Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Wojewoda daje czas do 18 lipca na zmiany organizacji ruchu na Kazimierzu

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Fot. Anna Kaczmarz
Wojewoda małopolski sygnalizuje też, że skutkiem działań Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu może być przywrócenie pełnego ruchu samochodowego na Kazimierzu.

Przypomnijmy, że wojewoda uznał strefę organiczonego ruchu w centrum Kazimierza za niezgodną z prawem. W związku z tym przedstawiciele ZIKiT w tym tygodniu zaproponowali, aby utworzyć tam strefę czystego transportu.

Do strefy ograniczonego ruchu mogą wjeżdżać jej mieszkańcy i osoby z wjazdówkami wydanymi przez ZIKiT. Do strefy czystego transportu wjeżdżaliby mieszkańcy i kierowcy pojazdów elektrycznych, na wodór oraz napędzanych gazem ziemnym.

Zgodę na wprowadzenie strefy czystego transportu musi jednak wydać Rada Miasta Krakowa. A radni uznali, że nie można wprowadzać takich zmian w pośpiechu. Ostatecznie projekt został więc odłożony na koniec sierpnia, kiedy po przerwie wakacyjnej odbędzie się kolejna sesja Rady Miasta.

Strefę ograniczonego ruchu na Kazimierzu wprowadzono w grudniu ubiegłego roku. Wtedy nie można było jeszcze tworzyć stref ekologicznych. Pozwala na to od lutego uchwalona przez Sejm ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

W związku z zaistniałą sytuacją wojewoda wydał komunikat, w którym można przeczytać m.in. „Na możliwość sięgnięcia po narzędzia prawne, jakie daje ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych, wskazywaliśmy Zarządowi Infrastruktury Komunalnej i Transportu już 26 lutego 2018 roku, pisząc że weszła ona w życie 22 lutego br. Analiza treści tej ustawy wykazuje, że po raz pierwszy w Polsce, legalnie, będzie można ograniczyć ruch na drodze publicznej, wyłączając z tego ograniczenia pewnych użytkowników dróg".

Do utworzenia strefy czystego transportu wymagana jest uchwała rady gminy. Do obowiązków rady gminy należy również wskazanie podmiotów, których ograniczenia stref czystego transportu nie dotyczą. „Niestety zarówno wtedy, jak i po wydaniu nakazu, aż do teraz nasza sugestia nie wywołała żadnej reakcji ZIKiT-u" - podkreślają służby wojewody.

W komunikacie napisano też m.in.: „W tych okolicznościach pozostaje cieszyć się, że nakazy wojewody przyniosły ten efekt, iż ZIKiT aktywnie pochylił się nad obowiązującą ustawą o elektromobilności. Jak wcześniej wspominaliśmy, nakazy były adresowane do Prezydenta Miasta Krakowa, a nie do mieszkańców i miały zmotywować do zastanowienia się, jakie wprowadzić rozwiązania, by były one zgodne z przepisami. Jednocześnie zwracamy uwagę, że o tym, kto będzie mógł, a kto nie będzie miał możliwości wjazdu do strefy czystego transportu – decyduje wyłącznie rada gminy".

Proponowana strefa czystego transportu:
ul. Miodowa (na odcinku od ul. Krakowskiej do ul. Bożego Ciała), ul. Bożego Ciała (od ul. św. Wawrzyńca do ul. Miodowej), ul. Meiselsa (od placu Nowego do ślepego zakończenia za ul. Bożego Ciała), ul. Józefa, ul. Nowa, plac Nowy, ul. Estery, ul. Warszauera, ul. Kupa, ul. Izaaka, ul. Jakuba, ul. Wąska, Bartosza, plac Bawół, ul. Szeroka, ul. Ciemna, ul. Lewkowa, ul. Na Przejściu.

ZOBACZ KONIECZNIE:

Polub nas na Facebooku i bądź zawsze na bieżąco!

WIDEO: Mówimy po krakosku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski