Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Wielkie wykopy pod budowę tunelu Trasy Łagiewnickiej [ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Trwają już prace związane z likwidacją dużego zwałowiska na Białych Morzach między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II. W taki sposób przygotowywany jest teren pod jeden z tuneli, jaki zaplanowano w ramach budowy Trasy Łagiewnickiej.

Trwają prace związane z likwidacją dużego zwałowiska na „Białych Morzach” między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II. W taki sposób przygotowywany jest teren pod jeden z tuneli, jaki zaplanowano w ramach budowy Trasy Łagiewnickiej.

– Zwałowisko powstało po gromadzeniu się tam odpadów po przeróbce kamienia wapiennego w dawnych zakładach sodowych „Solvay”. Trzeba je usunąć, bowiem tamtędy ma przebiegać tunel, który będzie budowany metodą odkrywkową – wyjaśnia Krzysztof Migdał ze spółki Trasa Łagiewnicka. – Usuwanie zwałowiska jest planowane do końca roku. Wykopy będą sięgać nawet do około 25 metrów – dodaje.

Kolejnych ważnych prac w ramach budowy Trasy Łagiewnickiej należy się spodziewać pod koniec czerwca i wakacji. Będą się one wiązać z utrudnieniami w komunikacji tramwajowej.

Podczas wakacji planowana jest przebudowa pętli tramwajowej w Kurdwanowie, która ma zostać zamknięta na dwa miesiące (lipiec, sierpień). Przypomnijmy, że w ramach inwestycji ma powstać nowa linia tramwajowa od wspomnianej pętli do ul. Zakopiańskiej. Aby na czas przebudowy pętli zostały zachowane połączenia tramwajowe do Kurdwanowa ma być uruchomiony tzw. tramwaj dwustronny, mogący jeździć w dwóch kierunkach bez potrzeby nawracania na pętli. Aby wprowadzić takie rozwiązanie konieczne jest umieszczenie na końcu trasy specjalnych rozjazdów na szynach. Z tego powodu pod koniec czerwca na kilka dni zostanie wyłączony z użytkowania odcinek torów między pętlą na Kurdwanowie a skrzyżowaniem ulicy Nowosądeckiej z Wielicką.

Jak mocno zabudował się Kraków? [PORÓWNAJ ZDJĘCIA]

Trasa Łagiewnicka ma być nową drogą przebiegającą od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ul. Witosa, Halszki i Beskidzkiej, o długości ok. 3,5 km, powstanie do 2020 r. Trasa ma mieć po dwa główne pasy ruchu w każdym kierunku. W tunelach zaplanowano jednak dodatkowe, trzecie pasy dla autobusów komunikacji zbiorowej, a na węzłach będą dochodzić jeszcze pasy do wyjazdu z trasy i wjazdu na nią.

W ramach inwestycji powstanie też linia tramwajowa, która ma przebiegać od pętli w Kurdwanowie, wzdłuż rzeki Wilgi pod terenami między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II, do ul. Zakopiańskiej. Na trasie przejazdu tramwaju zaplanowano pięć przystanków. Dzięki nowemu połączeniu tramwajowemu z Kurdwanowa nie trzeba będzie już jeździć na około do Borku Fałęckiego czy na Ruczaj. Zapewni ona też bezpośredni dojazd do świątyń.

Część trasy tramwajowej zostanie poprowadzona w tunelu o długości ok. 700 m, który wyznaczono pod terenami sanktuariów i tam właśnie obecnie prowadzone są prace związane z likwidacją zwałowiska. Przy moście nad Wilgą, który łączy oba miejsca kultu, ma powstać podziemny przystanek.

Obok tunelu tramwajowego będzie przebiegał najdłuższy z tuneli drogowych, o długości ok. 680 m. Zaplanowano też inne przejazdy dla aut oraz mosty. W okolicy ul. Turonia i Ludwisarzy nad tunelem ma powstać kompleks parkowy z boiskami i miejscami rekreacji.

ZOBACZ KONIECZNIE:

Polub nas na Facebooku i bądź zawsze na bieżąco!

WIDEO: Poważny program - playlista 3 odcinków

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski