Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Zabytkowy wiadukt kolejowy nad Grzegórzecką do rozbiórki? Decyzja wkrótce

Piotr Ogórek
Piotr Ogórek
Zabytkowy wiadukt na Grzegórzeckiej może zostać zburzony. Czy zostanie zastąpiony przez bliźniaczą konstrukcję, jak ta, która już powstała?
Zabytkowy wiadukt na Grzegórzeckiej może zostać zburzony. Czy zostanie zastąpiony przez bliźniaczą konstrukcję, jak ta, która już powstała? Andrzej Banaś
Zabytkowy wiadukt kolejowy nad ulicą Grzegórzecką może zostać rozebrany i zbudowany na nowo. Taki scenariusz rozważa PKP Polskie Linie Kolejowe, czyli spółka odpowiedzialna za przebudowę trasy kolejowej Kraków Dworzec Towarowy-Rudzice. Według kolejarzy sam remont może nie wystarczyć. W tej sprawie trwają rozmowy z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. Monika Bogdanowska mówi, że na chwilę obecną decyzja ws. wyburzenia jest negatywna.

O możliwości wyburzenia zabytkowego wiaduktu z XIX wieku poinformował na antenie Radia Kraków prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.

- Nie została jeszcze podjęta ostateczna decyzja. Spodziewać się jej możemy w najbliższym czasie - zaznacza Piotr Hamarnik z biura prasowego PKP PLK. Dlaczego wiadukt miałby być wyburzony, a nie wyremontowany?

- Odwierty i ekspertyzy wykazały bardzo zły stan fundamentów oryginalnej konstrukcji. Okazuje się, że fundamenty z XIX wieku, ze względu na obniżenie się lustra wody (kiedyś było tu starorzecze Wisły - red.), nie spełniają już obecnych standardów - dodaje Piotr Hamarnik.

Kraków. Trwa budowa mostu kolejowego, po którym pociągi będą...

Ireneusz Merchel w Radiu Kraków mówił, że zabytkowy obiekt nad Grzegórzecką miał być modernizowany. - Założenie było takie, że nie rozbiórka, tylko remont. Niestety, okazało się, że są bardzo duże uszkodzenia i ubytki. Musimy przystąpić do rozmów z konserwatorem zabytków, w jakiej formule odbudować wiadukt - zaznaczył prezes.

Na razie nie wiadomo jeszcze, jaka będzie przyszłość wiaduktu. Prezes PKP PLK podkreślił, że można dokonać demontażu całego obiektu, budowy nowego, a elementy zewnętrzne zostawić. - Zdaję sobie sprawę, że architektura jest istotna. Nie dopuszczamy możliwości, że wygląd zewnętrzny nie będzie dokładnie taki sam, jak obecnie - podkreślił w Radiu Kraków.

Konserwator zabytków na nie

Rozmowy z wojewódzkim konserwatorem zabytków mogą być jednak ciężkie. - Nie ma takiej opcji, żeby wiadukt wyburzyć – mówi nam wprost Monika Bogdanowska. Jak zaznacza, do biura wojewódzkiego konserwatora zabytków pismo od PKP PLK wpłynęło na przełomie czerwca i lipca. Kolejarze pisali w nim, że wiadukt jest w złym stanie technicznym i proponują jego rozbiórkę oraz odbudowę w nowej technologii, przy zachowaniu elementów zewnętrznych.

- Nasza odpowiedź była negatywna. Rozbiórka obiektu wpisanego do rejestru zabytków możliwa jest po jego wykreśleniu z rejestru – mówi Monika Bogdanowska. Żeby tak się stało, muszą być konkretne podstawy, a decyzję wydaje wtedy Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Krakowskie służby konserwatorskie wysłały pismo do Instytutu Budowy Dróg i Mostów. Proszą w nim o wykonanie szczegółowej ekspertyzy dla wiaduktu. Instytut wstępnie zapytał, czy w Krakowie rozważają możliwość pozostawienia tylko jednego czy dwóch przęseł. Monika Bogdanowska na takie rozwiązanie również nie przystała. Czeka na szczegółową ekspertyzę.

- Dla mnie, jako konserwatora zabytków ważne jest ustalenie, co się stało, że most, który służył nam ponad 100 lat, nagle znalazł się w stanie katastrofy budowlanej i traci swoją stabilność oraz kto jest ewentualnie temu winien – podkreśla Monika Bogdanowska.

Możliwe opóźnienie

Jeśli dojdzie do rozbiórki, oznaczać to może, że cała inwestycja się opóźni. Wykonawca, firma Strabag, nie miała bowiem w planach rozbiórki, tylko remont. Na razie trzeba poczekać na decyzję służb konserwatorskich. PKP PLK liczy, że zostanie ona wydana w ciągu jednego miesiąca, dwóch.

W ramach prowadzonej przez kolejarzy gigantycznej inwestycji dobudowywane są - między centrum Krakowa a Bieżanowem- dodatkowe tory dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Zabytkowy wiadukt w rejonie Hali Targowej jest poszerzany właśnie po to, by zmieściły się na nim łącznie cztery tory (przed rozpoczęciem robót były na nim dwa tory).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Zabytkowy wiadukt kolejowy nad Grzegórzecką do rozbiórki? Decyzja wkrótce - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski