Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Zmiany w ruchu na Alejach spowodują większe korki?

Piotr Ogórek
Piotr Ogórek
Tak pasy wyglądają teraz. Linia ciągła przed prawoskrętem jest o wiele dłuższa. Nie wszyscy kierowcy zdążą zmienić pas
Tak pasy wyglądają teraz. Linia ciągła przed prawoskrętem jest o wiele dłuższa. Nie wszyscy kierowcy zdążą zmienić pas Anna Kaczmarz / Dziennik Polski / Polska Press
Na Alejach Trzech Wieszczów urzędnicy miejscy zakończyli już wyznaczanie nowych pasów ruchu. Ograniczono prędkość do 50 km/h i skrócono linie przerywane przy skrętach. To ostatnie zastanawia.

Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu wprowadził nowe zasady ruchu na prawie całych Alejach Trzech Wieszczów. Najważniejsze zmiany to zmniejszenie ograniczenia prędkości z 70 do 50 kilometrów na godzinę, wprowadzenie buspasów na całej długości i zwężenie pasów dla aut. Do tego skrócono linie przerywane umożliwiające wjazd na buspas i skręt w prawo.

To ostatnie rozwiązanie budzi wątpliwości, bo może powodować niebezpieczne sytuacje. Kierowcy na niektórych fragmentach Alej mają teraz mniej miejsca i czasu, aby zgodnie z przepisami zjechać na prawoskręt. Urzędnicy zapowiadają, że to rozwiązanie na próbę. Jeśli będzie generować korki, a dla autobusów zmiany nie będą znaczącym ułatwieniem, to linie przerywane zostaną wydłużone.

Zmiany krytykuje m.in. radny Wojciech Wojtowicz, który uważa, że trzeba już teraz wydłużyć przerywane linie, żeby nie utrudniały ruchu.

Na Alejach Trzech Wieszczów praktycznie zakończyły się zmiany wprowadzone ostatnio przez Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu. W ich efekcie na całej długości Alej zmniejszono ograniczenie prędkości z 70 do 50 kilometrów na godzinę, zawężono pasy i wprowadzono wszędzie buspasy. Jednocześnie skrócono znacząco przerywane linie, przez które można zjechać na pas do skrętu w prawo. W niektórych przypadkach nowe linie przerywane są bardzo krótkie. A do tego część kierowców jeździ na pamięć i zmieniają pasy na liniach ciągłych - widzieliśmy to w piątek.

_________________________________________________________________________________


_________________________________________________________________________________

Mało miejsca do skrętu

- Jadąc Alejami od Radia Kraków, przy Muzeum Narodowym muszę skręcić w prawo, w al. Focha. Ale zmiana pasa z środkowego na prawy do skrętu nie jestem tam łatwa, bo praktycznie cały czas jest tam linia ciągła. Przerywana pojawia się na krótko w jednym miejscu przed muzeum, a później ponownie przed samym zakrętem. Na tym odcinku jestem czasami zdana na łaskę, a zazwyczaj na niełaskę innych kierowców, którzy już wcześniej zmienili pas, przejeżdżając przez linię ciągłą, czego ja robić nie chcę - napisała do nas pani Małgorzata, która niedawno zdobyła prawo jazdy.

Rzeczywiście, po malowaniu nowych znaków na Alejach Trzech Wieszczów pojawiły się takie zmiany. Krótsze linie przerywane są m.in. na wysokości Muzeum Narodowego, przed ulicą Czarnowiejską czy przed placem Inwalidów. Urzędnicy chyba zorientowali się, że nie był to najlepszy pomysł, bo teraz mówią, że to na próbę.

- Mieliśmy spotkanie zespołu bezpieczeństwa ruchu z udziałem przedstawicieli MPK, Małopolskiego Ośrodka Ruchu Drogowego oraz policji i ustaliliśmy, że skrócimy te linie. Na prawoskrętach robiły się bowiem często korki, które blokowały autobusy na buspasach. Będziemy jednak obserwować, jak sprawdza się to rozwiązanie - mówi Michał Pyclik.

Przejście dla pieszych przy pl. Bohaterów Getta już działa!

Kraków. Przejście dla pieszych przy pl. Bohaterów Getta już ...

Zmiany na próbę

Jeśli okaże się, że skrócenie linii jest zbyt restrykcyjne i powoduje korki, a autobusy na tym wiele nie zyskują, to zostanie to zmienione. Był też pomysł, aby umożliwić skręt w prawo z ostatniego pasa przed buspasem, ale z tego rozwiązania urzędnicy zrezygnowali. - Jeśli jednak będzie problem, to wrócimy do tego i dokonamy korekty - zaznacza Pyclik.

O zmiany na Alejach wnioskowało m.in. MPK. - Takie wymalowanie pasów ułatwi przejazd naszym kierowcom. Poszerzony buspas pozwoli przejeżdżać autobusom sprawniej i bezpieczniej - zaznacza Marek Gancarczyk, rzecznik MPK.

Przyjęta została równa szerokość pasów dla samochodów. Do tej pory miały różną szerokość na różnych odcinkach Alej. Teraz na całej długości mają po trzy metry. Ale w niektórych miejscach zostało trochę „za dużo” wolnego miejsca. I tam pojawiły się podwójne linie ciągłe. To jednak przejściowy stan rzeczy. Miejsca te zostaną wkrótce pomalowane ukośnymi liniami i utworzą przestrzenie wyłączone z ruchu.

Radni krytyczni

- W tych miejscach kierowcy nie będą mogli zmieniać pasa ruchu - zaznacza Michał Pyclik. Takie strefy bez ruchu pojawią się w wielu miejscach, gdzie są prawoskręty, na przykład na wysokości Muzeum Narodowego.

- Niech ZIKiT od razu wydłuży linie przerywane. Nie trzeba być specjalistą, żeby wiedzieć, że to złe rozwiązanie. Im szybciej i łatwiej można zmienić pas, tym lepiej - uważa radny miejski Wojciech Wojtowicz (PO). Jego zdaniem problematyczne może być też zwężenie szerokości pasów dla samochodów.

Zmiany krytykuje też radny Michał Drewnicki (PiS), który uważa, że część z nich było wprowadzonych bezmyślnie.

- Od dawna pytałem ZIKiT, jak zmieni się ruch po wprowadzeniu ograniczenia prędkości na Alejach do 50 kilometrów na godzinę. Nie było jednak żadnych analiz, jak to zmieni sytuację. Ktoś wpadł na pomysł, że zmniejszamy prędkość i tyle. To jednak trochę bezmyślne planowanie - uważa radny.

Także skrócenie linii przerywanych umożliwiających wjazd na prawoskręty uważa za problematyczne. - Jeżeli dużo osób będzie chciało skręcić w prawo, to samochody będą stały i blokowały jeden pas ruchu. To będzie potęgowało korki - twierdzi Michał Drewnicki.

Radny zgadza się, że buspas nie może być blokowany. Ale uważa, że do tej pory nie było takiego blokowania autobusów. Dlatego twierdzi, że ZIKiT powinien się wycofać z tego pomysłu i wrócić do poprzednich długości linii przerywanych. Natomiast kontrolowaniem czy kierowcy poprawnie wjeżdżają na buspasy powinna się zająć policja.

Z kolei radny Łukasz Wantuch (Klub Przyjazny Kraków) zmiany popiera, ale zwraca uwagę na coś innego. - Przy zmniejszeniu prędkości do 50 km/h na Alejach mogą pojawić się rowerzyści. A to będzie bardzo niebezpieczne - zaznacza radny.

WIDEO: Kraków. Zmiany w ruchu na Alejach spowodują większe korki?

Autor: Piotr Ogórek, Gazeta Krakowska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski