Nasza Loteria

Kraków. Wystawa "Mozaika polskiego plakatu" w dawnym hotelu Cracovia. Zobaczcie projekty wybitnych polskich artystów [ZDJĘCIA]

Łukasz Gazur
W budynku dawnego hotelu Cracovia zobaczycie wystawę „Mozaika polskiego plakatu”, przygotowana przez galerię Dydo i Muzeum Narodowe w Krakowie.

Tytuł wystawy nie jest przypadkowy. Nawiązuje do wnętrza, w którym jest ona prezentowana. Na jednej ze ścian widzowie zobaczą zachowaną mozaikę z lat 60. Wykonali ją Helena i Roman Husarscy, współpracownicy architekta Witolda Cęckiewicza, który zaprojektował hotel.

Ale tytuł to także wskazanie, że chodzi nam o przegląd różnorodności polskiego plakatu

- mówi Natalia Dydo, kuratorka wystawy, przygotowanej we współpracy galerii Dydo i Muzeum Narodowego w Krakowie.

- Dziś twórcy tego gatunku wciąż dotrzymują kroku wielkiej tradycji tzw. polskiej szkoły plakatu, choć tworzą swoje prace inaczej, bo zmieniły się czasy, techniki i zapotrzebowanie - dodaje.

Na wystawę składa się ponad 70 plakatów, które powstały na przestrzeni kilkudziesięciu lat. Autorami są artyści wszystkich pokoleń - od twórców wspomnianej polskiej szkoły plakatu po niedawnych adeptów szkół artystycznych. Są wśród nich Eryk Lipiński, Henryk Tomaszewski, Jan Lenica, Waldemar Świerzy, Jan Młodożeniec, Franciszek Starowieyski, a z młodszego pokolenia artystów: Patrycja Longawa i Jakub Zasada.

Jak podkreśla kuratorka, prace różnią się od siebie zarówno kolorystyką, techniką projektowania, jak i interpretacją tematu. Zaprezentowane są różne ich rodzaje – od malarskich plakatów Mieczysława Górowskiego, Wiesława Grzegorczyka, Wiesława Wałkuskiego czy Wiktora Sadowskiego, poprzez rysunkowe Stasysa Eidrigevičiusa, Moniki Starowicz i Sławy Harasymowicz, plakaty typograficzne Władysława Pluty i Tomasza Kipki, kolażowe Jacka Staniszewskiego i Kai Renkas, aż po fotograficzne układanki Tomasza Bogusławskiego.

Polski plakat artystyczny skupia się szczególnie na tematyce kulturalnej – filmie, teatrze, muzyce, działalności wystawienniczej. Na ekspozycji zobaczymy, że filmy, których premiery odbyły się już wiele lat temu, na nowo budzą zainteresowanie młodych adeptów sztuki plakatowej (Patrycja Longawa, Dziecko Rosemary, 2019; Ela Wojciechowska, Purpurowa róża z Kairu, 2006; Joanna Górska & Jerzy Skakun, Święta Góra, 2008).

Projekty, które dystrybutorzy zamawiali w latach 70. czy 80., będą się przeplatać ze współczesnymi plakatami autorskimi, które funkcjonują obecnie głównie w Internecie i w galeriach, a nie we wnętrzach kin i na słupach ogłoszeniowych. To wielka strata, że pojawiają się one w niewielkich nakładach i nie funkcjonują w przestrzeni miast, nie widzimy ich na słupach ogłoszeniowych. Te zdominowała masowa produkcja oparta na fotosach z filmów.

WIDEO: ZAKAZ WSTĘPU

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski