Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. W tym roku szykują się duże inwestycje drogowe. Miasto znowu stanie w korku?

Bartosz Dybała
Bartosz Dybała
Jeszcze w lutym tego roku rozpocznie się budowa Trasy Łagiewnickiej. To inwestycja za miliard złotych. Na ten rok zaplanowano też początek przebudowy alei 29 Listopada, jak również ulicy Kocmyrzowskiej.

W nowym roku Kraków pozostanie wielkim placem budowy. Nadal trwać będą niedokończone inwestycje, jak np. rozbudowa ulicy Igołomskiej czy remont linii kolejowej E30, a do tego dojdą jeszcze roboty na alei 29 Listopada. Docelowo najważniejsze inwestycje drogowe, które zaplanowali magistraccy urzędnicy, mają doprowadzić do odkorkowania m.in. północy miasta. Poprawić ma się także sytuacja na południu, gdzie metamorfozę przejdzie ruchliwa i niebezpieczna ulica Myślenicka.

Zmiany na północy...

Jedną z najważniejszych drogowych inwestycji będzie rozbudowa wiecznie zakorkowanej alei 29 Listopada, z której korzystają kierowcy wjeżdżający i wyjeżdżający w kierunku Warszawy. Jezdnia zostanie poszerzona do dwóch, a miejscami nawet trzech pasów w każdą stronę na odcinku blisko trzech kilometrów - od ulicy Opolskiej do granic miasta. Mają zostać wydzielone też buspasy, pasy do lewoskrętu oraz drogi serwisowe przy skrzyżowaniach. Pojawi się także sześć nowych par przystanków. Przebudowane zostaną dwa wiadukty kolejowe.

Odmienioną wlotówką kierowcy mają przejechać w 2020 r. Urzędnicy zapewniają, że na czas przebudowy, której początku można się spodziewać najwcześniej w połowie roku, ruch na alei zostanie utrzymany, choć nie uda się uniknąć utrudnień.

Drugą ważną inwestycją, która ma, jak zapowiadają władze miasta, zrewolucjonizować system transportowy na północy Krakowa, jest budowa linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej. Roboty budowlane powinny się rozpocząć pod koniec roku. Pierwsi pasażerowie przejadą tamtędy w listopadzie 2020 roku. Trasa ma liczyć 5 km długości. Tramwaje będą kursować ulicami Bociana i Pachońskiego, os. Prądnik Biały do istniejącej obecnie pętli na Krowodrzy Górce. Powstanie również tunel dla samochodów wzdłuż ulicy Opolskiej (nowe torowisko ma się z nią krzyżować) oraz trzy parkingi typu park&ride, łącznie na około 500 pojazdów. Koszt całości 326 mln zł.

Jakub Kosek z Komisji Infrastruktury w Radzie Miasta Krakowa przypomina, że długo wyczekiwaną inwestycją przez mieszkańców jest też ulica Iwaszki, która będzie odciążeniem dla alei 29 Listopada. Pieniądze na jej budowę znalazły się w budżecie. Mowa o 984 tys. zł. W 2018 roku ma być podpisana umowa na wykonanie robót budowlanych.

Zdaniem Koska, w tym roku utrudnień w ruchu ulicznym będzie jeszcze więcej niż w minionym.

- Te związane z pracami budowlanymi prowadzonymi przez PKP nie znikną. A pojawią się nowe, choćby przy przebudowie alei 29 Listopada oraz licznych remontach nakładkowych - zauważa Kosek.

Nadmienia przy tym jednak, że w nowym roku skończą się niektóre ważne inwestycje na północy miasta. Chodzi m.in. o budowę wiaduktu nad ulicą Rydla, która jest teraz zamknięta (planowo ma zostać otwarta 30 maja). Dzięki inwestycji, samochody będą mogły bezkolizyjnie przejeżdżać tunelem pod torami. Do tej pory kierowcy musieli stać w długich korkach, czekając na podniesienie szlabanu.

Rozbudowa Igołomskiej w trakcie

W tym roku nadal trwać będzie rozbudowa ulicy Igołomskiej (planowane zakończenie robót w 2019 roku). Na ponad 7-kilometrowym odcinku - od ul. Giedroycia do skrzyżowania z ul. Brzeską - zostanie poszerzona do dwóch pasów ruchu w każdym kierunku. Dzięki temu dojazd do miasta będzie zdecydowanie łatwiejszy. Powstać mają również ścieżki rowerowe oraz zatoki i przystanki autobusowe. Odnowione zostaną wiadukty kolejowe.

To jedna z tych inwestycji, które, obok przebudowy alei 29 Listopada, są priorytetowe w tym roku dla Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie. Urzędnicy miejscy zaliczają do nich również rozbudowę ulicy Myślenickiej.

- Inwestycja jest na prośbę mieszkańców Swoszowic - przyznaje Michał Pyclik, rzecznik prasowy ZIKiT.

Myślenicka należy do najruchliwszych ulic na południu Krakowa. Na jej przebudowę okoliczni mieszkańcy czekają od lat. Mają kłopot z przejściem na drugą stronę jezdni (tylko w jednym miejscu są pasy). Problemem są także zbyt wąskie chodniki. Po przebudowie te przeszkody mają zniknąć.

Kraków. Trasa Łagiewnicka [WIZUALIZACJE]

Kocmyrzowska bliżej

Dobre informacje płyną także z Zarządu Inwestycji Miejskich. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pod koniec tego roku ma się rozpocząć przebudowa ulicy Kocmyrzowskiej (od ul. Darwina do gminy Prusy).

- Ogłoszony został przetarg, na który wpłynęły dwie oferty, które są obecnie analizowane - mówi Jan Machowski, rzecznik prasowy ZIM.

Przebudowa zakłada powstanie dwóch pasów ruchu w każdym kierunku, stworzenie nowych chodników, ścieżek rowerowych i nowego oświetlenia.

Już 22 lutego ma ruszyć z kolei budowa Trasy Łagiewnickiej i potrwać do końca 2020 roku. To część III obwodnicy Krakowa. W tym czasie powstanie droga o długości 3,7 km, z odcinkami tunelowymi i linią tramwajową łączącą Kurdwanów z ulicą Zakopiańską. Inwestycję kosztującą około miliarda złotych będziemy spłacać do 2042 roku, ponieważ w większości powstanie za pieniądze pożyczone.

Na ten rok zaplanowano również modernizację torowisk w ciągu ulic: Zwierzynieckiej, Kościuszki, Krakowskiej, Królewskiej, Podchorążych, Bronowickiej, Starowiślnej i alei Solidarności. Zanim jednak się zakończą, z pewnością nie zabraknie komunikacyjnych utrudnień.

WIDEO: Poważny program - odc. 5: kariera w Krakowie

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Kraków. W tym roku szykują się duże inwestycje drogowe. Miasto znowu stanie w korku? - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski