Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Wielkie zmiany w organizacji ruchu na Grzegórzkach. Powstanie plac miejski. Dojazd autem będzie utrudniony

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Miasto przygotowuje rewolucyjne zmiany w rejonie Hali Targowej. Ma tam zostać ukończony przystanek kolejowy. Przy nim powstanie plac. Ulica Grzegórzecka będzie jednokierunkowa. Ograniczenia w ruchu obejmą też inne ulice. Zmiany mają na celu powstrzymanie tranzytu przez centrum.

FLESZ - Parki kieszonkowe. Nowość w mieście

- Po tym jak projekt dotyczący zmian zostanie opracowany, to będzie szybko wdrażany, bowiem zależy nam na tym, by powstanie przystanku kolejowego "Grzegórzki" spotkało się z odzewem ze strony miasta. Chcieliśmy więc poinformować mieszkańców, że spotka ich w tym rejonie nowa organizacja życia, stąd nazwa przedsięwzięcia Grzegórzki 2.0 - informuje wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.

Wprowadzanie zmian w organizacji ruchu na Grzegórzkach ma się rozpocząć w tym roku. Tam na wysokości Hali Targowej powstaje nowy przystanek kolejowy. Obecne plany są takie, by obiekt został ukończony do końca 2022 roku. Z przystanku ma korzystać tysiące pasażerów. W związku z tym miasto zaplanowało nowe rozwiązania w ruchu, tak by pasażerowie mogli bezpiecznie przejść z przystanku kolejowego do centrum miasta albo przesiąść się do pojazdów komunikacji miejskiej.

Mieszkańcy nie mogą się doczekać zakończenia rozbudowy ul. Igołomskiej.

Kraków. Opóźniona rozbudowa ulicy Igołomskiej. Prace nie zak...

W sąsiedztwie placu handlowego przy Hali Targowej ma powstać plac Grzegórzecki. Jego granice będą wyznaczać: most kolejowy od wschodu, skrzyżowanie ul. Grzegórzeckiej z al. Daszyńskiego od zachodu, linia kamienic przy ul. Grzegórzeckiej od północy oraz linia Hali Targowej i placu targowego od południa. Założenie jest takie, by posadzono tam zieleń (drzewa, krzewy i kwiaty), ulokowano ławki, pojawiła się woda, tak by mieszkańcy mogli się tam zatrzymać, spędzić czas.

Ulica Grzegórzecka ma być jednokierunkowa od ronda Grzegórzeckiego w kierunku ul. Dietla. W przeciwnym kierunku będzie można przejechać ul. Dietla w kierunku ronda Grzegórzeckiego, ale tylko tuż za wiadukt kolejowy nad ul. Grzegórzecką. Tam będzie możliwość jedynie zawrócenia i jazdę w przeciwnym kierunku ul. Dietla.

Jeden kierunek ma także obowiązywać m.in. na ul. Blich (nie będzie można w nią skręcić z ul. Dietla) i Siedleckiego. Z ul. Grzegórzeckiej będzie można skręcić w al. Daszyńskiego, która ma zostać zmodernizowana. Prace na ul. Daszyńskiego mają się rozpocząć 7 marca. W ich ramach wyremontowany ma zostać odcinek od ul. Metalowców do ul. Masarskiej. Prace obejmą zarówno jezdnię jak i chodniki.

- Rozwiązania zaproponowane dla alei Daszyńskiego wyeliminują tam ruch pojazdów ciężkich, o co się upominali mieszkańcy - podkreśla Łukasz Gryga, dyrektor Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu.

Powstanie też ul. Nowa Wrzesińska łącząca ul. Dietla z ul. Wrzesińską. Na razie nie ma planów poprowadzenia nowej drogi jeszcze dalej, by połączyła się z ul. Halicką. - Najważniejszej jest połączenie ulicy Dietla z ulicą Wrzesińską. Dalsze rozwiązania będziemy analizować. Musimy brać pod uwagę to, by zmiany nie generowały ruchu i nie były uciążliwe dla okolicznych mieszkańców - wyjaśnia Łukasz Gryga.

Urzędnicy podkreślają, że po konsultacjach z mieszkańcami zdecydowano się na to, aby na terenie, na którym zaplanowano komunikacyjną rewolucję zwiększyć liczbę ogólnodostępnych miejsc parkingowych dla samochodów niż wcześniej planowano.
Projekt ma zakładać również, że na placu Grzegórzeckim i w jego rejonie pojawią się nasadzenia zieleni. Przy Hali Targowej ma także pozostać niebieska Nyska, z której sprzedawane są kiełbaski.

- Patrzymy na docelowe funkcjonowanie tego terenu po tym jak zostanie uruchomiona stacja kolejowa. Przygotowywane są projekty dotyczące zmian na terenie objętym nowym zagospodarowaniem dotyczące nowych rozwiązań drogowych, nasadzeń zieleni, w tym około 100 drzew i wyposażeniem przestrzeni w meble miejskie, wiaty przystankowe, tak by odpowiadała na wyzwania związane ze zmianami klimatycznymi. Część wody ma być zatrzymywana w ogrodzie deszczowym - informuje Łukasz Pawlik, zastępca dyrektora Zarządu Zieleni Miejskiej.

Na ul. Grzegórzeckiej ma pozostać ścieżka rowerowa. - Ta droga dla rowerów stała się drugim najważniejszym korytarzem w mieście - zaznacza Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego.

Prace dotyczące wprowadzenia nowych rozwiązań mają się rozpocząć pod koniec tego roku i będą kontynuowane w przyszłym roku. Na razie nie oszacowano dokładnie kosztów wprowadzenia wszystkich zmian. Kwoty mają zostać podane po opracowaniu kosztorysu projektowego.

Jeżeli przystanek "Grzegórzki" byłby gotowy pod koniec tego roku, to pasażerowie w przyszłym roku wychodziliby z niego na plac budowy. W krakowskim magistracie, na podstawie obserwacji postępu prac związanych z przebudową wiaduktu nad ul. Grzegórzecką, oceniają jednak, że inwestycja PKP się przedłuży.

- Obecnie najważniejsze prace w ścisłym centrum miasta toczą się przy przebudowie wiaduktu nad ulicą Grzegórzecką. Wykonawca szacuje, że wszystkie prace przy obiekcie zajmą jeszcze około 12 miesięcy. Dopiero później będzie mógł zostać skończony przystanek. A więc otwarcie planujemy na 2023 rok - informuje Piotr Hamarnik z PKP PLK.

Budowa przystanku kolejowego Kraków Grzegórzki to część modernizacji krakowskiej linii średnicowej, na odcinku Podłęże – Kraków Główny Towarowy. Koszt całości prac to ponad 1 mld zł. W ramach zadania w centrum Krakowa powstają także m.in. estakady kolejowe między ul. Kopernika i Miodową, przebudowywany jest wiadukt kolejowy nad ul. Grzegórzecką, budowane są też nowe mosty nad Wisłą.

Zagospodarowany ma być także teren pod estakadami kolejowymi, które zastąpiły dawny nasyp kolejowy i połączą Grzegórzki ze Starym Miastem i Kazimierzem. Miasto przeprowadziło już konsultacje społeczne dotyczące zagospodarowania tego obszaru. Mieszkańcy głównie oczekiwali pod estakadami zieleni, funkcji rekreacyjnych i sportowych.

Miasto przygotowuje też przebudowę ul. Starowiślnej (na odcinku od ul. Dietla do mostu Powstańców Śląskich). W ramach projektu tzw. Klimatycznego Kwartału (obejmuje zagospodarowanie Kazimierza i części Grzegórzek) powstała koncepcja wprowadzenia jednego kierunku ruchu na ul. Starowiślnej - można byłoby przejeżdżać nią od ul. Dietla do ul. Miodowej, a w przeciwnym kierunku od ul. Podgórskiej do łącznika ul. Starowiślnej z ul. Dajwór (na wysokości ul. Rzeszowskiej). Pomiędzy ul. Miodową a tym łącznikiem, ul. Starowiślna byłaby więc wyłączona z ruchu samochodowego. Uzyskana w ten sposób przestrzeń miałaby pozwolić na powiększenie znajdującego się tam skweru Berrecciego (przy skrzyżowaniu z ul. Dajwór).

Ruch jednokierunkowy wprowadzony zostałby także na sąsiednich ulicach: Halickiej, Wawrzyńca i Podgórskiej, a odwrócenie kierunku na ul. Przemyskiej i Rzeszowskiej.

W magistracie zaznaczają jednak, że na razie nie zostały podjęte żadne ostateczne decyzje dotyczące wprowadzenia wszystkich zmian zaplanowanych w masterplanie dla Klimatycznego Kwartału, a więc także na ul. Starowiślnej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski