Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Umowa na studium dla metra cztery lata po referendum

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Fot. Łukasz Kowalski
Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski podpisał umowę na opracowanie studium wykonalności szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie. Najkorzystniejszą ofertę (za 9 mln 471 tys. zł) złożyła firma ILF Consulting Engineers Polska z Warszawy. Dokument ma powstać do końca 2019 r.

– Studium da odpowiedź, na ile metro jest potrzebne, a jeżeli tak, to czy ma w całości przebiegać pod ziemią, czy mają być odcinki naziemne – wyjaśnia prezydent Majchrowski.

Jego główni konkurenci w nadchodzących wyborach wytykają, że miasto ma wieloletnie opóźnienia jeżeli chodzi o rozwój podziemnej komunikacji. Przypomnijmy, że o budowie metra krakowianie zdecydowali w referendum w maju 2014 r.
– Dzisiejsze decyzje władz Krakowa są spóźnione o co najmniej kilka lat – komentuje Małgorzata Wassermann, kandydatka PiS na prezydenta Krakowa.

Krytycznie wypowiada się też inny kandydat na prezydenta Łukasz Gibała, lider Stowarzyszenia Logiczna Alternatywa. – Powinno się mieć przynajmniej wstępne gwarancje od rządu, że znajdą się pieniądze na dofinansowanie budowy metra, by wydawać 9 mln zł na tworzenie studium – ocenia Gibała.

Prezydent Majchrowski tłumaczy, że na przygotowanie budowy podziemnej komunikacji potrzeba czasu. – Idea powstania metra w Krakowie ma już 50 lat – przypomina prezydent Majchrowski. – To nie jest inwestycja polegająca na tym, że wchodzimy na teren budowy i kopiemy. Zanim rozpocznie się budowę trzeba wykonać wiele analiz – dodaje.

Wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel przypomina, że po referendum nie było od razu zewnętrznych pieniędzy na studium. Na zamówienie miasta, po przetargu, za 762 tys. zł, Biuro Inżynierii Transportu z Poznania w 2016 r. opracowało studium rozwoju transportu w Krakowie. Wyszczególniono w nim dwa rozwiązania: budowę linii metra z Nowej Huty do Bronowic (za ok. 8 mld zł) oraz – alternatywnie – rozbudowę sieci tramwajowej m.in. z tunelem pod Rynkiem Głównym (za ok. 3 mld zł). Później miasto złożyło wniosek o dofinansowanie unijne dla studium i zostało ono przyznane. Miasto na studium rezerwowało 10 mln zł (w tym 50 proc. z UE).

– Podczas tworzenia studium zostaną przeprowadzone kosztowne analizy geologiczne, trzeba sprawdzić warunki własnościowe, uwarunkowania związane z przełożeniem sieci, ocenić, jaki budowa będzie mieć wpływ na budynki. Musimy przygotować kilka wariantów i je porównać – wyjaśnia Andrzej Dercz, prezes ILF Consulting Engineers Polska.

Plany miasta są takie, by po wykonaniu studium w latach 2020–2023 powstał projekt wykonawczy, a później mogłaby się rozpocząć budowa. Miasto zamierza szukać dofinansowania budowy metra z funduszy centralnych i europejskich.

Autor: Piotr Tymczak

KONIECZNIE SPRAWDŹ:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski