Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Wiosną na ulice wyjedzie nowy tramwaj zasilany bez sieci trakcyjnej

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Krakowskie MPK testuje najnowszy tramwaj produkcji firmy Stadler. To pierwszy z pięćdziesięciu nowoczesnych pojazdów, które dzięki zasilaniu bateryjnemu od Medcom, będą mogły poruszać się bez korzystania z sieci trakcyjnej. Dostawy tramwajów mają zakończyć się w 2020 roku.

WIDEO: Krótki wywiad

- Na razie prowadzone są testy. Po nich na ulice Krakowa wyjedzie pierwszy tramwaj, który będzie mógł się poruszać bez wykorzystania sieci trakcyjnej. Stanie się tak za kilka tygodni - informuje Marek Gancarczyk z MPK Kraków. Na razi nie znają tam dokładnej daty, kiedy nowy tramwaj pojawi się na krakowskich torowiskach, ale można spodziewać się, że stanie się tak już na wiosnę.

Kraków. Blisko 45 lat temu po mieście zaczęły kursować "akwa...

Zgodnie z kontraktem do końca 2020 r. na ulice Krakowa ma wyjechać w sumie 50 nowych tramwajów, w tym dwa będą mogły poruszać się bez wykorzystania trakcji.

Nowy tramwaj Tango Lajkonik ma 33,4 m długości i 2,4 m szerokości. Każdy z 50 nowych takich tramwajów zmieści 227 podróżnych, w tym 80 na miejscach siedzących. W pojazdach zastosowano skrętne wózki, które wpłyną na niższe zużycie kół i torowiska oraz zdecydowanie zmniejszą drgania, występujące podczas jazdy.

Tak dawniej podróżowało się po Krakowie [ZDJĘCIA ARCHIWALNE]

Jedną z innowacji opracowanych przez firmę Medcom dla tego pojazdu jest wysoce wydajny układ pracy z baterii, dzięki któremu tramwaje będą mogły przejechać nawet 3 km bez zasilania z trakcji. Na początek baterie zostaną zamontowane na dwóch pojazdach, ale pozostałe będą przystosowane do doposażenia ich w przyszłości. Dzięki jeździe z baterii, możliwe będzie użytkowanie części krakowskich tras bez konieczności rozciągania sieci trakcyjnej, która tym samym nie naruszy krajobrazu Starego Miasta.

- Pierwsze pokładowe zasobniki energii opracowaliśmy w 2014 roku dla Siemensa, który dzięki temu rozwiązaniu przejechał aż 24 km bez zasilania z trakcji i tym samym pobił rekord Guinnessa dla najdłuższego przejazdu tramwaju zasilanego wyłącznie z baterii. To, co kiedyś było dla nas sporym wyzwaniem i ważnym eksperymentem, dzisiaj wprowadzamy do seryjnej produkcji w polskich tramwajach – mówi Paweł Choduń z Medcom.

WAGON 105N/NaWagony konstrukcji i produkcji polskiej, eksploatowane w Krakowie od 1975 roku, zwane potocznie "akwariami" ze względu na duże przeszklenia. Obecnie spotykane w zestawach dwuwagonowych, m.in. na liniach 9 i 11. Kilka lat temu zestawy trójwagonowe kursowały na linii 4. Ich główną wadą są wysokie stopnie utrudniające wejście do pojazdu osobom, które mają problem z poruszaniem się, pasażerom z bagażami, czy matkom z wózkami dziecięcymi. W zimie dodatkowo wagony te są słabo ogrzewane, natomiast podczas gorących dni upał dokucza nam również w środku pojazdu.Wagon z kabiną motorniczego posiada 120 miejsc, w tym 20 siedzących, a wagon bez kabiny odpowiednio 125 i 23 miejsca.

"Akwaria", "wiedeńczyki", bombardiery, krakowiaki. Tymi tram...

Każdy z tramwajów wyposażony zostanie również w system rekuperacji energii E-recycler produkcji Medcom, który pozwoli na ponowne wykorzystanie energii wytworzonej podczas hamowania pojazdu. W Polsce w E-recycler wyposażone są m.in. trolejbusy w Gdyni oraz tramwaje w Gdańsku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Wiosną na ulice wyjedzie nowy tramwaj zasilany bez sieci trakcyjnej - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski