Kraków. Wielki spór o strefę w centrum Kazimierza

Piotr Tymczak
Przeciwnicy Strefy Czystego Transportu demonstrowali w magistracie
Przeciwnicy Strefy Czystego Transportu demonstrowali w magistracie Anna Kaczmarz
Udostępnij:
Mieszkańcy są podzieleni w sprawie Strefy Czystego Transportu na placu Nowym i okolicznych ulicach. Urzędnicy chcą ją pozostawić. Dziś decyzję podejmą radni.

Aktywiści walczący o czyste powietrze zbierają podpisy pod petycją w obronie Strefy Czystego Transportu (SCT) na Kazimierzu. To ich odpowiedź na protesty przedsiębiorców i części mieszkańców, którzy są jej przeciwni.

Podczas dzisiejszych obrad, zwołanych w trybie nadzwyczajnym, nad przyszłością strefy mają debatować miejscy radni. - Chcemy, by strefa funkcjonowała do końca czerwca. To odpowiedni czas na przeanalizowanie, co takie rozwiązanie daje i czy jest zasadne - podkreśla Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.

Protest przedsiębiorców z Kazimierza przeciwko strefie czystego transportu (SCT) podczas sesji rady miasta

Protest w urzędzie, przedsiębiorcy chcą likwidacji strefy cz...

Jego zdaniem nie do zaakceptowania jest propozycja Piotra Capińskiego, adwokata reprezentującego przedsiębiorców z SCT, by zezwolić na wjazd do niej klientom lokali i firm na podstawie paragonu potwierdzającego zakup lub transakcję na tym obszarze. - Nie wyobrażam sobie w jaki sposób to kontrolować - uważa dyr. Franek. Jego zdaniem trudno też brać pod uwagę sugestię, by np. do SCT można było wjeżdżać za opłatą, bowiem to skomplikowane, kosztowne rozwiązanie, a strefa działa próbnie do połowy roku.

Urzędnicy są gotowi natomiast usprawnić funkcjonowanie SCT poprzez wydłużenie czasu dostaw do znajdujących się tam punktów handlowych, czy też dopuszczenie do wjazdu na ten teren np. fizjoterapeutów czy pojazdów do przewozu zwłok.

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Wiceprezydent Kulig: Nie cofniemy się z ograniczania ruchu na Kazimierzu. Tam będzie Park Kulturowy. Musimy się liczyć z UNESCO

Wczoraj tematem SCT zajęli się radni z komisji Infrastruktury, a także Dialogu Społecznego. Dyrektor Franek przekonywał radnych, by nie skracać okresu funkcjonowania SCT, tak by urzędnicy mieli czas na analizy. Wyjaśnił, że pomiary natężenia ruchu na tym terenie przeprowadzono w kwietniu ubiegłego roku, a teraz dla porównania, już w SCT, mają się odbyć w kwietniu tego roku. Urzędnicy chcą też sprawdzić, jakie jest stężenie zanieczyszczeń powietrza w SCT. Nie mają danych porównawczych z poprzednich lat, ale zamierzają poziom zanieczyszczeń porównać z innymi ulicami Kazimierza - spoza SCT.

Przypomnijmy, że SCT na placu Nowym i okolicznych ulicach została wprowadzona od 5 stycznia próbnie na pół roku. Do SCT mogą wjeżdżać mieszkańcy (dotychczasowymi pojazdami bez żadnych ograniczeń) oraz przedsiębiorcy i taksówki. Poza nimi strefa jest otwarta dla pojazdów elektrycznych, napędzanych wodorem lub gazem CNG.

Jazda samochodem po Krakowie mogłaby być bajką. Wystarczy, by powstały wszystkie ulice, które na papierze wytyczyli miejscy urzędnicy. Niestety. Od lat są tylko w planach. Chodzi m.in. o trasy Pychowicką, Zwierzyniecką czy Balicką. Wszystkie mają się przyczynić do rozładowania korków w stolicy Małopolski. Ale do tego potrzeba również rozbudowy już istniejących dróg. W przypadku niektórych prace już trwają, przykładem może być ulica Igołomska.

Te nowe ulice planuje zbudować Kraków. Zobacz! [GALERIA]

Zwolennicy likwidacji SCT, lub znacznego zmniejszenia w niej ograniczeń w ruchu, podkreślają, że odkąd ją wprowadzono w lokalach na jej terenie drastycznie spadły dochody (w styczniu i lutym ok. 30 proc), bowiem klienci nie mają teraz gdzie zaparkować.

W odpowiedzi aktywiści walczący o czyste powietrze na internetowej platformie Chceoddychac.pl uruchomili petycję, pod którą podpisują się zwolennicy utrzymania SCT na Kazimierzu. Mało tego, apelują o wprowadzenie analogicznych stref w pozostałych obszarach centrum Krakowa. Przekonują, że to ważne działanie w walce ze smogiem.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 14

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

H
HiperRuchacz
Nie słuchajcie. ona jest kiepskaq w te klocki a dotego droższa nawet jak te z Placu Pigalle...
M
Mieszkaniec
trzeba koniecznie zablokować wjazd rowerem do starego miasta i na Kazimierz rozjeżdżają turystów mieszkańców nie znają przepisów nie wiedząc że poruszają się po strefie zamieszkania.
M
Mieszkaniec i restaurator
Stare Miasto też trzeba odblokować i pozwolić na wyjazd pojazdów do restauracji na Florianskiej lub Szewskiej. Dlaczego tylko Kazimierz ma zyskać dostęp dla aut????
g
gniewko_syn_ryba
Pojawiły się tam jakieś nowe sklepy różnych branż, warsztaty rzemieślnicze, punkty usługowe itp. ?... Czy mieszkaniec Rynku może po przejściu kilku metrów spacerem kupić (lub naprawić) sobie buty, kurtkę na zimę, pralkę, lodówkę, meble, żarówki, gwoździe, śruby, wkręty, baterię kranową itp. itd. ?... Jeżeli nie, to sugeruję skorzystać z okazji i ZAMILCZEĆ...
k
krakus
To jest jakaś polska choroba. Problemem jest przejście spacerem kilka metrów. Obroty być może spadły, ale życie nie lubi próżni. Wystarczy zobaczyć co się dzieje na rynku.
x
x
O jakiej SCT mowa jak to zwykła prywatyzacja ulic pod płaszczykiem pseudo troski o ekologię?! Przecież mieszkańcy Kazimierza nawet się z tym nie krygują. Wprost mówią, że dalej jest im źle parkować. Jestem za zamknięciem ulic całkowitym. Wszystkim. Mieszkańcom również. Albo opłaty eko za posiadanie auta jak mieszka się w centrum. 200PLN za miesiąc za samochód na przykład. Wówczas będą pieniądze na parkingi których potrzeba. A "mieszkańcy" Kazimierza jak im nie pasuje, to mogą się wyprowadzić.
x
x
100% czyli raptem na teraz 280 podpisów.... przy 760 000 mieszkańców!!! Chyba komuś się coś pomyliło.
z
zuza
Nasz dyrektor błyszczy jak zwykle intelektem. Najpierw wywalił samochody z SCT aby jeździły dookoła po okolicznych uliczkach w poszukiwaniu miejsc parkingowych, a teraz będzie przeprowadzał analizy stanu powietrza w SCT i i tam gdzie kołują samochody. Uhaha.
m
mieszkaniec
100% poparcia dla strefy, władze Krk nie mogą ulec naciskom!!!
05:58
Wprowadzić takie same zaostrzenia dla mieszkańców Kazimierza w stosunku do poruszania się po innych dzielnicach Krakowa niż Kazimierz?
A
Andrzej6666
_bardzo proszę o pomoc

pomagam.pl/andrzejkulis
M
Mieszkaniec kazimierza
Ta strefa to jest jakas masakra.. Efekty wprowadzenia : o wiele gorsza jakosc powietrza( mozna sobie sprawdzic jakie pomiary byly a jakie sa po wprowadzeniu strefy) , wielkie straty gasrtonomi, upadki punktow uslugowych(jakos nikt nie pamieta ze tu sa tez rozne biura fryzjerzy itd ktorzy teraz bakrutuja!!!!), brak miejsc postojowych w calej strefie P2( masz abonament na P2 ale nie mozesz wjechac do sct) i wiele innych !!!! To jakas zenada ze zjezdzaja sie do krakowa jakies sloiki z wiosek i chca wszystkim moowic jak zyc!!! Zikit nie przeprowadzil zadnych konsultacji !!! To jakas szopka... I ta radna dzielnicy I ktora sie wstydzi kazimierza i dziala na niekorzyść dzielnicy.. Ale jak stwierdzila.. Fajnie ze jest strefa bo ceny nieruchomosci spadna i kupi sobie mieszkanie.... Tak sie rządzi w krakowie....
o
olo
kierowcy zaskakują jak zwykle - chcę jechać autem choć drożej (ale wygodniej) ale za parkowanie niech już za mnie zapłacą
H
Heh
Nalezy wybudowac parking podziemny pod placem wolnica. Parking powinien byc darmowy dal klientow lokali i finansowany przez lokala. Tzn na podstawie paragonu mozna parkowac. Natomiast te 5zl placi za kierowce lokal.
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Polski
Dodaj ogłoszenie