Kraków. Uwaga kierowcy i pasażerowie MPK. Nadchodzi kolejna fala remontów

Arkadiusz MaciejowskiZaktualizowano 
Trwa remont ul. Bieńczyckiej. Tramwaje znikną z niej na minimum trzy tygodnie fot. Aneta Żurek
Przez całe wakacje Krakowski Szybki Tramwaj nie dojedzie do Kurdwanowa. Tramwaje znikną też z ulicy Bieńczyckiej.

Już od soboty (23.06), po tygodniowej przerwie, tramwaje oraz samochody będą mogły powrócić na ul. Zwierzyniecką, na której remontowane było torowisko. I to... tak naprawdę koniec dobrych informacji dla kierowców, pasażerów komunikacji miejskiej, pieszych oraz rowerzystów. W najbliższych dniach rozpocznie się bowiem cała seria „wakacyjnych” remontów, które skumulują się z tymi już prowadzonymi. Automatycznie dojdzie do spiętrzenia utrudnień, które odczuwalne będą w wielu punktach miasta jednocześnie.

Tam nie dojadą tramwaje

Przede wszystkim rozpocznie się kolejny - najbardziej uciążliwy - etap przebudowy ul. Bieńczyckiej wraz z torowiskiem. Do tej pory prowadzone były prace związane m.in. przesunięciem sieci trakcyjnej w głąb pobocza, co pozwoli na planowane poszerzenie jezdni. Do wykonania tych robót został zobowiązany przez urzędników deweloper, który w okolicy buduje osiedle mieszkaniowe. A to niejedyne utrudnienia w Krakowie związane z działalnością deweloperów.

W związku z pracami na Bieńczyckiej, na około 3-4 tygodnie zostanie wyłączony ruch tramwajowy na odcinku rondo Czyżyńskie - Bieńczycka - rondo Kocmyrzowskie im. ks. Gorzelanego. Tramwaje numer 1, 5, 9, 14 i 52 jadące z nowohuckich pętli dojadą bez zmian tylko do ronda Kocmyrzowskiego, a następnie pojadą objazdem, m.in. przez plac Centralny do ronda Czyżyńskiego, gdzie wrócą na stałe trasy. Ale nowohuckie utrudnienia to tak naprawdę początek złych wiadomości dla pasażerów komunikacji miejskiej.

Dokładnie w tym samym dniu, gdy wstrzymany zostanie ruch między wspomnianymi ważnymi rondami, rozpocznie się... przebudowa pętli na Kurdwanowie, do której dojeżdża m.in. tzw. Krakowski Szybki Tramwaj.

Przez trzy dni, od soboty do poniedziałku, do Kurdwanowa nie dojedzie żaden tramwaj. Kierowane będą do Prokocimia, a w zamian - od ul. Bieżanowskiej - kursował będzie zastępczy autobus numer 750. W tym czasie, tuż przed pętlą, zbudowana zostanie tzw. przejazdówka, umożliwiająca tramwajom - od wtorku - zmianę kierunku jazdy na Kudwanowie bez konieczności wjazdu na pętlę. Ale korzystać będą z niej tylko tramwaje numer 6 i 24. Najważniejszy, Krakowski Szybki Tramwaj numer 50, będzie przez całe wakacje kończył trasę w Prokocimiu.

Przebudowa samej pętli potrwa dwa miesiące - powstanie wyjazd w kierunku Łagiewnik. Roboty związane są z przedłużeniem linii tramwajowej do ul. Zakopiańskiej, w ramach budowy Trasy Łagiewnickiej.

Gdyby tego było mało, także dziś zaczną obowiązywać wakacyjne rozkłady jazdy MPK, które przyniosą duże ograniczenia. Wyjedzie o 20 procent mniej tramwajów i autobusów (szczegóły na dziennikpolski24.pl).

W ZIKiT oczywiście przekonują, że „starają się tak dobierać miejsca remontów, by jednocześnie prowadzone prace nie wpływały na ten sam rejon miasta”. I podkreślają, że do Kurdwanowa kursują inne tramwaje niż przez ul. Bieńczycką, w związku z czym „żadna z linii tramwajowych nie jest zmieniana na czas remontów w dwóch miejscach”. „Krótkotrwałe remonty prowadzone w jednym okresie trudno uznać za kumulację” - czytamy w odpowiedziach, które otrzymaliśmy od ZIKiT.

Remonty można wyliczać długo...

Duże utrudnienia w ruchu czekają jednak nie tylko pasażerów MPK, ale również kierowców, pieszych, a nawet rowerzystów. Dla przykładu w poniedziałek zamknięte zostanie przejście podziemne przy Jubilacie, którego modernizacja przedłuża się. - Z przejścia podziemnego piesi nie będą mogli korzystać do 8 lipca br. (niedziela) - informują urzędnicy z ZIKiT. I radzą, by korzystać w tym czasie z odtworzonego w zeszłym roku przejścia naziemnego na skrzyżowaniu al. Krasińskiego, Zwierzynieckiej i Kościuszki. W tunelu budowane będą - w czasie jego całkowitego zamknięcia - nowe schody.

Również w poniedziałek - jak już informowaliśmy -kolejarze z PKP PLK rozpoczną budowę dwóch nowych mostów na Wiśle. Powstaną między mostem Powstańców Śląskich a mostem Kotlarskim. W związku z tym, zamknięty - na około pięć tygodni - zostanie fragment bulwarów wiślanych, tuż przy moście. Uważać powinni cykliści, ponieważ jeśli dojadą do mostu (po stronie ulicy Podgórskiej), będą musieli cofać się aż w rejon kładki Bernatka, gdzie jest najbliższy wyjazd dla jednośladów. Bliżej, bo przy moście Powstańców Śląskich, są schody, którymi piesi będą mogli opuścić zablokowane bulwary.

W wielu punktach miasta zwężone zostały też ulice. I choć ze względu na wakacje ruch na krakowskich drogach jest mniejszy, to i tak tworzą się korki. Chociażby na ul. Powstańców Śląskich, gdzie - ze względu na przebudowę wiaduktu kolejowego - kierowcy do dyspozycji zamiast trzech mają dwa pasy ruchu w kierunku Podgórza. A niewiele dalej - jadąc np. do Bieżanowa - napotykają kolejne utrudnienia. Podobnie jak na ul. Bieńczyckiej, utrudnienia na ul. Wielickiej też związane są z „działalnością” jednego z deweloperów, który buduje osiedle mieszkaniowe w tym rejonie. W ramach swojej inwestycji dokona przebudowy jezdni prowadzącej w stronę Wieliczki. Największe zmiany pojawią się w połowie lipca. Kierowcom do dyspozycji pozostanie po jednym pasie w każdym z kierunków.

I tak prowadzone właśnie remonty można wymieniać długo. 18 czerwca przywrócony został ruch samochodowy pod wiaduktem na ul. Łupaszki, ale jednocześnie rozpoczęły się prace na innych obiektach - przy ul. Zielony Most i Godlewskiego. Dla aut zostały wyznaczone objazdy przez ul. Armii Krajowej i Łupaszki. A ograniczenia są też np. na ul. Grzegórzeckiej.

ZOBACZ KONIECZNIE:

Polub nas na Facebooku i bądź zawsze na bieżąco!

Co Ty wiesz o Krakowie

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 23

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

e
ekologia?

Tramwaj nie jest elektryczny? Nie znam ekologicznego transportu zbiorowego.

x
xxx

instynkt trudno poskromić, fajnie by było jakby morderców cywili świętymi robili, co..?

A
Abaqus

Dobre sobie! Fizyki w szkole nie miales? Transport szynowy musi stukac bo między szynami musza byc odstepy bo szyny zmieniaja swa dlugosc wraz z temperaturą

d
dd

Normalnie, na lawety i usuwać, a potem grzywny w maxymalna wysokości.

k
krakus

Duże to jakby robili 29-listopada , torowiska Krakowska , Starowiślna , Królewska , a takie to tylko na peryferiach

ł
łojej

Zobaczyłeś niedoinwestowaną komunikację tramwajową przez JM i już się wymądrzasz ? Że tramwaj jest be.
To autobus jest nieekologiczny nawet taki elektryczny, a nie transport szynowy.

E
EIE

Wystarczy odpowiednio utrzymywać torowisko a tramwaj będzie bezszelestnie płynął po szynach. Lecz niestety w ZIKiT nikt nie zna wyrażenia bieżące utrzymanie nie wiedzą że trzeba szyny szlifować tor, podkłady podbijać.

B
Burmistrz Nowej Huty

nie beda jezdzic co 7.5 minuty?Przeciez taka jest ich ograniczona czestotliwosc kursowania.Normalnie jezdza co 5 minut

e
edek

assdsdsdsdsd

L
Lajkoniak

Jak wytłumaczyć słoikom żeby nie parkowali samochodów na torowisku w czasie remontu? Bo dziś tramwaje ruszyły Zwierzyniecką ale daleko nie dojechały?

G
Gość

Gnoju parszywy

a
antyfilip

ty jesteś zwykłym komunistycznym bandytą

f
franek

Tylko żeby te remonty nie były robione tylko od 7 - 15 kiedy są największe korki . Najbardziej to dotyczy wymiany krawężników i asfaltu .

k
ktoś

Nie na nowe tramwaje a na nowe, tańsze autobusy elektryczne

j
ja

Huk i wibracje jakie generują tramwaje sprawiają, że nie mają one nic wspólnego z ekologią.
Każdy kto mieszka w pobliżu linii tramwajowej wie, że nie da się oglądać telewizora, szklanki drżą,
obrazy spadają ze ścian, drgania obluzowują gwoździe, a pierwsze tramwaje przed 5-tą budzą całą rodzinę. Dudnień nie pochłaniają nawet okna dźwiękoszczelne - bo te tłumią głównie wysokie częstotliwości. Na czas remontu autobus można skierować na najbliższą ulice, tramwaj musi robić gigantyczny objazd przez całą Hutę. Innymi słowy budować podziemne metro i zamieniać tramwaje na elektryczne autobusy - to jest przyszłość.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3