Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Wielka budowa od ul. Kopernika, przez Halę Targową po Wisłę. Jakie postępy i zmiany?

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
Trwa wielka inwestycja kolejowa w Krakowie. Od ul. Kopernika ciągną się estakady, pod Halą Targową rozbudowuje się wiadukt i buduje nowy przystanek, dalej w rejonie ul. Halickiej wielkie budowanie nasypu pod tory, aż po nowe mosty na Wiśle. Jak postępują prace? Jakie szykują się zmiany w ruchu?

FLESZ - W pomidorach będzie więcej witaminy D?

od 16 lat

Postępuje modernizacja krakowskiej linii średnicowej, największa inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w stolicy Małopolski. W centrum Krakowa XIX-wieczny nasyp kolejowy zastąpiły dwie nowoczesne estakady. Po zakończeniu głównych prac budowlanych nowa przestrzeń pod torami zostanie zagospodarowana na ciągi komunikacyjne, skwery, miejsca do wypoczynku i place zabaw. Na jednej z estakad powstaje nowy przystanek Kraków Grzegórzki, który będzie ważnym elementy systemu przesiadkowego dla kolei aglomeracyjnej. Pomiędzy estakadami znajduje się historyczny wiadukt kolejowy. Obiekt jest powiększany, by mogły zmieścić się na nim dodatkowe tory. Po nowej części wiaduktu już jeżdżą pociągi. Wykonawcy, pod nadzorem służb konserwatorskich, odtwarzają drugą połowę obiektu. Charakterystyczne łuki wykonane będą z użyciem oryginalnego budulca, pozyskanego z wcześniej zdemontowanej konstrukcji. Historyczny charakter będzie mieć również zewnętrzna ściana wiaduktu, na której ułożone będą oryginalne kamienne bloki.

Budowa estakad i dostosowanie obiektów inżynieryjnych to niezbędny krok do tego, by pomiędzy Krakowem Głównym a Krakowem Płaszowem powstały 4 tory kolejowe, co pozwoli zwiększyć możliwości kolei dalekobieżnej i aglomeracyjnej w całym regionie. Wisłę pociągi nowymi torami pokonywać będą dzięki trzem mostom kolejowym. Po pierwszym z nich już jeżdżą pociągi. Po drugim zaczną kursować już 12 czerwca, a ostatni gotowy będzie w połowie przyszłego roku. Konstrukcja środkowego obiektu jest już gotowa. To bardzo ważny etap inwestycji – oddanie mostu do eksploatacji umożliwi otwarcie dla przewozów drugiego toru kolejowego na odcinku Kraków Główny - Kraków Płaszów. Dzięki temu PLK zwiększą możliwości organizacji ruchu pociągów na wielu kierunkach.

A tymczasem inwestycja spowoduje zmiany w ruchu. Nie od 4 czerwca jak planowane wcześniej, ale od poniedziałku 6 czerwca.

W poniedziałek, 6 czerwca, rusza kolejny etap przebudowy wiaduktu kolejowego nad ul. Grzegórzecką, realizowanego przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA. W związku z tym na około trzy miesiące zostanie zamknięta jezdnia w kierunku ul. Dietla.

Dla pieszych i rowerzystów wyznaczone będą bezpieczne korytarze pod wiaduktem. W ramach tego etapu inwestycji PKP PLK, wykonawcy rozpoczną prace przy budowie łuków obiektu po jego północnej stronie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Wielka budowa od ul. Kopernika, przez Halę Targową po Wisłę. Jakie postępy i zmiany? - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski