Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Urząd planuje kolejne utrudnienia. Ulice Czysta i Skarbowa nie dla aut

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Szpital im. Dietla od strony skrzyżowania ulic Dolnych Młynów i Czystej. Na mniejszym zdjęciu „wylot” ulicy Czystej na al. Mickiewicza. Dziś przejazd zagradza tam rząd słupków i krawężnik.
Szpital im. Dietla od strony skrzyżowania ulic Dolnych Młynów i Czystej. Na mniejszym zdjęciu „wylot” ulicy Czystej na al. Mickiewicza. Dziś przejazd zagradza tam rząd słupków i krawężnik. Fot. Anna Kaczmarz
Krakowscy urzędnicy nie poradzili sobie z uporządkowaniem komunikacyjnego bałaganu na Kazimierzu, a już planują kolejne zmiany, które mają ograniczyć ruch w centrum. A to tylko bulwersuje kierowców.

Nowa propozycja prezydenta Krakowa i podległych mu specjalistów od komunikacji jest taka, by ulice Czysta i Skarbowa od 1 stycznia 2019 r. przestały pełnić funkcję dróg gminnych i stały się drogami wewnętrznymi.

O takie rozwiązanie wnioskuje znajdujący się przy tych ulicach Szpital Specjalistyczny im. J. Dietla. Uzasadnienie jest takie, że jeżeli wspomniane ulice będą dostępne tylko dla ich mieszkańców oraz pojazdów związanych z obsługą szpitala, to skończy się problem związany z utrudnieniami w przejeździe, jakie mają np. karetki pogotowia.

Krakowscy kierowcy proponują rozwiązanie polegające na tym, by na ul. Czystej zlikwidować ślepe zakończenie i połączyć ją z Alejami Trzech Wieszczów. Taki przejazd mógłby zostać udostępniony właśnie dla karetek. Urzędnicy nie chcą jednak wziąć tego pod uwagę - tłumaczą, że to będzie się wiązać z kosztami i doprowadzi tylko do jeszcze większych korków na Alejach.

Ogromne zamieszanie towarzyszy natomiast wprowadzonej pod koniec zeszłego roku strefie ograniczonego ruchu w centrum Kazimierza. Do dziś, czyli 18 lipca, urzędnicy z ZIKiT mieli dostosować się do nakazu wojewody małopolskiego i zlikwidować oznakowanie tej strefy, obowiązującej na placu Nowym i okolicznych ulicach. Wojewoda uznał, że nie została ona wprowadzona zgodnie z prawem, które mówi, iż nie można zamykać części ulic i zezwalać na przejazd nimi uprzywilejowanym osobom, mającym tzw. wjazdówki wydane przez ZIKiT.

Ostatecznie urzędnicy ubłagali wojewodę, by wydłużyć termin na dostosowanie sytuacji na Kazimierzu do obowiązującego prawa. Urzędnicy chcą teraz wprowadzić tam strefę czystego powietrza (wjazd dla mieszkańców i posiadaczy aut ekologicznych), na co zezwalają przepisy.

W magistracie został przygotowany prezydencki projekt uchwały w sprawie pozbawienia kategorii dróg publicznych i wyłączenia z użytkowania ulic Skarbowej i Czystej.

Propozycja jest taka, że ulice Skarbowa i Czysta przestałyby być drogami gminnymi od 1 stycznia 2019 r. i stałyby się drogami wewnętrznymi. O taką zmianę zwróciła się dyrekcja mieszczącego się przy tych ulicach Szpitala Specjalistycznego im. J. Dietla w Krakowie. Inicjatywę poparło też Krakowskie Pogotowie Ratunkowe, Małopolska Izba Pielęgniarek i Położnych oraz Okręgowa Rada Lekarska w Krakowie.

W informacji do projektu uchwały można przeczytać, że „istnieje uzasadnienie do przekształcenia ulic Skarbowej i Czystej na drogi wewnętrzne, ze względu na konieczność zapewnienia bezpiecznej i efektywnej obsługi szpitala, a w szczególności dojazdu ambulansów medycznych oraz personelu lekarzy wzywanych do nagłych przypadków”.

W urzędzie podkreślają, że obecnie w rejonie ulic Czystej i Skarbowej, z uwagi na nadmierne natężenie ruchu samochodów, występują przypadki wzajemnego blokowania się pojazdów, które utrudniają dojazd np. karetek pogotowia ratunkowego. „Nadmierny ruch kołowy ma również negatywny wpływ na pacjentów przebywających w szpitalu. Celowym jest zatem wprowadzenie ograniczenia ruchu samochodów do mieszkańców przedmiotowych ulic oraz związanych z obsługą szpitala” - czytamy również w uzasadnieniu.

O to, jak dokładnie miałaby wyglądać organizacja ruchu po wprowadzeniu zmian zapytaliśmy w Zarządzie Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Otrzymaliśmy lakoniczną odpowiedź: - Ruch będzie wyglądał tak, jak zostanie zaprojektowany. Zarządca wewnętrznej drogi może regulować katalog uprawnionych do wjazdu dowolnie, ale decyzję o tym, jak miałaby wyglądać sytuacja na wspomnianych ulicach, podejmą miejscy radni”.

A radni miejscy nie są przekonani do pomysłu. - Trzeba się nad tym bardzo poważnie zastanowić. Nie wiemy kto będzie uprawniony do wjazdu na te ulice po wprowadzeniu zmian. Najpierw powinno to być wyjaśnione. Na razie podchodzę więc bardzo sceptycznie do tej propozycji - mówi Edward Porębski, przewodniczący Komisji Infrastruktury Rady Miasta Krakowa.

Urzędnicy uważają, że nie będzie problemu. „Ulice Czysta i Skarbowa nie stanowią istotnego znaczenia dla układu drogowego miasta. Ponadto, ulica Czysta jest ulicą bez przejazdu. Zasadnym jest zatem pozbawienie tych dróg kategorii dróg gminnych i wyłączenie ich z użytkowania jako dróg publicznych” - napisano w projekcie uchwały.

Krakowscy kierowcy obawiają się jednak, że zamknięcie dla ogólnego ruchu ulic Czystej i Skarbowej spotęguje problemy w centrum, której już są duże po ograniczeniach wprowadzonych przez ZIKiT jesienią ubiegłego roku.

Mieszkańcy dopytują, dlaczego miasto nie zdecyduje się na to, by ślepe zakończenie ul. Czystej zostało zlikwidowane. Wtedy powstałaby dodatkowa trasa wyjazdowa spod szpitala im. Dietla na Aleje Trzech Wieszczów.

Co na to ZIKiT? „Takie rozwiązanie jest możliwe, ale jest to z punktu widzenia organizacji ruchu na Alejach Trzech Wieszczów, bardzo zły pomysł. Dodatkowe skrzyżowanie to koszt dziesiątek tysięcy zł na instalację sygnalizacji, dopasowanie algorytmów sterujących całym ciągiem alej, w efekcie ruch na nich byłby mniej płynny i zyskalibyśmy kolejny punkt, przy którym mogłyby tworzyć się zatory” - odpowiadają w zarządzie dróg.

Kierowcy podpowiadają, że można byłoby udrożnić wyjazd z ul. Czystej w Aleje, ale dopuścić tam ruch tylko dla karetek. To nie przekonuje urzędników. - Każde rozwiązanie jest możliwe, ale w tym przypadku otwarcie ul. Czystej na Aleje Trzech Wieszczów przyniosłoby więcej problemów, niż korzyści - podkreślają w ZIKiT.

W magistracie przyznają też, że uchwalenie nowych zasad będzie mieć wpływ na dochody miasta, bowiem na ulicach Czystej i Skarbowej nie będzie można już pobierać opłat za postój w strefie płatnego parkowania. Urzędnicy wyjaśniają, że nie da się obecnie oszacować o ile zmniejszyłyby się wpływy z tego powodu.

Zmiany dotyczące strefy poczekają

Likwidacja strefy ograniczonego ruchu (SOR) na Kazimierzu, usunięcie oznakowania dopuszczającego ruch rowerowy na niektórych chodnikach oraz zmiana zasad regulujących m.in. wjazd do SOR w centrum miasta - na wdrożenie tych trzech nakazów wojewody małopolskiego ZIKiT będzie miał więcej czasu.

Czas na usunięcie znaków dotyczących rowerów został wydłużony do 31 sierpnia, a na zmianę zasad regulujących wjazd do strefy do 31 grudnia. W pismach skierowanych z ZIKiT do wojewody 3 i 12 lipca, znalazły się istotne zapytania o możliwość wprowadzenia zmian nie po 30 dniach od daty ogłoszenia nakazu, a dopiero od listopada. Jak argumentowali pracownicy ZIKiT, kilkumiesięczny okres wdrażania i realizacji wszystkich trzech nakazów pozwoli im na sprawniejsze ich wprowadzenie.

To oznacza, że na razie pozostaną znaki i zasady wytyczające SOR na placu Nowym i okolicznych ulicach. A ZIKiT będzie miał czas na wprowadzenie swojego planu i zmienienie SOR na strefę czystego transportu z wjazdem tylko dla mieszkańców i pojazdów elektrycznych, na wodór oraz napędzanych gazem ziemnym.

ZOBACZ KONIECZNIE:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Kraków. Urząd planuje kolejne utrudnienia. Ulice Czysta i Skarbowa nie dla aut - Dziennik Polski

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski