Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Wielka inwestycja PKP potrwa znacznie dłużej. Co dalej z wiaduktem przy Hali Targowej?

Arkadiusz Maciejowski
Arkadiusz Maciejowski
Piętrzą się problemy z zabytkowym wiaduktem
Piętrzą się problemy z zabytkowym wiaduktem Andrzej Banas / Polska Press
Prowadzona przez PKP w Krakowie gigantyczna inwestycja, której głównym elementem jest dobudowa dodatkowych torów dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, miała zakończyć się w 2020 roku. Ale tak się nie stanie. Potrwa zdecydowanie dłużej, ale sami kolejarze nie potrafią obecnie powiedzieć, o ile dłużej. Wszystko przez problemy m.in. z zabytkowym wiaduktem nad ul. Grzegórzecką. Teraz pojawiają się nowe pomysły na jego przebudowę.

WIDEO: Trzy Szybkie

Zabytkowy wiadukt jest poszerzany tak, by zmieściły się na nim cztery tory (przez rozpoczęciem prac były na nim tylko dwa). Kilka miesięcy temu kolejarze nagle poinformowali, że obiekt jest w złym stanie technicznym. W PKP PLK zaczął być nawet rozważany scenariusz, by całą konstrukcję rozebrać i zbudować na nowo. Pomysł ten wywołał jednak duży sprzeciw ze strony wojewódzkiej konserwator zabytków Moniki Bogdanowskiej.

- Zabytkowy wiadukt kolejowy nad ul. Grzegórzecką, najstarszy zachowany krakowski most, powinno się zachować w stanie nienaruszonym - takie jest stanowisko wydała też Wojewódzkiej Rady Ochrony Zabytków.

Wiadukt nad Starą Wisłą ok. 1885 roku
Wiadukt nad Starą Wisłą ok. 1885 roku Archiwum

Dr Monika Bogdanowska miała również wiele zastrzeżeń dotyczących m.in. odpowiedniego zabezpieczenia przebudowywanego wiaduktu, m.in. przed padającym deszczem.

Kilka tygodni temu, pod koniec 2019 roku, roboty na wiadukcie zostały nagle wstrzymane. - Powodem wstrzymania prac był stan obiektu, który nie pozwala na prowadzenie jego remontu w pierwotnie zakładanym kształcie - informował Piotr Hamarnik z biura prasowego spółki PKP PLK. - Obecnie wiadukt jest zabezpieczony przed działaniem niekorzystnych warunków atmosferycznych, a projektanci pracują nad nową koncepcją przeprowadzenia jego remontu - dodawał.

Wspomniana nowa koncepcja - jak przekonują kolejarze - została przekazana już do wojewódzkiej konserwator zabytków.

W PKP wyjaśniają, że zgodnie z najnowszym projektem - mówiąc obrazowo - zachowane miałyby zostać zewnętrzne elementy wiaduktu, wymienione miałyby zostać natomiast wewnętrzne elementy konstrukcji. Chodzi o to, by został on wzmocniony.

- Czekamy teraz na opinię konserwator zabytków - dodaje Piotr Hamarnik.

W PKP PLK przekonują, że zły stan obiektu nie jest ani ich winą, ani firmy budowanej prowadzącej remont.

"Z technicznego punktu widzenia najbardziej niezadowalający jest stan skrajnych sklepień wiaduktu (tych nad chodnikami) oraz jego fundamentów. W naszej opinii taka kondycja obiektu inżynieryjnego wynika przede wszystkim z jego wieku, specyficznej konstrukcji i zmieniających się w ciągu dziesięcioleci warunków wokół niego. Dla przykładu drastycznie zmieniający się poziom wód gruntowych pod obiektem sprawił, że drewniane pale, na których posadowione są fundamenty, były przez długi czas nad lustrem wody, co negatywnie wpłynęło na ich obecną kondycję. Dodatkowo wiadukt kolejowy projektowany był na inne obciążenia niż te, którymi był poddawany przez kolejne lata eksploatacji. Wiązało się to z koniecznością przeprowadzania przez jego zarządców doraźnych remontów, które miały wzmocnić jego konstrukcję" - argumentują kolejarze.

Tak wiadukt wyglądał jeszcze w 2015 roku

Tak zmieniał się zabytkowy wiadukt nad ulicą Grzegórzecką w Krakowie

Pierwszy we wspomnianych remontów odbyć miał się już w 1883 roku, 20 lat po oddaniu wiaduktu do eksploatacji.

- Stanowczo odrzucamy opinię jakoby za obecny stan wiaduktu nad ul. Grzegórzecką odpowiedzialne było niewłaściwe jego utrzymanie. Zarządcy regularnie sprawdzali stan i kondycję tego obiektu. Utrzymywali i przygotowywali go do generalnego remontu zgodnie z posiadanymi możliwościami finansowymi - informuje PKP PLK. - Nie zgadzamy się również z opinią o niewłaściwym sposobie wykonywania prac przy obiekcie. Firma Strabag zapewnia, że na miejscu pracują wysoce wykwalifikowani specjaliści. Ich działania są ponadto regularnie kontrolowane zarówno przez inwestora, inżyniera kontraktu, jak i służby konserwatorskie - dodają w PKP PLK.

Do wojewódzkiej konserwator wysłaliśmy listę pytań, m.in. "Jakie - według Wojewódzkiej Konserwator Zabytków - są przyczyny tego, że wiadukt znalazł się w złym stanie?". Czekamy na odpowiedzi.

Prace przy poszerzaniu wiaduktu wznowione zostaną dopiero, gdy osiągnięte zostanie porozumienie między konserwator zabytków a kolejarzami i wykonawcami w sprawie sposobu prowadzenia dalszych robót i sposobu "wzmocnienia" obiektu.

A to oznacza, że prowadzona obecnie w Krakowie - warta blisko miliard złotych - inwestycja zakończy się zdecydowanie później niż zakładano. Zgodnie z pierwotnym harmonogramem w 2020 roku gotowe miały być już łącznie cztery tory na całym odcinku między Krakowem Płaszowem a stacją Kraków Główny. Pewne jest, że tego terminu nie uda się dotrzymać. A nowego kolejarze nie są w stanie podać.

- Dopiero po wybraniu ostatecznej koncepcji prac na wiadukcie będziemy mogli zaktualizować harmonogram realizacji inwestycji. Wtedy też podamy szczegółowe informacje o zmianach w organizacji ruchu, które będą wprowadzane podczas prac remontowych - zaznacza Piotr Hamarnik.

Oczywiście to bardzo zła informacja dla pasażerów, którzy dłużej niż zapowiadano będą narażeni na wielkie utrudnienia. Przypomnijmy bowiem m.in., że w dni robocze, w związku prowadzonymi pracami, na kilka godzin wstrzymywany jest ruch pociągów właśnie między Płaszowem a centrum miasta. Podróżni muszą korzystać z zastępczych autobusów.

Inwestycja kolejowa regularnie powoduje również duże utrudnienia w ruchu samochodowym w Krakowie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski