Kraków. Za tydzień zacznie obowiązywać poszerzona strefa płatnego parkowania. Urzędnicy szykują też podwyżki opłat i ich pobór w niedziele

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Od 26 lipca obszar poboru opłat za parkowanie powiększy się o dalszą część Krowodrzy, Zwierzyńca oraz Grzegórzek. Za postój aut trzeba będzie także płacić na terenie między ulicami Kapelanka, Brożka, Wadowicką i Konopnickiej. Natomiast 31 lipca strefą objęty zostanie nowy sektor między ulicami Emaus i Królowej Jadwigi, do ul. Piastowskiej. Na tych zmianach urzędnicy nie zamierzają poprzestać. Właśnie przedstawili propozycję drastycznych podwyżek abonamentów dla mieszkańców, a także wydłużenia godzin funkcjonowania strefy i poboru opłat także w niedziele.

FLESZ - Zmiany dla kierowców od lipca 2020 r.

- Rozszerzenie strefy to efekt wniosków mieszkańców, którzy zwracali uwagę na brak wolnych miejsc postojowych w różnych rejonach Krakowa. Teraz, w dobie pandemii koronawirusa, problem ten jeszcze się powiększył, bowiem więcej osób stara się podjeżdżać samochodami jak najbliżej centrum - wyjaśnia Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego.

O planowanych niebawem poszerzeniach w strefie płatnego parkowania (SPP) w zeszłym roku, w formie uchwały, zadecydowali miejscy radni.

W związku z rozszerzeniem strefy Zarząd Dróg Miasta Krakowa rozstrzygnął przetarg na dostarczenie nowych parkomatów. Wygrała go firma Dropel z Bolechowic. W ramach zamówienia (za niespełna 4,2 mln zł) ma dostarczyć 150 parkomatów - 100 przed uruchomieniem nowych podstref i kolejne 50 do 14 września.

Plaża pod Krakowem jak nad Bałtykiem. Otwarto jedno z najwię...

Okazuje się, że nowe parkomaty nie trafią jednak do nowych obszarów strefy. - To będą nowoczesne urządzenia z klawiaturą i możliwością płacenia w nich kartą zbliżeniową. Wszystkie trafią więc do strefy A w centrum miasta. To obszar, w którym parkuje najwięcej kierowców i chcemy by mieli do dyspozycji nowoczesne parkomaty - wyjaśnia Michał Pyclik z ZDMK. Przyznaje, że w związku z tym stare parkomaty ze Starego Miasta, w których nie ma możliwości płacenia kartą zbliżeniową, trafią do nowych podstref.

Nowo zakupione urządzenia wyposażone mają być w klawiaturę umożliwiającą wprowadzenie nr rejestracyjny pojazdu i rozwiązania, które zapewniają w sposób komfortowy możliwość wnoszenia opłat (płatność kartą, ew. blik).

Na razie za parkowanie w strefie opłaty pobierane są od poniedziałku do soboty w godz. 10-20. Urzędnicy chcą, by to się jednak zmieniło i czas płatnego postoju znacznie został wydłużony. Strefa A (Stare Miasto, Kazimierz) miałaby funkcjonować od poniedziałku do niedzieli w godz. 8-22, strefy B (Podgórze, Zwierzyniec i część Grzegórzek) oraz C (dalsza część Grzegórzek, Dębniki, os. Podwawelskie, Zabłocie i Krowodrza) – tak jak do tej pory – od poniedziałku do soboty, ale o dwie godziny dłużej – od godz. 8 do 20.

- Zmiany są odpowiedzią na prośby mieszkańców. Znaczące dotyczą strefy A, która znajduje się w ścisłym centrum, gdzie ruch wieczorami i w weekendy związany jest z nocnym życiem miasta. Krakowianie w tych godzinach mają problem ze znalezieniem miejsc postojowych przy miejscu zamieszkania, skarżą się na hałas wywołany nadmiernym ruchem samochodowym. Także przedsiębiorcy od lat postulowali, by wydłużyć czas obowiązywania strefy - przekonują urzędnicy.

Tomasz Daros, przewodniczący Rady Dzielnicy I Stare Miasto, przyznaje, że wydłużenie czasu funkcjonowania strefy, to oczekiwane rozwiązanie. - Wsłuchując się w głosy mieszkańców naszej dzielnicy wnioskowaliśmy o wydłużenie godzin funkcjonowania strefy, jak i wprowadzenie jej w niedzielę. Jeżeli chodzi o weekendy, to wciąż jest problem związany z tym, że wiele osób przyjeżdża bawić się w klubach w centrum w sobotę, zostawia tu samochody i odbiera je dopiero w niedzielę popołudniu albo wieczorem, bowiem w ten dzień nie ma opłat za postój. Efekt jest taki, że mieszkańcy nie mają gdzie zaparkować swoich pojazdów - komentuje przewodniczący Daros.

Opłaty za parkowanie w poszczególnych strefach wynoszą odpowiednio: A – 6 zł, B – 5 zł, C – 4 zł i te stawki mają pozostać. Urzędnicy chcieliby jednak znacznie zmienić wysokość opłat za abonament mieszkańca. Do tej pory trzeba było płacić 10 zł miesięcznie, a propozycja jest taka, by stawka zwiększyła się aż do 100 zł w strefie A i 80 zł w strefach B i C.

- Opłata za abonament mieszkańca nie była podwyższana. Kwota 10 zł nie przystaje już do dzisiejszych realiów - wyjaśnia Sebastian Kowal.

Takie "fury" można kupić na krakowskiej giełdzie samochodowe...

Propozycja urzędników wywołała oburzenie wśród mieszkańców i radnych, którzy mają ostateczny głos w przypadku tego typu podwyżek. - Stawka za abonament w wysokości 10 zł to miała być opłata manipulacyjna przeznaczana na utrzymanie i obsługę strefy. Nic nie wskazuje, by koszty funkcjonowania strefy ostatnio drastycznie wzrosły.

10-krotna podwyżka za abonamenty nie byłaby więc uzasadniona żadnymi merytorycznymi argumentami - mówi przewodniczący Daros, który jest także miejskim radnym PO. - A trzeba też mieć na uwadze, że właśnie strefa się powiększa. Kiedy uzgadniano z mieszkańcami rozszerzenie strefy nie mówiono, że opłaty za abonamenty wzrosną. To nie jest fair, nie na takie zmiany urzędnicy z krakowianami się więc umawiali - dodaje.

We wszystkich nowych obszarach strefy parkowania, które zaczną niedługo obowiązywać zaprojektowana została nowa organizacja ruchu. Uporządkowana mają tam być miejsca postojowe oraz wprowadzone ograniczenie prędkości do 30 km/h, tak, by zapewnić bezpieczeństwo wszystkim uczestnikom ruchu drogowego. Takie rozwiązania będą zastosowane w najbliższych tygodniach we wszystkich nowych miejscach objętych opłatami: B6 (między al. Focha, al. 3 Maja, granicą parku Jordana, ul. Reymonta, al. Krasińskiego, bulwarem Rodła, ul. Flisacką a ul. Emaus), C7 (między ul. Emaus, Kościuszki, Królowej Jadwigi, Malczewskiego, Drożyna, Królowej Jadwigi, Hofmana, Piastowską), C8 (między ul. Podchorążych, Królewską, al. Mickiewicza, ul. Czarnowiejską, Nawojki i Piastowską), C9 (na ul. Kijowskiej, Królewskiej, Czyżewskiego, Galla, Głowackiego, Kazimierza Wielkiego, Lea, Nawojki, Piastowskiej, Podchorążych, Siemieńskiego, Skarbińskiego, Smoluchowskiego, Staffa, Wojskowej, Zakątek), C16 (między ul. Mogilską, granicą rzeki Wisły, ul. Kotlarską, al. Powstania Warszawskiego) i C21 (pomiędzy ul. Konopnickiej, Wadowicką, Brożka, Kapelanka, Kobierzyńską).

Czytaj także

Wideo

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

m
malek

Wprowadzanie ograniczeń prędkości jest tworzeniem fikcji pod hasłem zwiększania bezpieczeństwa. Fikcja polega na tym, że przestrzegania tych ograniczeń nikt nigdy nie kontroluje. W mojej okolicy takich stref jest kilka. Od początku, czyli już chyba z 5 lat, nie spotkałem ani jednego patrolu policji kontrolującego zachowanie kierowców.

w
wir
19 lipca, 9:45, gieniu:

skoro mieszkańcy Krakowa ciągle chcą podnoszenia opłat za wszystko to zróbcie w tej kwestii referendum... wtedy uwierzymy w te brednie !!! a prędkość to może najlepiej do 5 km/h po co się tak ograniczać...

19 lipca, 15:24, wir:

To nie mieszkańcy chca podwyęk za wszystko tylko takie pajace jak Kowal. Wycieraja sobie [wulgaryzm] mieszkańcami usprawiedliwiając wszystkie podwyżki. Za chwile powiedza że to mieszkańcy chca dla siebie podwyżki abonamenty bo płacą za mało. Kowal WON!!!!!!

O d kiedy mor da to wylgaryzm???????

w
wir
19 lipca, 9:45, gieniu:

skoro mieszkańcy Krakowa ciągle chcą podnoszenia opłat za wszystko to zróbcie w tej kwestii referendum... wtedy uwierzymy w te brednie !!! a prędkość to może najlepiej do 5 km/h po co się tak ograniczać...

To nie mieszkańcy chca podwyęk za wszystko tylko takie pajace jak Kowal. Wycieraja sobie [wulgaryzm] mieszkańcami usprawiedliwiając wszystkie podwyżki. Za chwile powiedza że to mieszkańcy chca dla siebie podwyżki abonamenty bo płacą za mało. Kowal WON!!!!!!

K
Krzysztof W.

Szanowni mieszkańcy Starego Miasta i pozostałych stref, niech ten Kowal wraca skąd przyszedł a my nie możemy sie zgodzić na żadną podwyżkę mieszkańca. My tu mamy nieruchomości i my płacicmy podatki na tych kretynów z Kowalem na czele. Proponuję złożyć petycję o natychmiastowe odwołanie Kowala ze stanowiska i każdego innego który będzie chciał mieszkańcom podwyższać abonamenty bo tych w zasadzie nie powinno być wcale!!!!!!

g
gieniu

skoro mieszkańcy Krakowa ciągle chcą podnoszenia opłat za wszystko to zróbcie w tej kwestii referendum... wtedy uwierzymy w te brednie !!! a prędkość to może najlepiej do 5 km/h po co się tak ograniczać...

Z
Zbigniew Rusek

N Kijowskiej 30 km/H? przecież tam kursują autobusy a tak mała szybkość to ogromne zużycie paliwa przez autobusy. lepiej wprowadźcie ograniczenie do 30 km/h dla tramwajów na Podchorążych, gdyż tam jest zakręt a jak tramwaj wchodzi w zakręt więcej niż 30 km/h, to jest duże szarpnięcie pojazdem.

D
Don Johnson

Dlaczego nie ma ani słowa czy podwyżki obejmą wjazdówki wydawane na okaziciela do ścisłego centrum ? Zgodnie z informacjami z gazety, takich wjazdówek w ubiegłych latach było nawet ok. 900 rocznie.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3