Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Krakowianie głuchną od nadmiaru hałasu, bo zamiast działań są analizy

Marzena Rogozik
Marzena Rogozik
Ekrany akustyczne oddzielają budynki od ruchliwych ulic i ograniczają hałas, ale często psują estetykę miasta
Ekrany akustyczne oddzielają budynki od ruchliwych ulic i ograniczają hałas, ale często psują estetykę miasta Wojciech Matusik
Kontrowersje. Ochrona mieszkańców przed hałasem idzie urzędnikom opornie. Wkrótce opracują nową listę zaleceń, a wciąż nie wykonali poprzednich.

Urzędnicy wytypowali 12 miejsc najbardziej narażonych na hałas, których ochrona miała być priorytetem, zgodnie z opracowanym trzy lata temu programem ochrony środowiska przed hałasem na lata 2014-18 . Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu zadbał do tej pory tylko o cztery: ul. Mogilską (od ul. Grunwaldzkiej do Rymarskiej), rejon pl. Centralnego i al. Solidarności, teren od pl. Centralnego do al. Przyjaźni, a także ul. Brożka (od Borsuczej do Lasku).

Wśród najbardziej narażonych na hałas znalazła się też ul. Okulickiego. Na części jezdni tej ulicy nawierzchnia miała być wymieniona na taką o obniżonej hałaśliwości.

Walczą o ciszę bezskutecznie

Przy tej ruchliwej arterii komunikacyjnej ma styku Bieńczyc i Mistrzejowic nie da się żyć komfortowo. Już 15 lat temu spółdzielnia mieszkaniowa „Bieńczyce” pod wpływem nacisków ze strony mieszkańców os. Kalinowego i Kombatantów starała się o wykonanie ekranów akustycznych wzdłuż ul. Okulickiego by zminimalizować hałas drogowy.

Narzekają też mieszkający w blokach przy Okulickiego. - Na prostej drodze samochody rozwijają zawrotne prędkości, jednak mimo że przekroczenia norm hałasu są duże urzędnicy nie chcą zgodzić się na ekrany, a jedyne co proponują to cicha nawierzchnia i kontrola prędkości, ale dopiero... od 2018 roku - żali się Piotr Gogół mieszkaniec bloku przy ul. Okulickiego.

Tymczasem kilka dni temu zakończył się remont nakładkowy tej ulicy od wjazdu do sklepu Kaufland do przejścia dla pieszych przy bloku 23 os. Kalinowe. - Jaki jest sens tego remontu skoro ulicę tylko połatali i położyli klasyczną nawierzchnię - mówi Marcin Permus, radny dzielnicy XVI Bieńczyce. Sam od 10 lat próbuje doprosić się od ZIKiT ekranów akustycznych. - Urzędnicy zawsze odpowiadają, że nie ma szans na ekrany do czasu przebudowy ulicy, której termin jest odsuwany z roku na rok - twierdzi Marcin Permus.

Zapytaliśmy w ZIKiT dlaczego nie pokryto remontowanego odcinka ul. Okulickiego nawierzchnią wytłumiającą? - Bo na tej ulicy obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h, a taka nawierzchnia wygłusza dopiero przy prędkościach powyżej 60 - stwierdza Piotr Hamarnik z ZIKiT. - Podczas remontu usunęliśmy za to dziury i to działanie już przyniesie efekty - przekonuje.

Ekranów akustycznych urzędnicy w ogóle nie biorą pod uwagę, bo nie ma ich w obecnym planie ochrony przed hałasem. W przyszłym roku urzędnicy zabiorą się za to za opracowanie nowego: będą robić badania i mapę akustyczną, na którą naniosą miejsca, gdzie hałas może być nie tylko uciążliwy, ale i szkodliwy dla mieszkających w pobliżu krakowian. Zweryfikują również miejsca, które znalazły się tam wcześniej.

Maskowanie dźwięków

Tymczasem Rada Miasta przyjęła uchwałę kierunkową grupy radnych, którzy zaproponowali, by rok 2017 był rokiem uświadamiania zagrożeń powodowanych przez hałas, który obok smogu jest coraz większym problemem Krakowa. - Niestety, choć można było zrobić wiele, do tej pory w sprawie hałasu nie zrobiono prawie nic - ocenia radna Małgorzata Jantos. - Nie chodzi o to, by tworzyć kolejne tomy analiz i opracowań, trzeba się tym wreszcie poważnie zająć - podkreśla. Radna jest również zdania, że urzędnicy miejscy nie wykorzystują w pełni potencjału ekspertów z krakowskich uczelni, którzy mają wiedzę i odpowiednie zaplecze techniczne.

- Nie korzysta się z badań, które opracowuje wydział akustyki AGH - twierdzi radna Jantos, która chce, by przy opracowywaniu nowego programu ochrony przed hałasem i tworzeniu mapy akustycznej z urzędnikami współpracowali nie tylko naukowcy, ale i konserwatorzy, psycholodzy i inny specjaliści, którzy pomogą wypracować najlepsze rozwiązania chroniące mieszkańców przed nadmiernym hałasem.

Ekspert z dziedziny akustyki prof. Piotr Kleczkowski z AGH twierdzi, że obecnie najlepszym rozwiązaniem zmniejszającym nadmierny hałas jest ograniczenie prędkości i ograniczenie ruchu, które również zmniejszyłoby smog. Przyznaje jednak, że nie wszędzie takie rozwiązania są możliwe. - Warte uwagi są również nowoczesne metody np. tzw. soundscape, czyli maskowanie uciążliwych dźwięków komunikacyjnych tymi przyjemnymi, które za granicą stosuje się np. w parkach. To u nas jednak na razie pieśń przyszłości.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski