powstającej w ramach budowy Trasy Łagiewnickiej.

Dodatkowo, by tramwaje jadące nową trasą mogły skręcać w ul. Zakopiańską, trzeba było przebudować torowisko w niej na odcinku ok. 600 metrów (od rejonu siedziby Instytutu Odlewnictwa do budynku ZUS Łagiewniki). Dotychczasowe torowisko wymagało modernizacji, a poza tym były na tej trasie pochylenia, które uniemożliwiałyby płynne przejazdy tramwajów jadących nową trasą z Kurdwanowa i wjeżdżających w ul. Zakopiańską.

Na razie na wspomnianym ok. 600-metrowym odcinku wykonano jeden nowy tor, po którym od środy będą jeździć tramwaje do pętli w Borku Fałęckim. To pozwoli rozebrać stary tor, którym dotychczas kursowały tramwaje. Rozpocznie się też budowa drugiego nowego toru.

- Dzięki wprowadzeniu kursów po nowym torze będzie możliwość zwiększenia przepustowości na tej trasie. Do Borku będzie więc mogło dojeżdżać więcej tramwajów - informuje Krzysztof Migdał ze spółki Trasa Łagiewnicka.

Po dwóch nowych torach tramwaje będą mogły jeździć na 600-metrowym odcinku ul. Zakopiańskiej w połowie przyszłego roku. Nowe torowisko będzie przebiegać przez budowany obecnie nowy dwupoziomowy węzeł drogowy, na którym Trasa Łagiewnicka skrzyżuje się z ul. Zakopiańską, a także po nowym moście, jaki powstaje nad terenem, na który zostanie przesunięte koryto Wilgi.

Przypomnijmy, że Trasa Łagiewnicka, o długości 3,5 km (w tym pięć tuneli o łącznej długości 2,3 km) powstaje na odcinku od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej. W ramach inwestycji powstanie też nowa trasa tramwajowa, która będzie przebiegać od pętli w Kurdwanowie, wzdłuż rzeki Wilgi, pod terenami między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II, do ul. Zakopiańskiej. Na trasie przejazdu tramwaju zaplanowano pięć przystanków.

Z lotu ptaka widać już zarysy nowej drogi. Obecnie prace skupiają się głównie na budowie odcinków tunelowych. Pierwszy w kolejności ma być gotowy ok. 200-metrowy tunel pod skrzyżowaniem Trasy Łagiewnickiej z ul. Turowicza i Herberta. Powstała już także konstrukcja 700-metrowego tunelu między sanktuariami.

Kolejny tunel o długości ok. 700 metrów powstaje w rejonie ul. Ludwisarzy i Turonia. Podziemny przejazd dla samochodów powstanie też pod węzłem Trasy Łagiewnickiej z planowaną ul. 8 Pułku Ułanów. Podziemny przejazd wybudowany zostanie również w rejonie ul. Pszczelnej, w ciągu ul. Rostworowskiego. Na razie wykonana będzie tylko jego konstrukcja, ale wewnątrz pozostanie ziemia. Obiekt zostanie dokończony w momencie, w którym będzie budowany kolejny odcinek trzeciej obwodnicy - Trasa Pychowicka. Tym tunelem samochody mają bowiem wjeżdżać z Trasy Łagiewnickiej w Trasę Pychowicką.

Od 3 września ruch pociągów w rejonie Łagiewnik przeniesiony zostanie na tymczasowy tor, by mógł zostać dokończony tunel między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II oraz most nad planowanym, nowym korytem Wilgi. Skorygowanie koryta Wilgi jest niezbędne do tego, by mógł powstać odcinek Trasy Łagiewnickiej między sanktuariami.

Trasa Łagiewnicka ma powstać do końca 2020 roku – za 802 mln zł.

Czytaj także

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

L
Laurka a nie artykuł

No i gdzie te kolejne utrudnienia? jakies konkrety?

Poza opisem inwestycji (to samo po raz setny) niczego w tym artykule nie ma.

P
Pan rzecznik plecie

Wszystko idzie gładko i planowo.

Tylko trasa jak już będzie gotowa stanie się nieużyteczna bo nie ma dalszego ciągu ...

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3