Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Krakowiaków nie będzie. Tramwaje dla Krakowa wyprodukuje konsorcjum Stadler i Solaris

Amadeusz Calik
Amadeusz Calik
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjne MPK Kraków / archiwum Polska Press
Firma PESA Bydgoszcz SA nie stawiła się na podpisanie umowy na dostawę 50 tramwajów o wartości blisko 430 mln zł w wyznaczonym terminie 10 listopada 2017 roku oraz nie wniosła wymaganego zabezpieczenia finansowego. W związku z tym Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zdecydowało o wyborze drugiej w kolejności oferty na dostawę tramwajów do Krakowa.

To kolejne już działanie bydgoskiego producenta, który nie realizuje warunków krakowskiego przetargu i podejmuje czynności opóźniające termin zawarcia umowy na dostawę tramwajów do Krakowa - informuje Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w komunikacie opublikowanym na swojej stronie internetowej.

Przypomnijmy, jeszcze w sierpniu 2017 roku PESA Bydgoszcz SA natychmiast po wyborze jej oferty jako najkorzystniejszej, odwołała się od tej decyzji do Krajowej Izby Odwoławczej, a następnie sama to odwołanie wycofała. To odsunęło przygotowania do podpisania umowy o blisko miesiąc.

Z kolei 15 września 2017 roku upłynęła ważność wynoszącego ponad 9 mln zł wadium złożonego w postępowaniu przez producenta z Bydgoszczy. Stało się tak pomimo tego, że przedstawiciele firmy PESA Bydgoszcz SA zapewniali zarząd krakowskiego przewoźnika, że ważność wadium zostanie przedłużona. To zmusiło MPK SA do uzyskania opinii Urzędu Zamówień Publicznych potwierdzającej, że w tej sytuacji zamawiający może zawrzeć umowę. MPK SA opinię otrzymało po kilku tygodniach od wystąpienia.

Ponadto wykonawca nie przedłużył nawet terminu związania ofertą, który upłynął 20 października 2017 roku, pomimo wcześniejszego potwierdzenia chęci zawarcia umowy.

Te działania firmy PESA Bydgoszcz SA spowodowały, że MPK SA nie miało żadnego zabezpieczenia kontraktu wartego kilkaset milionów złotych, na wypadek gdyby dostawca unikał lub odmówił podpisania umowy.

Warto podkreślić, że wezwanie firmy PESA Bydgoszcz SA do podpisania umowy w dniu 10 listopada 2017 roku nie było przypadkowe. Wynikało z zakończenia 13 października 2017 roku kontroli uprzedniej całej procedury przetargowej prowadzonej przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych oraz z faktu, że dokładnie 16 listopada 2017 roku upływa ważność oferty konsorcjum Stadler Polska Sp. z o.o. i Solaris Bus&Coach SA (druga w kolejności oferta w przetargu na dostawę tramwajów do Krakowa).

MPK SA w trosce o realizację tego kontraktu, który jest ważny dla Krakowa, bo dotyczy zwiększenia liczby niskopodłogowych tramwajów, zgodnie z przepisami ustawy Prawo Zamówień Publicznych, zdecydowało o wyborze drugiej w kolejności oferty na dostawę tramwajów do Krakowa - konsorcjum Stadler Polska Sp. z o.o. i Solaris Bus&Coach SA.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiał oryginalny: Krakowiaków nie będzie. Tramwaje dla Krakowa wyprodukuje konsorcjum Stadler i Solaris - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski