Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Unikatowy pierwszy polski tramwaj znowu w Zajezdni na Wawrzyńca [ZDJĘCIA]

AP
Od 10 listopada będzie można znowu oglądać zabytkowe tramwaje w siedzibie Muzeum Inżynierii Miejskiej w Zajezdni na ul. św. Wawrzyńca 15.
Od 10 listopada będzie można znowu oglądać zabytkowe tramwaje w siedzibie Muzeum Inżynierii Miejskiej w Zajezdni na ul. św. Wawrzyńca 15. materiały prasowe
Od 10 listopada w Zajezdni na ul. Wawrzyńca ponownie udostępnione zostaną dla zwiedzających historyczne wagony tramwajowe z kolekcji Muzeum Inżynierii Miejskiej oraz Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Wśród nich pierwszy polski tramwaj.

Na ul. Wawrzyńca wróciły tramwaje, a wśród nich - świeżo po konserwacji - unikatowy Wagon C - symbol odbudowy kraju po odzyskaniu niepodległości.

Tramwajowy wagon silnikowy typu C numer 260 to prawdziwy unikat.

Po zakończeniu I wojny światowej i odzyskaniu przez Polskę niepodległości kraj był zrujnowany. Taki był też stan komunikacji publicznej w stolicy. Spowodowane to było rabunkową, a często dewastacyjną polityką zaborców. Tymczasem rozbudowywano linie tramwajowe i bardzo szybko potrzebny był nowy tabor. Warszawskie przedsiębiorstwo Tramwaje Miejskie złożyło więc w 1925 roku w firmie Lilpop, Rau i Loewenstein zamówienie na 30 tramwajowych wagonów silnikowych. Fabryka była polska i zaledwie kilka lat wcześniej udało się w niej przywrócić pracę części maszyn, co pozwoliło na uruchomienie produkcji. To było jedno z pierwszych wielkich zamówień. Symboliczne, bo oto polski przemysł podnosił się z ruiny i rozwijał skrzydła.

Tramwajowe wagony typu C jeździły w Warszawie jeszcze do 1956 roku. Do naszych czasów przetrwały tylko dwa z nich. Dziś są nie tylko zabytkami, ale i unikatami. Jeden z nich jest w zbiorach Muzeum Inżynierii Miejskiej. Ze względu na zły stan techniczny jego konserwacja wymagała ogromnych nakładów finansowych. Udało się ją wykonać w ramach projektu unijnego. Było to największe i najdroższe dotychczasowe przedsięwzięcie konserwatorskie w dziejach muzeum. Wagon C niedawno powrócił z konserwacji i jest obecnie perłą kolekcji Muzeum.

Wśród innych zabytkowych obiektów najcenniejsze to:

  • wagon silnikowy SN4 z 1910 roku, sprowadzony do Krakowa w 1941 roku z Eberswalde (Niemcy), gdzie zlikwidowano komunikację tramwajową. Jest to jedyny zachowany pojazd tego typu.
  • wagon doczepny PN3 z 1909 roku, jeden z 20 sprowadzonych do Krakowa w 1941 roku z Norymbergi
  • wagon silnikowy Ring z 1930 roku, pochodzący z Gdańska, jeden z 2 zachowanych egzemplarzy
  • wagon silnikowy SN2 z 1938 roku, jedyny zachowany egzemplarz ostatniego typu wagonów tramwajowych dostarczonych do Krakowa przed wybuchem II wojny światowej.

Wystawa „Tramwaje na Wawrzyńca” prezentowana jest w historycznej, liczącej ponad 100 lat pierwszej zajezdni krakowskiego tramwaju normalnotorowego.

Wystawa czynna od wtorku do niedzieli w godz.: 11.00-18.00.

Edukatorzy MIM przygotowali także zajęcia związane z wystawą „Tramwaje na Wawrzyńca.” W otoczeniu zabytkowych pojazdów, uczniowie przeniosą się w czasie, aby poznać podróżniczy savoir vivre, historię biletu, ale także zrozumieć zasady ruchu, jakie panują na naszych miejskich ulicach.

W sobotę 13 listopada o godz. 12:00 odbędzie się spacer nie tylko dla najmłodszych - „Gdyby król Krak jeździł tramwajem...”, połączony z elementami gry, podczas której uczestnicy wcielą się w role legendarne postaci. Spacer poprowadzi Jadwiga Marchwica. Cena biletu za parę dziecko i rodzic: 40 zł.

"Uczestników spaceru - małych i dużych - zabierzemy w czasy, kiedy Krakowem zarządzał legendarny król Krak. Spacerując ulicami dowiemy się czym był cech i kto mógł do niego należeć. Poznamy legendy krakowskie, dowiemy się czym były insygnia królewskie. Wiele ciekawostek dotyczących Krakowa odkryjecie wspólnie z nami" - zapowiadają organizatorzy.

Muzeum przy ul. św. Wawrzyńca mieści się w zabytkowym zespole najstarszych zajezdni tramwajowych w Krakowie. Po remoncie przestrzeń ekspozycyjna Muzeum Inżynierii Miejskiej zwiększyła się niemal dwukrotnie. Pod halą i dziedzińcem zabytkowego zespołu najstarszych zajezdni tramwajowych w Krakowie powstały podziemne sale muzealne. W budynku mieści się strefa obsługi zwiedzających z kasą, sklepikiem muzealnym i szatnią oraz przestrzeń odpoczynku przeznaczona dla grup zwiedzających MIM. W podziemiach muzealnych można będzie zobaczyć to, co przy okazji przebudowy odsłonili archeolodzy, m.in. część starych warsztatów tramwajowych (przeszklenie pozwala obejrzeć fragment starego kanału).

Całkowity koszt realizacji projektu „Rewaloryzacja siedziby Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie na potrzeby nowoczesnego muzeum nauki i techniki” wynosi 39,7 mln zł netto (wsparcie miasta to ok. 11,3 mln zł netto, a wkład Unii Europejskiej - prawie 28,3 mln zł netto).

FLESZ - Jest lek na Covid-19!

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Unikatowy pierwszy polski tramwaj znowu w Zajezdni na Wawrzyńca [ZDJĘCIA] - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski