Kraków. Ulica Królowej Jadwigi do remontu. Ale przebudowa...

Kraków. Ulica Królowej Jadwigi do remontu. Ale przebudowa wciąż się wlecze

Zdjęcie autora materiału
Bartosz Dybała

Aktualizacja:

Gazeta Krakowska

Kraków. Ulica Królowej Jadwigi do remontu
1/16
przejdź do galerii

Kraków. Ulica Królowej Jadwigi do remontu ©Anna Kaczmarz / Dziennik Polski / Polska Press

Na kompleksową modernizację drogi do Balic mieszkańcy czekają od 15 lat. Oddalają się też plany budowy Trasy Balickiej.
Nie ma chyba drugiej drogi w Krakowie, która byłaby modernizowana tak długo jak ulica Królowej Jadwigi. W wielu miejscach dziurawy asfalt codziennie rozjeżdżają setki samochodów, jadących na lotnisko w Balicach. To też główna trasa dla ciągle rozbudowującej się Woli Justowskiej.

Tymczasem mieszkańcy na jej kompleksowy remont i przebudowę nie mogą się doczekać już od... 15 lat! Niestety, nic nie wskazuje na to, że udręka przejeżdżających tamtędy kierowców i mieszkających przy Królowej Jadwigi krakowian szybko się skończy, bo m.in. zdezaktualizowała się dokumentacja projektowa piątego etapu remontu. Potrzebna jest zatem nowa. W ramach tego etapu prace w terenie mają się rozpocząć dopiero... na początku przyszłego roku.

Alternatywą dla kierowców jeżdżących ulicą Królowej Jadwigi mogłaby być Trasa Balicka. Ta jest w planach od lat, ale miasto nie garnie się do jej budowy. Tymczasem na Woli Justowskiej planowane są kolejne, potężne inwestycje deweloperskie (więcej informacji w ramce). Przy ulicy Podłużnej firma Atal chce postawić 200 domów jednorodzinnych, a dojeżdża się tam właśnie m.in. ulicą Królowej Jadwigi. Jeśli miasto nie zadba o rozbudowę i modernizację sieci dróg, ten rejon Krakowa czeka komunikacyjny paraliż.

Kropla w morzu potrzeb


Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu zapowiedział co prawda, że już jutro (3 lipca) rozpocznie się remont ulicy Królowej Jadwigi na odcinku od al. Focha do ul. Tadeusza Kościuszki, ale to kropla w morzu potrzeb, najważniejsze prace wciąż czekają na realizację.

W ramach tych, które ruszą jutro, najpierw wyremontowany zostanie chodnik przy Szkole Podstawowej nr 32 im. K. Chodkiewicza. Poprawi się też stan nawierzchni samej drogi. Ma się tak stać do końca sierpnia. Jak jednak zauważają mieszkańcy, nie jest to odcinek w najgorszym stanie. Gorzej jest m.in. na fragmencie bliżej ogrodu zoologicznego.

Ale jak tłumaczy biuro prasowe ZIKiT, „odcinek od Focha do Kościuszki będzie remontowany ze środków budżetowych z bieżącego utrzymania dróg”. „Ten bliżej zoo wymaga natomiast przebudowy, a nie remontu. Są to dwa niezależne zadania, finansowane z dwóch różnych źródeł, a w przyszłości prawdopodobnie realizowane przez dwie różne jednostki” - czytamy w odpowiedzi na nasze pytania.

Chodzi tutaj oczywiście o to, że ZIKiT, zgodnie z decyzją prezydenta Jacka Majchrowskiego, zostanie zlikwidowany, a w jego miejsce powstanie m.in. Zarząd Dróg, który zajmie się przede wszystkim remontami ulic i torowisk. Z kolei za większe inwestycje drogowe, takie jak np. właśnie przebudowa ulicy Królowej Jadwigi, ma odpowiadać istniejący od ubiegłego roku Zarząd Inwestycji Miejskich. Zmiany miałyby wejść w życie od 1 września, więc w obecnym kształcie Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu na pewno nie będzie w stanie dokończyć modernizacji drogi do Balic. A na kompleksową realizację nadal czekają przecież piąty i szósty etap, które, jak zauważa Andrzej Hawranek, przewodniczący klubu radnych PO w Radzie Miasta Krakowa, ciągną się już od siedmiu, ośmiu lat, czyli zdecydowanie zbyt długo.

- Czy można by je wykonać szybciej? Zdecydowanie tak, tym bardziej że pieniądze na ten cel zostały zapewnione w budżecie i Wieloletniej Prognozie Finansowej już trzy lata temu. Były już nawet wcześniej, dzięki moim poprawkom do budżetu, ale zadanie nie było realizowane. Dlaczego? O to trzeba zapytać urzędników - mówi Hawranek.

Co dalej z Trasą Balicką?


Wywołani przez radnego urzędnicy za każdym razem tłumaczą między innymi, że część działek, po których przebiega droga, ma nieuregulowany stan prawny. To duży problem choćby w przypadku piątego etapu, podczas którego ulica Królowej Jadwigi ma zostać przebudowana na odcinku od ulicy Jesionowej do ulicy Robla. Aby tak mogło się stać, działki podzielono, bo niektóre mają kilku właścicieli , których należało odszukać.

Skończyło się na tym, że strony postępowania złożyły skargę do wojewody, a ten uchylił decyzję urzędników o podziale działek. Trzeba było więc robić to ponownie. W tym czasie część map, opinii oraz uzgodnień się zdezaktualizowała. A wraz z nimi dokumentacja projektowa. Trzeba więc wydać ponad 52 tys. zł, żeby ją odświeżyć. A to oznacza, że koszt opracowania całości wzrósł do blisko 450 tysięcy złotych.

W zakres piątego etapu ma też wejść rozbudowa ulicy 28 lipca 1943 roku. „Tu prace rozpoczną się po zakończeniu prac projektowych, prawdopodobnie na początku przyszłego roku” - zapowiadają urzędnicy. Nieco wcześniej, bo jak się okazuje, tuż po wakacjach, mają ruszyć roboty w ramach szóstego etapu. Droga zostanie przebudowana m.in. na odcinku między ulicami Fabijańskich oraz Romera. „Prowadzone prace będą dotyczyły m.in. wymiany nawierzchni na chodnikach, jezdni oraz wymianie oświetlenia” - informuje ZIKiT. Do tej pory wykonawcy udało się pozyskać zgodę na budowę kanalizacji deszczowej.

Ulicę Królowej Jadwigi mogłaby odciążyć Trasa Balicka, jednak na jej budowę, która planowana jest od lat, się nie zapowiada. Przypomnijmy, że nowa droga do Balic miała być gotowa już na... Euro 2012, ale ostatecznie w Krakowie nie odbywały się mecze piłkarskich mistrzostw Europy i trasy też nie wybudowano.

W ubiegłym roku w budżecie było zarezerwowane 250 tys. zł na rozpoczęcie opracowania materiałów, potrzebnych do złożenia wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dla tej inwestycji. Ale jak możemy się dowiedzieć ze sprawozdania z wykonania budżetu, prezydent... wycofał to zadanie.

Piąty etap w trakcie

Piąty etap przebudowy ulicy Królowej Jadwigi częściowo został wykonany. Na odcinku ok. 400 metrów rozbudowana została ulica Korbutowa. Powstało też m.in. jej połączenie drogowe z ulicą Złotą. Rozbudowano również ulicę Podłącze na długości ok. 100 metrów, a ponadto wykonano połączenie ścieżki rowerowej (ulica Korbutowa) z wałami rzeki Rudawy.

Bloki i paraliż komunikacyjny

Firma Atal planuje przy ulicy podłużnej budowę ponad 200 domów jednorodzinnych. Można będzie tam dojechać m.in. właśnie ulicą Królowej Jadwigi. Deweloper ma też w planach budowę budynku, w którym ma się znaleźć miejsce pod usługi, biura i handel. Mieszkańcy protestują przeciwko tej inwestycji, bo ma się ona znaleźć w korytarzu przewietrzania miasta. Ponadto boją się również paraliżu komunikacyjnego.

ZOBACZ KONIECZNIE:




Polub nas na Facebooku i bądź zawsze na bieżąco!


WIDEO: Poważny program

Komentarze (8)

Dodajesz komentarz jako: Gość

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

Liczba znaków do wpisania:

zaloguj się

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Dramat

Dorota (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

A czyja to wina że dróg nie ma? Deweloperow? Miasto powinno zadbać o remonty dróg i pomyśleć o nowych, to normalne że się miasta rozbudowują i rozwijają

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
hmm

adam (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 3 / 1

To ja tu czegoś nie rozumiem, deweloper chce budować, ludzie chcą tu mieszkać bo ktoś te mieszkania przecież kupuje a wini się dewelopera że remont się oddala? A co on ma tą drogę remontować? Albo...rozwiń całość

To ja tu czegoś nie rozumiem, deweloper chce budować, ludzie chcą tu mieszkać bo ktoś te mieszkania przecież kupuje a wini się dewelopera że remont się oddala? A co on ma tą drogę remontować? Albo wcale nie budować bo ktoś nie jest w stanie wykonać modernizacji drogi? Śmieszne albo może nawet straszne! zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
grrrr

grrrr (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 7 / 1

Z ilością pieniędzy jaką dostaliśmy od Unii powiniśmy już mieć w Krakowie wszystkie drogi wyremontowane, trzecia i czwarta obwodnica dokończoną. Niestety za dłużo pieniędzy poszło do kieszenii...rozwiń całość

Z ilością pieniędzy jaką dostaliśmy od Unii powiniśmy już mieć w Krakowie wszystkie drogi wyremontowane, trzecia i czwarta obwodnica dokończoną. Niestety za dłużo pieniędzy poszło do kieszenii niektórych złodziei, ludzie w Polsce nie myślą o wspólnocie tylko każdy dla siebie, nie ma szerszego pojęcia o wspólnym życiu i o polepszeniu warunków życia. zwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Ta ulica to jakieś nieporozumienie już od lat!

Luck (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 4

jedna z najdroższych ulic w Krakowie a stan nawierzchni jezdni woła o pomstę do nieba. Koleiny robione przez autokary, które nawet nie mają porządnych zatoczek i zatrzymując się na przystankach...rozwiń całość

jedna z najdroższych ulic w Krakowie a stan nawierzchni jezdni woła o pomstę do nieba. Koleiny robione przez autokary, które nawet nie mają porządnych zatoczek i zatrzymując się na przystankach tamują cały ruch, który naprawdę jest tam duży... MASAKRAAAAAAAAAAAAzwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
A co z innymi remontami?

POdatnik (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 2 / 2

Kiedy miasto weźmie się za remont ulicy Klasztornej i alei Solidarności? Te dwa remonty też są odkładane latami.

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
atal chce dużo większe osiedle w rzeczywistości

jan (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 2 / 1

200 domów podzielone na dwa bliźniaki każdy to 400 mieszkań i ok 800 aut A droga podłużna i inne wąskie i dziurawe

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
co z tlenem dla miasta

krakus (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 5 / 1

Atal trzeba zablokować z uwagi na brak dróg. Po drugie to zachowuje wietrzenie miasta
Wcześniej inna firma w tym miejscu nie dostała zgody na budowę z uwagi na brak dróg.nic się nie zmieniło od...rozwiń całość

Atal trzeba zablokować z uwagi na brak dróg. Po drugie to zachowuje wietrzenie miasta
Wcześniej inna firma w tym miejscu nie dostała zgody na budowę z uwagi na brak dróg.nic się nie zmieniło od tamtej poryzwiń

Autor komentarza nie dodał zdjęcia
Brak Tramwaju na Wolę justowską

Totalna Porażka władz miasta (gość)

Zgłoś naruszenie treści / 10 / 1

Co z tramwajem do woli justowskiej. Dróg mamy, aż nadto. Dlaczego nie buduje się tramwaju z Cichego kącika na wolę justowską?

Najnowsze wiadomości

Zobacz więcej

Polecamy

NAUCZYCIEL ROKU | Etap powiatowy zakończony

NAUCZYCIEL ROKU | Etap powiatowy zakończony

Krakowskie restauracje wyróżnione w czerwonym Przewodniku Michelin

Krakowskie restauracje wyróżnione w czerwonym Przewodniku Michelin

SPORTOWIEC MAŁOPOLSKI 2018 | Wybieramy najlepszych i najpopularniejszych sportowców

SPORTOWIEC MAŁOPOLSKI 2018 | Wybieramy najlepszych i najpopularniejszych sportowców

Bezdymna rewolucja - czy Polska wykorzysta tę szansę?

Bezdymna rewolucja - czy Polska wykorzysta tę szansę?