Kraków za prywatne pieniądze

Redakcja
Fot. Archiwum
Fot. Archiwum
Zadłużony do granic możliwości Kraków chce w przyszłym roku sięgnąć po pieniądze prywatnych firm. Kluczowe dla miasta inwestycje: parkingi, spopielarnia, mieszkania komunalne będą realizowane w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

Fot. Archiwum

Małopolskie klimaty

Małgorzata Jantos, wiceprzewodnicząca Rady Miasta od lat upominała się o budowanie miejskich inwestycji w formie partnerstwa publiczno-prywatnego. – Jeszcze kilka lat temu gminy podchodziły do tego niechętnie. Mówiło się, że to cztery razy „pe”: partnerstwo publiczno-prywatne i prokuratura – mówi Małgorzata Jantos.

Według niej do skorzystania z tej formy budowania przymusiły prezydenta Jacka Majchrowskiego wybory. – Wiele rzeczy chciał obiecać, ale nie było na to pieniędzy w budżecie. Ważne jest jednak nie tylko wpisanie tych inwestycji do budżetu, ale sprawdzenie czy są firmy zainteresowane zainwestowaniem w to swoich pieniędzy. Bez tego partnerstwo publiczno-prywatne istnieje tylko na papierze – mówi Małgorzata Jantos.

Miasto stara się znaleźć firmę, która zaprojektuje i wybuduje parkingi naziemne: przy skrzyżowaniu al. Focha z al. 3 Maja, przy skrzyżowaniu ul. Dietla-Wielopole, pod placem Biskupim, przy skrzyżowaniu ul. Zamoyskiego z ul. Warneńczyka. W przyszłym roku planuje się zawarcie umowy koncesji i zdobycie pozwoleń na budowę.

W ramach partnerstwa PPP ma powstać parking podziemny pod Nowym Kleparzem. W przyszłym roku planowane jest przygotowanie tej inwestycji pod względem projektowym.

Za prywatne pieniądze wybudowany zostanie nowy urząd przy ul. Centralnej. – To nie będzie apartamentowiec dla urzędników, tylko miejsce gdzie mieszkańcy w wygodnych warunkach będą mogli załatwić swoje sprawy. Będzie tam dobry dojazd, miejsca na parkingi – mówi prezydent Jacek Majchrowski.

W nowym budynku ma działać Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu, Zarząd Budynków Komunalnych, powstanie tam także punkt obsługi mieszkańców. Inwestycja szacowana jest na ok. 50 mln zł, ale gmina ma dać tylko działkę, pieniądze na budynek znajdzie wyłoniony w przetargu inwestor, który będzie czerpał korzyści z wynajmu części budynku. Nowy urząd planowany jest od kilku lat, pierwotnie miał powstać za pieniądze publiczne. Zawsze jednak okazywało się, że brakuje pieniędzy.

W ramach partnerstwa publiczno-prywatnego powstanie także spopielarnia zwłok, którą miasto ma w planach od 17 lat. Do tej pory w realizacji tej inwestycji przeszkadzały protesty społeczne. Dopiero niedawno miastu udało się zatwierdzić jej lokalizację; zostanie wybudowana na nowym cmentarzu w Podgórkach Tynieckich. Gmina da działkę, a pieniądze na inwestycję wyłoży firma, która będzie czerpać z niej korzyści przez kilkadziesiąt lat. Obecnie trwają rozmowy z konsorcjum składającym się z trzech firm: Centrum Pogrzebowego w Łodzi, Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych Klepsydra z Łodzi oraz włoskiej Urciuoli Group’s. Urzędnicy prowadzą z nimi negocjacje, tak aby ustalić warunki umowy, które zadowolą obie strony. Rozpoczęły się konsultacje społeczne z mieszkańcami.

Za pieniądze prywatne mają powstać również bloki z mieszkaniami komunalnymi. Do tej pory gminie udało się wybudować jedno takie osiedle przy ul. Magnolii. Za 26 mln zł z budżetu miasta powstało 290 mieszkań. Teraz gmina chce dać grunt, ale pieniądze na budowę musi zapewnić firma. W przyszłym roku powstanie koncepcja finansowania mieszkań komunalnych z udziałem firmy, tak, aby na tym obie strony skorzystały. Po opracowaniu najlepszego sposobu realizacji tej inwestycji zostanie wyłoniony inwestor.
W tym roku zadłużenie Krakowa przekroczyło 2 mld zł i miasto chce skoncentrować się na spłacie kredytów. – I tak nie jest u nas pod tym względem najgorzej. Większe zadłużenie w przeliczeniu na jednego mieszkańca ma Warszawa i Wrocław – mówi Lesław Fijał, skarbnik miasta.

W innych krajach boom na partnerstwo publiczno-prywatne rozpoczął się już wcześniej. Na Słowacji budowane są w ten sposób nawet więzienia i szpitale.

W całej Polsce w ramach PPP powstaje kilkadziesiąt inwestycji, m.in. sportowych, transportowych. Wśród miast, które przodują w tej dziedzinie wymieniane są Poznań, Warszawa i Kraków. – _My byliśmy prekursorem w tej dziedzinie. Już kilka lat temu wprowadzaliśmy PPP w drobnych inwestycjach, które powstawały w ramach lokalnych inicjatyw inwestycyjnych _– mówi Lesław Fijał.

Agnieszka Maj

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie