MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Żądają wstrzymania budowy Trasy Łagiewnickiej. Dosyć betonowania! [ZDJĘCIA Z BUDOWY]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Aktywiści uważają, że nowa droga nie jest „ekologicznym rozwiązaniem”. Urzędnicy twierdzą, że odciąży Aleje Trzech Wieszczów.

Mieszkańcy i aktywiści miejscy przeciwni budowie Trasy Łagiewnickiej organizują dziś protest w formie konferencji pod hasłem „Rozwój całościowy, a nie betonowy”.

- Nie będziemy się użalać na uciążliwości, które towarzyszą budowie Trasy Łagiewnickiej. Jesteśmy po prostu przeciwni tej inwestycji, bo stała się symbolem polityki miasta, przeciwko której protestujemy - mówi Magdalena Ruta, mieszkanka okolic Trasy Łagiewnickiej. - Z jeden strony urzędnicy ograniczają ruch w centrum miasta, wprowadzają na Kazimierzu strefę czystego transportu, a z drugiej strony - dwa kilometry dalej budują trasę większą niż obwodnica autostradowa. W związku z tą inwestycją wycięto tysiące drzew. Jak to się ma do dbania o czyste powietrze i przystosowania miasta do zmian klimatycznych? - dodaje Magdalena Ruta.

Protestujący podkreślają, że Trasa Łagiewnicka to najdroższa w przeliczeniu na kilometr inwestycja drogowa w Europie. Droga o długości 3,5 km ma kosztować 802 mln zł, ale wraz ze spłatą kredytu (do 2042 r.) ok. 1,2 mld zł. Zwracają uwagę, że to przedsięwzięcie, które stawia na transport indywidualny (samochody), a nie zbiorowy (tramwaje), a w dodatku jest „przeskalowane”: sześciopasmowa droga będzie przecinać gęsto zabudowane osiedla Kurdwanów, Borek Fałęcki i Ruczaj.

„W ciągu minionych dwóch dekad Kraków zmienił się urbanistycznie nie do poznania. Przybyło tysiące nowych budynków, gigantycznie rozrósł się ruch samochodowy, zniknęły tysiące hektarów zieleni, dającej ukojenie w letnie upalne dni, a wraz z nimi przycichł poranny śpiew ptaków. Urzędnicy, inwestorzy, planiści, deweloperzy i wreszcie politycy w zaciszu swoich gabinetów podejmowali szereg decyzji, mających ulepszyć nasze życie. Pora postawić granice, powiedzieć STOP!!!” - podkreślają protestujący i żądają wstrzymania budowy Trasy Łagiewnickiej na dwa tygodnie, by przeprowadzić ponownie konsultacje społeczne.

Budowa Trasy Łagiewnickiej. Zobacz najnowsze zdjęcia! [GALERIA]

W odpowiedzialnej za inwestycję spółce Trasa Łagiewnicka nie za bardzo wyobrażają sobie możliwość przerwania budowy. - Konsultacje społeczne odbywały się na etapie pozyskiwania decyzji środowiskowej i lokalizacyjnej dla Trasy Łagiewnickiej. Zostały one wydane, co oznacza, że wszystko przebiegało zgodnie z prawem - przekonuje Krzysztof Migdał ze spółki Trasa Łagiewnicka.

Wyjaśnia, że inwestycja jest tak kosztowna, bowiem znaczna część drogi będzie poprowadzona w tunelach. - Nad dwoma z nich zostanie zasadzona zieleń - zaznacza Krzysztof Migdał. Zieleń, ścieżki rowerowe i alejki dla pieszych mają się pojawić nad tunelem między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II. Nad drugim tunelem, o długości ok. 700 metrów, między ul. Ludwisarzy a Turonia, też mają być nasadzenia, powstaną tam boiska oraz miejsca do rekreacji.

Krzysztof Migdał przypomina uzasadnienie urzędu dotyczące planów budowy Trasy Łagiewnickiej, mówiące o tym, że ta nowa droga ma odciążyć Alej Trzech Wieszczów od nadmiernego ruchu, m.in. tranzytowego między dzielnicami. To nie przekonuje ekologów, którzy wypominają, że w związku z budową trasy wycięto ponad 2,6 tys. drzew i krzewów. Zwracają uwagę, że sama Trasa Łagiewnicka niewiele da bez kolejnych tras: Pychowickiej i Zwierzynieckiej. - Już sama budowa Trasy Łagiewnickiej może doprowadzić miasto do bankructwa. Tu nie chodzi o poprawianie czegoś w mieście, tylko przerobienie gigantycznej kasy. Mówienie przez urząd, że chodzi o rozwój komunikacji zbiorowej to slogan. Gdyby tak było, to powinno się zrobić linię tramwajową z Łagiewnik na lotnisko w Balicach - komentuje Mariusz Waszkiewicz, prezes Towarzystwa na Rzecz Ochrony Przyrody.

Podczas dzisiejszego protestu, który rozpocznie się o godz. 12 przy placu budowy Trasy Łagiewnickiej (od strony ul. Rostworowskiego 11), zaplanowano kilka wystąpień ekspertów i naukowców, m.in. dotyczące takich tematów jak: „Ruch samochodowy, beton i asfalt, a ocieplenie klimatu, przegrzewanie się miast i problemy zdrowotne z tego wynikające”, „Bliska dostępność przyrody jest kluczowa dla zdrowia fizycznego i psychicznego mieszkańców miast, a miejskie autostrady rozwalają sprawę”.

Trasa Łagiewnicka:

Nowa droga o długości ok. 3,5 km (w tym pięć tuneli o łącznej długości 2,3 km), ma biec od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej.

W ramach inwestycji powstanie linia tramwajowa między pętlą w Kurdwanowie a ul. Zakopiańską. Część trasy tramwajowej przebiegnie w tunelu o długości ok. 700 m, który wyznaczono na terenie między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II. Przy moście nad Wilgą, łączącym oba miejsca kultu, powstanie podziemny przystanek.

Trasa ma powstać do końca 2020 roku.

Po ukończeniu Trasy Łagiewnickiej planowana jest (od ok. 2025 r.) budowa tras: Pychowickiej (od ul. Grota Roweckiego do ul. Księcia Józefa) i Zwierzynieckiej (od ul. Księcia Józefa do ul. Armii Krajowej z tunelem pod wzgórzem św. Bronisławy).

Główne zaniechania i błędy miasta według protestujących:

Brak konsultacji społecznych w dzielnicy VIII Dębniki;

zlekceważenie opinii ekspertów;

przeskalowanie: parametry trasy (łącznie sześć pasów) są „lepsze” od parametrów obwodnicy autostradowej;

przebieg trasy w gęsto zabudowanych rejonach miasta;

wzrost natężenia indywidualnego ruchu samochodowego, brak priorytetu dla rozwoju komunikacji zbiorowej;

znaczny (ponad sześciokrotny) wzrost zanieczyszczenia powietrza;

dewastacja kilkunastu hektarów terenów zielonych;

pozorowana budowa tunelu pod ulicami Kobierzyńską i Grota-Roweckiego (nie będzie dokończony do czasu budowy Trasy Pychowickiej);

ogromne koszty budowy Trasy Łagiewnickiej - ponad 1,2 mld zł;

brak wpływu powstania Trasy Łagiewnickiej na zmniejszenie ruchu w centrum Krakowa.

WIDEO: ZAKAZ WSTĘPU - Teatr Łaźnia Nowa

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Kraków. Żądają wstrzymania budowy Trasy Łagiewnickiej. Dosyć betonowania! [ZDJĘCIA Z BUDOWY] - Dziennik Polski

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski