Kraków. Wjazd do miasta tylko dla ekologicznych samochodów? Przygotowano 5 wariantów zmian. Ruszyły konsultacje społeczne

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Anna Kaczmarz
Prace nad aktualizacją programu ochrony powietrza dla Województwa Małopolskiego były głównym tematem pierwszego w tym roku spotkania rady ds. ekoMałopolski. W ramach działań naprawczych związanych z ochroną powietrza brane jest pod uwagę m.in. utworzenie stref ograniczonego ruchu dla samochodów w Krakowie i Tarnowie. Warunkiem wjazdu do określonych stref miałoby być spełnienie norm dotyczących emisji spalin. Przedstawiamy proponowane warianty.

WIDEO: Krótki wywiad

W ramach programu ochrony powietrza dla województwa małopolskiego przygotowano następujące warianty działań naprawczych. Jeden z nich zostanie wybrany do wprowadzenia.

Propozycje w zakresie transportu:

Wariant 0 (bazowy):
- kontynuacja dotychczasowych działań, brak dodatkowych ograniczeń dla transportu.

Wariant 1:
- Utworzenie stref czystego transportu w centrum Krakowa i Tarnowa (zgodnych z ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych), do których mogłyby wjeżdżać tylko pojazdy elektryczne i nie emitujące spalin. Obszary stref czystego transportu pokrywałyby się ze Śródmiejską Strefą Płatnego Parkowania w Krakowie (podstrefy A1, A2, A3, A4, a więc obejmujące Stare Miasto z wyłączeniem ulic stanowiących granice tego obszaru) oraz Strefą Płatnego Parkowania w Tarnowie.

Wariant 2:
- Wprowadzenie strefy ograniczonej emisji komunikacyjnej na obszarze Krakowa, obejmującej obszar ograniczony III obwodnicą miasta. Ograniczenie obejmujące wszystkie pojazdy – osobowe, lekkie samochody ciężarowe (dostawcze) i samochody ciężarowe oraz uwzględniające mieszkańców Krakowa. Możliwość wjazdu do strefy jedynie przez pojazdy z silnikiem diesla spełniające co najmniej wymagania normy emisyjnej EURO 6 oraz pojazdy benzynowe spełniające co najmniej wymagania normy emisyjnej
EURO 4. Takie rozwiązanie wymagałoby zmian ustawowych, co jest brane pod uwagę.

Wariant 3:
- Strefa ograniczonej emisji komunikacyjnej na obszarze Krakowa wybrana w oparciu o „Ekspertyzę wariantową wprowadzenia strefy ograniczonej emisji komunikacyjnej (LEZ) w Krakowie” zleconą przez Urząd Miasta Krakowa. Założenia strefy opisane w punkcie poniżej.
- Wprowadzenie strefy ograniczonej emisji komunikacyjnej na obszarze Krakowa, obejmującej obszar ograniczony IV obwodnicą miasta. Ograniczenie obejmujące lekkie samochody ciężarowe (dostawcze), samochody ciężarowe i pojazdy transportu zbiorowego. Możliwość wjazdu do strefy jedynie przez pojazdy spełniające wymagania normy emisyjnej EURO4.

Wariant 4:
- Wprowadzenie strefy ograniczonej emisji komunikacyjnej na obszarze Krakowa, obejmującej obszar ograniczony IV obwodnicą miasta. Ograniczenie obejmujące wszystkie pojazdy – osobowe, lekkie samochody ciężarowe (dostawcze) i samochody ciężarowe oraz uwzględniające mieszkańców Krakowa. Możliwość wjazdu do strefy jedynie przez pojazdy z silnikiem diesla spełniające co najmniej wymagania normy emisyjnej EURO 6 oraz pojazdy benzynowe spełniające co najmniej wymagania normy emisyjnej
EURO 4. Wymagana zmiana ustawy.

Wariant 5:
- transport jedynie z wykorzystaniem pojazdów elektrycznych i wodorowych.

Propozycje wariantów w zakresie ogrzewania budynków:

Wariant 0 (bazowy):
- kontynuacja zwiększenia tempa wymiany kotłów w Małopolsce na obecnym poziomie – przyrost o ok. 30-50 proc. rocznie,
- likwidacja wszystkich pozostałych kotłów w Krakowie.

Wariant 1:
- znaczące przyspieszenie tempa wymiany kotłów (nawet 10-krotne) – założenie, że w 2023 roku pozostanie do wymiany jedynie 25 proc. obecnej liczby kotłów w Małopolsce (szacunki na przykładzie Krakowa, gdzie dzięki uchwale antysmogowej pozostało 4 tys. kotłów z 24 tys. kotłów – 17 proc.).

Wariant 2:
- założenie pełnego wdrożenia uchwały antysmogowej dla Małopolski (wymiana wszystkich kotłów).

Wariant 3:
- założenie pełnego wdrożenia uchwały antysmogowej dla Małopolski (wymiana wszystkich kotłów),
- wprowadzenie zakazu stosowania węgla w nowo instalowanych kotłach od 2021 roku (pozostaje możliwość stosowania biomasy w standardzie ekoprojektu – 40 mg/m3). Pozostają terminy na wymianę kotłów pozaklasowych do końca 2022 i 3,4 klasy do końca 2026. Oznacza to, iż mieszkańcy wymieniający kotły pozaklasowe oraz 3 i 4 klasy od dnia 1 stycznia 2021 r. nie będą mogli wymienić ich na kocioł węglowy. Konieczna zmiana uchwały antysmogowej dla Małopolski.

Wariant 4:
- założenie pełnego wdrożenia uchwały antysmogowej dla Małopolski (wymiana wszystkich kotłów),
- wprowadzenie zakazu stosowania węgla w nowo instalowanych kotłach od 2021 roku. Konieczna zmiana uchwały antysmogowej dla Małopolski. Pozostają terminy na wymianę kotłów pozaklasowych do końca 2022 i 3,4 klasy do końca 2026. Oznacza to, iż mieszkańcy wymieniający kotły pozaklasowe oraz 3 i 4 klasy od dnia 1 stycznia 2021 r. nie będą mogli wymienić ich na kocioł węglowy.
- wprowadzenie ograniczeń dla nowo instalowanych kotłów na biomasę poprzez podwyższenie standardów emisji pyłu – emisja dla biomasy nie może przekraczać 20 mg/m3. Kotły muszą być wyposażone w zbiornik buforowy odpowiedniej pojemności.
- Możliwość instalowania od 2021 roku nowych kominków i ogrzewaczy pomieszczeń jedynie, gdy są to urządzenia z zamkniętą komorą spalania, wartość emisji pyłu nie przekracza 20 mg/m3 i są wyposażone w elektrofiltr bądź automatykę pozwalającą na sterowanie podawaniem powietrza.
- wprowadzenie całkowitego zakazu stosowania paliw stałych (węgiel i biomasa) na obszarze strefy A i B wszystkich uzdrowisk – dla nowo instalowanych źródeł od 2021 roku, dla istniejących po okresie przejściowym od 2027 roku.
- Preferencje finansowania odnawialnych źródeł energii przy jednoczesnym ograniczeniu finansowania dla instalacji gazowych.

Wariant 5:
- cel osiągnięcia neutralności klimatycznej w Małopolsce oraz standardów WHO,
- wprowadzenie dla nowo instalowanych od 2021 roku kotłów i kominków zakazu dla stosowania węgla i podwyższenie standardów emisji dla biomasy - 20 mg/m3. Pozostają terminy na wymianę kotłów pozaklasowych do końca 2022 i 3,4 klasy do końca 2026. Oznacza to, iż mieszkańcy wymieniający kotły pozaklasowe oraz 3 i 4 klasy od dnia 1 stycznia 2021 r. nie będą mogli wymienić ich na kocioł węglowy.
- podwyższenie od 2027 roku standardów emisji dla nowo instalowanych kotłów i kominków na biomasę do 10 mg/m3.
- zakaz stosowania gazu ziemnego i oleju opałowego w nowych budynkach od 2030 roku. Powstają tylko źródła rozumiane jako OZE. Odejście od stosowania paliw kopalnych (gaz, olej) w istniejących budynkach do 2050.

Założenia wspólne dla wszystkich wariantów:
- Rozwój kolei aglomeracyjnej zgodny z długoterminowymi planami Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.
- Rozwój połączeń między głównymi miastami (Kraków, Tarnów, Nowy Sącz) a gminami ościennymi w zakresie zwiększenia częstotliwości połączeń. Przeniesienie części ruchu samochodowego na komunikację miejską.
- Osiągnięcie wymagań konkluzji BAT przez zakłady przemysłowe i dyrektywy MCP (w sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza ze średnich obiektów energetycznego spalania) przez ciepłownie.

W związku z planowanymi zmianami przygotowano cykl spotkań konsultacyjnych dotyczących programu ochrony powietrza dla Małopolski.

Terminy spotkań konsultacyjnych dotyczących Programu ochrony powietrza dla Małopolski:

13 stycznia 2020 r. o godz. 10 w Krakowie – Muzeum Armii Krajowej, ul. Wita Stwosza 12;
14 stycznia 2020 r. o godz. 10 w Tarnowie – Starostwo Powiatowe, ul. Narutowicza 38, sala sesyjna;
15 stycznia 2020 r. o godz. 10 w Krakowie – Hala sportowa 100-lecia K.S. Cracovia, al. Ferdynanda Focha 40, sala konferencyjna;
16 stycznia 2020 r. o godz. 10 w Chrzanowie – Powiatowe Centrum Kształceni Ustawicznego, ul. Focha 3, sala audiowizualna;
17 stycznia 2020 r. o godz. 10 w Nowym Sączu – Starostwo Powiatowe w Nowym Sączu, ul. Jagiellońska 33; sala obrad nr 208.

Uwagi do działań naprawczych prezentowanych podczas spotkań konsultacyjnych można przesyłać do 24 stycznia br. na adres: powietrze@umwm.malopolska.pl.

Wideo

Komentarze 60

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

S
SnakeeKR

Znowu komuś bardzo zależy żeby dobić firmy działające w centrum, a mieszkańcom utrudnić życie do maksimum. Rozumiem, że mają zostać wyłącznie galerie handlowe, a w centrum knajpy. Jak zwykle w Krakowie wszystko robi się od końca. Dajcie ludziom najpierw metro, kolej aglomeracyjną, parkingi (które obiecujecie i pobieraliście przez lata miliony ze strefy na ich budowę. Gdzie są te pieniądze?) Druga kwestia to że cały syf obecnie spływa z Zielonek, Bieżanowa, Skawiny co widać dokładnie na mapach.

G
Gość
15 stycznia, 18:56, NoNie:

Jesli ktos popiera nakaz likwidacji kopciuchow w domach, ktore szkodza "tylko" w zimie, a nie popiera nakazu likwidacji kopciuchow na ulicach szkodzacych caly rok to... hmmm? Schizofrenia? A moze wlasny dieselek zaparkowany na trawniku przed blokiem? Jesli powiedzialo sie "A" zakazujac palenia w piecach i efektu nie ma - bo nie ma - to trzeba powiedziec "B" i wziac sie za prawdziwa przyczyne smogu, czyli kopcacy zlom na ulicach. Kontrole spalin 24/7, nie wyrywkowo. Moze w koncu Straz Miejska zarobi na siebie i zyska sympatie mieszkancow?

Masz rację, nie ma efektów, ale Twojej edukacji jak widać. Według Twoich wyssanych z palca statystyk najwięcej samochodów jeździ po Krakowie w nocy i tylko zimą. Zakaz palenia w piecach sprawił że jest znacznie lepiej dopóki do Krakowa nie spłynie syf z Zielonek i innych wsi. Widać to dokładnie na mapach.

N
NoNie

Jesli ktos popiera nakaz likwidacji kopciuchow w domach, ktore szkodza "tylko" w zimie, a nie popiera nakazu likwidacji kopciuchow na ulicach szkodzacych caly rok to... hmmm? Schizofrenia? A moze wlasny dieselek zaparkowany na trawniku przed blokiem? Jesli powiedzialo sie "A" zakazujac palenia w piecach i efektu nie ma - bo nie ma - to trzeba powiedziec "B" i wziac sie za prawdziwa przyczyne smogu, czyli kopcacy zlom na ulicach. Kontrole spalin 24/7, nie wyrywkowo. Moze w koncu Straz Miejska zarobi na siebie i zyska sympatie mieszkancow?

G
Gość
15 stycznia, 11:49, Krakuska:

kolejny idiotyczny pomysł naszych włodarzy wojewódzkich dobrej zmiany. nie zgadzamy się na kolejne ograniczenia i mówienie nam jak mamy żyć,czym i gdzie jechać. Ja wiem jak mam żyć .

Ale likwidacje piecy weglowych u sasiadow popieram? :)

G
Gość
15 stycznia, 00:17, Jarek:

Moi szalenie mili przedstawiciele krakowian w radzie miejskiej!!!!!

Weźcie zróbcie porządek najpierw z piecami , hutami , elektrociepłowniami, i innym trującym badziewiem a dopiero potem zróbcie zakaz wjazdu i poruszania się po centrum miasta!!! Już raz wymyśliliście totalny debilizm-> bubel jakim była strefa czystego powietrza na Kazimierzu!!! ale cóż my obywatele Krakowa płacimy Wam żebyście bezczynnie nie siedzieli w radzie miasta .

Weźcie pod uwagę że wszystkie firmy które działaja w centrum i nietylko są uzależnione od transportu. Nie ma transportu , nie ma wjazdu do centrum to nie ma ludzi w centrum a co za tym idzie spada rentowność , spadają podatki tak podatki od których uzależniony jest Kraków. to sa pieniądze CIĘŻKO ZAPRACOWANE PRZEZ LUDZI którzy nie siedzą i pierd...ą w stołek w Radzie miasta a ręce mają lewe do roboty!!!!!! Zapraszam panów i panie radnych o 4 rano na bazy gdzie zaczyna się praca w transporcie.!!!! Wasze kretylne pomysły z objazdami wokół centrum generują tylko korki i w efekcie spaliny, ale cóż tam ma wyjść na wasze i tylko to się liczy!!!! Nie tędy droga !!! trzeba się wsłuchać w dwie strony!!!!!!! Piszecie o pojazdach wodorowych !!! a czy ktoś z WAS WIDZIAŁ CHOĆBY TAKI JEDEN?

Chyba zaspalismy? Piece w domach sa juz wygaszone, w Hucie tez wygaszaja, EC Łeg, ma filtry, wiec kolej na zardzewiale kopciuchy z ulic - na zlom.

K
Krakuska

kolejny idiotyczny pomysł naszych włodarzy wojewódzkich dobrej zmiany. nie zgadzamy się na kolejne ograniczenia i mówienie nam jak mamy żyć,czym i gdzie jechać. Ja wiem jak mam żyć .

S
Sławek

Żygać się chce na te pomysły.

Zakazywać mieszkańcom, ale urzędasy i policjanci i strażnicy jak zwykle ponad prawem.

"obóz koncentracyjny Polska" ma się coraz lepiej.

J
Jarek

Moi szalenie mili przedstawiciele krakowian w radzie miejskiej!!!!!

Weźcie zróbcie porządek najpierw z piecami , hutami , elektrociepłowniami, i innym trującym badziewiem a dopiero potem zróbcie zakaz wjazdu i poruszania się po centrum miasta!!! Już raz wymyśliliście totalny debilizm-> bubel jakim była strefa czystego powietrza na Kazimierzu!!! ale cóż my obywatele Krakowa płacimy Wam żebyście bezczynnie nie siedzieli w radzie miasta .

Weźcie pod uwagę że wszystkie firmy które działaja w centrum i nietylko są uzależnione od transportu. Nie ma transportu , nie ma wjazdu do centrum to nie ma ludzi w centrum a co za tym idzie spada rentowność , spadają podatki tak podatki od których uzależniony jest Kraków. to sa pieniądze CIĘŻKO ZAPRACOWANE PRZEZ LUDZI którzy nie siedzą i pierd...ą w stołek w Radzie miasta a ręce mają lewe do roboty!!!!!! Zapraszam panów i panie radnych o 4 rano na bazy gdzie zaczyna się praca w transporcie.!!!! Wasze kretylne pomysły z objazdami wokół centrum generują tylko korki i w efekcie spaliny, ale cóż tam ma wyjść na wasze i tylko to się liczy!!!! Nie tędy droga !!! trzeba się wsłuchać w dwie strony!!!!!!! Piszecie o pojazdach wodorowych !!! a czy ktoś z WAS WIDZIAŁ CHOĆBY TAKI JEDEN?

z
zen

Jaki jest sens tworzenia nowego prawa kiedy obowiązujące nie jest egzekwowane przez służby odpowiedzialne za jego przestrzeganie?

Przykładem jest centrum Krakowa gdzie ignorowane są znaki zakazu wjazdu i parkowania Straż Miejska i Policja nie interweniują a jednocześnie budowane za miliony parkingi Park

A
Avokat
13 stycznia, 03:34, Gość:

Tak to jrst jak nad urna decyduje przynaleznosc do plemienia politycznego.pozniej w wyborcow uderza prawo lokalne stanowione przez wybrancow.wyborcy maja to na co zasluguja.czekam ma pierwszy proces

W sprawie

1.zakaz wjazdu dla aut ktore maja eazny przeglad techniczny uprawniajacy do poruszania sie po frogsch publicznych

2.katefhoryzacje konsumentow I wynikajacy z nich zakaz stosowania paliw dopuszczonych do obrotu wegiel,drewno opalowe, dizel, benzyna

3.administracyjne przepisy zmuszajace mieszkanca do niekorzystnego rozporzadzenia mieniem poprzez wprowadzenia zakazu poruszania sie po drogach publicznuch pojazdem ktory w tym celu zostal zakupiony

4.pozwy skierowane do jednostki samorzadu terytorialnego o wyrownanie szkody oraz kategoryzacje obyeateli wunikajaca z miejsca zamieszkania I wyniksjace z tego rozne traktowanie

5.naruszenie konstytucyjnej zasady wolnosci przemieszczania poprzez kategoryzacje paliwa ,ktore jest dopyszczone do obrotu

Przy konsekwentnym dzialaniu panarszalek bedzie musial przeniesc swoj gabinet do sadowego korytarza I nie bedzie juz mial czasu ns matszalkoeanie I podobne temu pomysly,czego sobie I czytelnikom zycze

1,2,3,4,5 - kupiłeś starego diesla - [wulgaryzm]aj.

Dziękuje, pozdrawiam, rączki całuje i kłaniam się w pas

niestety twoja gadka nie dla mas.

G
Gość

Tak to jrst jak nad urna decyduje przynaleznosc do plemienia politycznego.pozniej w wyborcow uderza prawo lokalne stanowione przez wybrancow.wyborcy maja to na co zasluguja.czekam ma pierwszy proces

W sprawie

1.zakaz wjazdu dla aut ktore maja eazny przeglad techniczny uprawniajacy do poruszania sie po frogsch publicznych

2.katefhoryzacje konsumentow I wynikajacy z nich zakaz stosowania paliw dopuszczonych do obrotu wegiel,drewno opalowe, dizel, benzyna

3.administracyjne przepisy zmuszajace mieszkanca do niekorzystnego rozporzadzenia mieniem poprzez wprowadzenia zakazu poruszania sie po drogach publicznuch pojazdem ktory w tym celu zostal zakupiony

4.pozwy skierowane do jednostki samorzadu terytorialnego o wyrownanie szkody oraz kategoryzacje obyeateli wunikajaca z miejsca zamieszkania I wyniksjace z tego rozne traktowanie

5.naruszenie konstytucyjnej zasady wolnosci przemieszczania poprzez kategoryzacje paliwa ,ktore jest dopyszczone do obrotu

Przy konsekwentnym dzialaniu panarszalek bedzie musial przeniesc swoj gabinet do sadowego korytarza I nie bedzie juz mial czasu ns matszalkoeanie I podobne temu pomysly,czego sobie I czytelnikom zycze

G
Gość

A co z autami klasycznymi oraz zabytkowymi? Może pasowało by dać przywileje takim pojazdom, bo Kraków to miasto zabytków i pasuje wynagrodzić trud i prace tym ludziom którzy dbają o takie samochody.

G
Gość

Dlaczego nie zatrzymują ruchu samolotów na Balicach? Tylko uderzają w prostego człowieka! I samochody a no zapomniałem na kowalskim łatwiej da się zrobić dobry biznes, ludzie obudzcie się w Polsce niema ekologi tylko biznes i ekoteroryzm,!

T
Teraz już wiadomo?
11 stycznia, 19:56, tjk:

i ostatni wariant - płacą za to pomysłodawcy lub miasto na swój koszt rozwija sieć ciepłowniczą/ gazową z obowiązkiem przyłączenia do niej w przeciągu jednego sezonu ( w wypadku odmowy zwolnienie z zakazu palenia węglem ), wtedy jestem za

"Miasto" - tak naprawdę - nie ma "swojego koszu"; cokolwiek się tu dzieje, dzieje się na NASZ koszt - mieszkańców. Dlatego tak łatwo podejmuje się tym (tfu!) radnym rozmaite bzdurne decyzje: bo koniec-końców zawsze płacą za to INNI.

C
Czyste powietrze

Zaproponuję "wariant 6": wygnanie wszystkich mieszkańców z Krakowa - bo to miasto i tak coraz bardziej staje się "nie dla ludzi".

Dodaj ogłoszenie