Kraków. Z nowohuckiej przestrzeni znikają nachalne reklamy, ale nie wszystkie. Przedsiębiorcy mają czas do 29 maja [ZDJĘCIA]

Marcin Banasik
Marcin Banasik
Z jednej z największych witryn na Placu Centralnym niedawno zniknęły kolorowe reklamy Marcin Banasik
Z dużych szyb jednej z witryn sklepowych na Placu Centralnym zniknęły kolorowe reklamy. Po drugiej strony placu zdjęto również baner szpecący dach jednej z kamienic. To skutki regulacji zawartych w Uchwale o Parku Kulturowym Nowa Huta, które weszły w życie pod koniec listopada ubiegłego roku. Okres przejściowy trwa do 29 maja, oznacza to, że do tej daty z obszaru Parku Kulturowego powinny zniknąć szpecące reklamy, szyldy i tzw. potykacze stojące przed wejściami do sklepów.

FLESZ - Czym jest Fundusz Odbudowy i Krajowy Plan Odbudowy?

Do końca okresu przejściowego zostały ponad trzy tygodnie. Na ulicach wciąż widać kolorowe reklamy, które z pewnością nie wpisują się w krajobraz Parku Kulturowego.

29 listopada 2020 roku weszła w życie Uchwała o Parku Kulturowym Nowa Huta, której celem jest ochrona krajobrazu kulturowego, zabytków oraz historycznego układu urbanistycznego Nowej Huty. Regulacje dotyczą m.in. działalności usługowej w ogródkach gastronomicznych, działalności handlowej i usługowej, organizacji imprez, umieszczania tablic reklamowych, urządzeń reklamowych oraz reklam, instalowania urządzeń na elewacjach frontowych budynków oraz oświetlenia.

Półroczny okres przejściowy

W uchwale przewidziano 6-miesięczny okres przejściowy. Zatem do dnia 29 maja 2021 r. właściciele, zarządcy nieruchomości, użytkownicy obiektów i elementów zagospodarowania przestrzeni, położonych na terenie Parku, zobowiązani są do dostosowania się do przepisów uchwały.

- Strażnicy miejscy w tym okresie przypominają przedsiębiorcom o nowych regulacjach, pomagają w rozwiązywaniu problemów, ale także egzekwują już obowiązujące przepisy - mówi Marek Anioł, rzecznik prasowy krakowskiej straży miejskiej.

370 ha Parku Kulturowego

Park Kulturowy Nowa Huta obejmie obszar ponad 370 hektarów: plac Centralny i najstarsze osiedla, wybudowane w latach 50. i 60. jak również teren wokół Zalewu Nowohuckiego, dwór Jana Matejki z parkiem w Krzesławicach, Mogiłę z klasztorem oo. cystersów oraz aleję Solidarności wraz z budynkami administracyjnymi kombinatu.

Na terenie parku nie można zmieniać dowolnie kolorystyki elewacji oraz kształtu dachów. Wymiana stolarki okiennej, witryn sklepowych, bram czy rynien będzie możliwa przy zastosowaniu form nawiązujących do historycznych.

Uchwała o Parku Kulturowym Nowa Huta reguluje również m.in. lokalizacje ogródków gastronomicznych, umieszczanie reklam, podświetlanie budynków i prowadzenie handlu i usług. Podobnie jak na Starym Mieście będą obowiązywały jednakowe dla wszystkich przedsiębiorców zasady dotyczące szyldów: jeden szyld dla jednej działalności, szyldy nie większe niż dwa metry kwadratowe, zakaz wyklejania witryn i innych przeszkleń, za wyjątkiem przypadków określonych w uchwale.

Neony rurkowe zostają

W odróżnieniu od parku kulturowego Stare Miasto, w Nowej Hucie można używać neonów rurkowych, z których dawniej słynęła ta dzielnica. Zabroniona będzie emisja światła i dźwięków do przestrzeni publicznej w związku z prowadzoną działalnością handlową lub usługową. Na elewacjach budynków frontowych niedopuszczalne będzie też umieszczanie urządzeń nagłaśniających i klimatyzujących od strony głównych ciągów komunikacyjnych.

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Z nowohuckiej przestrzeni znikają nachalne reklamy, ale nie wszystkie. Przedsiębiorcy mają czas do 29 maja [ZDJĘCIA] - Gazeta Krakowska

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

brawo!

G
Gość

i elegancko. dość promocji wieśniactwa

Dodaj ogłoszenie