Kraków. Trasa Łagiewnicka: powstają tunele i przystanki. Niedługo zostanie przełożona Wilga [ZDJĘCIA, WIDEO] 17.01.

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Postępują prace związane z budową Trasy Łagiewnickiej. Obecnie prowadzone są m.in. intensywne roboty przygotowawcze do przełożenia Wilgi do nowego koryta, co ma nastąpić na przełomie lutego i marca. Ta operacja jest potrzebna do tego, by dokończyć budowę najdłuższego z tuneli, którym pojadą samochody, ale też tramwaje.

Trasa Łagiewnicka o długości 3,5 km ma przebiegać od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej. W ramach inwestycji powstaje też nowa linia tramwajowa z pętli w Kurdwanowie do ul. Zakopiańskiej.

Przebieg Wilgi trzeba przełożyć, by wybudować fragment Trasy Łagiewnickiej - w rejonie ul. Zakopiańskiej, w tym dokończyć jeden z tuneli powstających w ramach tej inwestycji. Chodzi o tunel o długości ponad 600 metrów, zlokalizowany między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II, w którym wyodrębniono osobne korytarze dla aut i tramwajów. Większość tunelu została już wybudowana, a w części przeznaczonej dla tramwajów układane są tory. Ostatni odcinek tunelu ma się znajdować w miejscu, gdzie obecnie płynie Wilga. Po przełożeniu rzeki będzie więc można dokończyć budowę obiektu. To będzie drugi taki tunel tramwajowy w Krakowie (pierwszym jest podziemna trasa od ronda Mogilskiego przez Dworzec Główny do przystanku "Politechnika").

- Przełożenie koryta Wilgi planujemy na przełomie lutego i marca tego roku. Obecnie prowadzone są prace związane z umocnieniem nowego koryta rzeki o długości około 550 metrów, które będzie przebiegało pod dwoma nowymi obiektami mostowymi. Chodzi o mosty wzdłuż linii kolejowej oraz wzdłuż ulicy Zakopiańskiej - informuje Krzysztof Migdał ze spółki Trasa Łagiewnicka. - Od strony ulicy Ludwisarzy koryto zostanie zakończone podniesieniem obwałowań. Zostanie to wykonane w taki sposób, by płynąca Wilga, spiętrzając się na łuku, nie zalewała sąsiednich nieruchomości - dodaje.

Część tunelu między sanktuariami przeznaczona dla tramwajów ma zostać zakończona przystankiem (zlokalizowanym w rejonie mostu Miłosierdzia), który będzie obsługiwał osoby jadące do i z sanktuariów. Tunel budowano metodą odkrywkową. Najpierw zrobiono potężny wykop, a następnie wykonano podłogę, ściany i stropy tunelu. Na koniec obiekt zostanie w całości zasypany, przestrzeń nad nim - zagospodarowana.

W ramach inwestycji powstają także inne przystanki tramwajowe: przy ul. Beskidzkiej (w rejonie pętli tramwajowej w Kurdwanowie), przy ul. Witosa, w rejonie ul. Do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia oraz przy ul. Zakopiańskiej.

Prace związane z budową Trasy Łagiewnickiej prowadzone są także na innych odcinkach. Roboty dotyczą m.in. budowy pozostałych tuneli. Zakończenie inwestycji zaplanowano na koniec 2021 r. Koszt przedsięwzięcia to ponad 800 mln zł, a ze spłatą kredytu ok. 1,2 mld zł. Projekt współfinansowany jest z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Tunele Trasy Łagiewnickiej:
- pod skrzyżowaniem ul. Turowicza i ul. Herberta – ok. 200 m
- dwa w rejonie Białych Mórz, między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II – tunel drogowy i biegnący obok niego
tunel tramwajowy będą mieć długość ponad 600 m każdy
- pod ul. Zakopiańską – ok. 60 m
- od rejonu ul. Ludwisarzy do planowanego węzła z ul. 8 Pułku Ułanów i Nowoobozową – ponad 500 m
- pod węzłem Trasy Łagiewnickiej i ul. 8 Pułku Ułanów – ok. 22 m
- pod ul. Rostworowskiego, ul. Kobierzyńską i ul. Ruczaj – ok. 350 m; ziemia z tego tunelu zostanie wydobyta w momencie, w którym rozpocznie się budowa kolejnego odcinka III obwodnicy w tej części miasta – Trasy Pychowickiej.

Czytaj także

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Trasa Łagiewnicka: powstają tunele i przystanki. Niedługo zostanie przełożona Wilga [ZDJĘCIA, WIDEO] 17.01. - Gazeta Krakowska

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 14

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

M
Mac
17 stycznia, 16:52, gieciuś:

Jak zwykle przy takich projektach https://projektowanie-wnetrz-online.pl/projektowanie-wnetrz-krakow , zdania są podzielone, a niektórych to naprawdę trudno jest czytać. W zasadzie wydaje mi się, że ta trasa jest potrzebna, ale dla wielu ludzi chwilowe utrudnienia są zdecydowanie ważniejsze niż finalne zyski z budowy. Nie wygląda to dobrze.

Chwilowe utrudnienia? Uciążliwość na lata dla ludzi mieszkających w pobliżu.

g
gieciuś

Jak zwykle przy takich projektach https://projektowanie-wnetrz-online.pl/projektowanie-wnetrz-krakow , zdania są podzielone, a niektórych to naprawdę trudno jest czytać. W zasadzie wydaje mi się, że ta trasa jest potrzebna, ale dla wielu ludzi chwilowe utrudnienia są zdecydowanie ważniejsze niż finalne zyski z budowy. Nie wygląda to dobrze.

G
Gość

Komu potrzebna trasa łagiewnicka?Dewotkom i pseudo świętoszkom?

Rozpieprzone wszystko,szybciej można przejść niż przejechać z borku fałęckiego do łagiewnik.Ciekawe który hierarcha kościelny lobbował na rzecz utworzenia wyżej wymienionego syfu.

G
Gość
15 stycznia, 21:56, Huop:

chyba "na Kurdwanowie" a nie "w Kurdwanowie"! kto pisze te artykuły dla Gazety Krakowskiej?

16 stycznia, 01:28, machlojska:

jakaś pała z sosnowca

To brukowiec

G
Gość
16 stycznia, 9:26, Kraków..:

Obwodnica wewnętrzna..żart jakiś albo oksymoron. Nie ma kasy na np.polnocna i inne a tutaj obca agentura watykańska będzie miała przez środek miasta i to jeszcze jeden pas więcej. Ale tam wały muszą pod stołem iść. Nic nie przebije sprzedaży w 2006 huty sendzimira przez maciarenke pod patronatem p.jacka

Komentarze jak zwykle trzymają poziom. Czyli gdzieś w okolicach dna.

Dokończenie trzeciej obwodnicy jest bardzo potrzebne i to na 10 lat temu, więc po co się popisujesz głupotą i coś tam pleciesz o obcych agenturach?

A północna obwodnica ma być gotowa do końca 2023, umowę podpisali ze dwa lata temu. Trzoszku nieaktualne informacje masz.

G
Gość
15 stycznia, 22:34, Ech:

Brakuje tylko jednej wiadomości, kiedy będzie przejezdna Zakopiańska i Turowicza? , bo to jest najbardziej istotne, a nie to ile ziemi wykopali i czy rzeka będzie płynąć, no chyba że to informację dla ryb oraz dżdżownic.

Święta racja. Od 3 tygodni nie widziałem choćby jednego pracownika przy budowie w okolicy zwężenia przy ulicy Herberta gdzie jest największy ruch kołowy a tysiące samochodów codziennie próbują wjechać tamtędy do centrum. Co mieszkańców Krakowa obchodzi temat koryta rzeki podczas gdy droga jest rizkopana i nic się w tym czasie nie robi żeby ją udrożnić...

G
Gość

Cześć panowie, mam na imie Monika 25 lat. Chętnie poznam normalnego faceta. Nie szukam sponsora, nie interesuje mnie jakie masz zarobki, samochód itp. Przede wszystkim cenię kulturę osobistą i poczucie humoru, wygląd dla mnie to sprawa drugorzędna. Zainteresowane osoby zapraszam do kontaktu. Więcej moich zdjęć można zobaczyć na moim profilu : https://wyspakobiet.eu/monia25

m
merty
16 stycznia, 9:26, Kraków..:

Obwodnica wewnętrzna..żart jakiś albo oksymoron. Nie ma kasy na np.polnocna i inne a tutaj obca agentura watykańska będzie miała przez środek miasta i to jeszcze jeden pas więcej. Ale tam wały muszą pod stołem iść. Nic nie przebije sprzedaży w 2006 huty sendzimira przez maciarenke pod patronatem p.jacka

Dokładnie tak... podobnie było z budową estakady kolejowej nad Wielicką!!! chodziło tylko o to aby jak najszybcije doprowadzić kolej i wybudować przystanek przy pomniku ludzkiej głupoty w Łagiewnikach!!!

K
Kraków..

Obwodnica wewnętrzna..żart jakiś albo oksymoron. Nie ma kasy na np.polnocna i inne a tutaj obca agentura watykańska będzie miała przez środek miasta i to jeszcze jeden pas więcej. Ale tam wały muszą pod stołem iść. Nic nie przebije sprzedaży w 2006 huty sendzimira przez maciarenke pod patronatem p.jacka

m
machlojska
15 stycznia, 21:56, Huop:

chyba "na Kurdwanowie" a nie "w Kurdwanowie"! kto pisze te artykuły dla Gazety Krakowskiej?

jakaś pała z sosnowca

E
Ech

Brakuje tylko jednej wiadomości, kiedy będzie przejezdna Zakopiańska i Turowicza? , bo to jest najbardziej istotne, a nie to ile ziemi wykopali i czy rzeka będzie płynąć, no chyba że to informację dla ryb oraz dżdżownic.

G
Gość
15 stycznia, 21:56, Huop:

chyba "na Kurdwanowie" a nie "w Kurdwanowie"! kto pisze te artykuły dla Gazety Krakowskiej?

,,W Kurdwanowie,,..kobieto

H
Huop

chyba "na Kurdwanowie" a nie "w Kurdwanowie"! kto pisze te artykuły dla Gazety Krakowskiej?

N
Nowy

Kiedy można się spodziewać otworzenia Zakopianka niech się skupia żeby tam zrobić robotę a dalej niech sobie dlubia i trzy lata

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3