Krakowianie głuchną od nadmiaru hałasu, bo zamiast działań są analizy

Marzena Rogozik
Marzena Rogozik
Ekrany akustyczne oddzielają budynki od ruchliwych ulic i ograniczają hałas, ale często psują estetykę miasta
Ekrany akustyczne oddzielają budynki od ruchliwych ulic i ograniczają hałas, ale często psują estetykę miasta Wojciech Matusik
Kontrowersje. Ochrona mieszkańców przed hałasem idzie urzędnikom opornie. Wkrótce opracują nową listę zaleceń, a wciąż nie wykonali poprzednich.

Urzędnicy wytypowali 12 miejsc najbardziej narażonych na hałas, których ochrona miała być priorytetem, zgodnie z opracowanym trzy lata temu programem ochrony środowiska przed hałasem na lata 2014-18 . Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu zadbał do tej pory tylko o cztery: ul. Mogilską (od ul. Grunwaldzkiej do Rymarskiej), rejon pl. Centralnego i al. Solidarności, teren od pl. Centralnego do al. Przyjaźni, a także ul. Brożka (od Borsuczej do Lasku).

Wśród najbardziej narażonych na hałas znalazła się też ul. Okulickiego. Na części jezdni tej ulicy nawierzchnia miała być wymieniona na taką o obniżonej hałaśliwości.

Walczą o ciszę bezskutecznie

Przy tej ruchliwej arterii komunikacyjnej ma styku Bieńczyc i Mistrzejowic nie da się żyć komfortowo. Już 15 lat temu spółdzielnia mieszkaniowa „Bieńczyce” pod wpływem nacisków ze strony mieszkańców os. Kalinowego i Kombatantów starała się o wykonanie ekranów akustycznych wzdłuż ul. Okulickiego by zminimalizować hałas drogowy.

Narzekają też mieszkający w blokach przy Okulickiego. - Na prostej drodze samochody rozwijają zawrotne prędkości, jednak mimo że przekroczenia norm hałasu są duże urzędnicy nie chcą zgodzić się na ekrany, a jedyne co proponują to cicha nawierzchnia i kontrola prędkości, ale dopiero... od 2018 roku - żali się Piotr Gogół mieszkaniec bloku przy ul. Okulickiego.

Tymczasem kilka dni temu zakończył się remont nakładkowy tej ulicy od wjazdu do sklepu Kaufland do przejścia dla pieszych przy bloku 23 os. Kalinowe. - Jaki jest sens tego remontu skoro ulicę tylko połatali i położyli klasyczną nawierzchnię - mówi Marcin Permus, radny dzielnicy XVI Bieńczyce. Sam od 10 lat próbuje doprosić się od ZIKiT ekranów akustycznych. - Urzędnicy zawsze odpowiadają, że nie ma szans na ekrany do czasu przebudowy ulicy, której termin jest odsuwany z roku na rok - twierdzi Marcin Permus.

Zapytaliśmy w ZIKiT dlaczego nie pokryto remontowanego odcinka ul. Okulickiego nawierzchnią wytłumiającą? - Bo na tej ulicy obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h, a taka nawierzchnia wygłusza dopiero przy prędkościach powyżej 60 - stwierdza Piotr Hamarnik z ZIKiT. - Podczas remontu usunęliśmy za to dziury i to działanie już przyniesie efekty - przekonuje.

Ekranów akustycznych urzędnicy w ogóle nie biorą pod uwagę, bo nie ma ich w obecnym planie ochrony przed hałasem. W przyszłym roku urzędnicy zabiorą się za to za opracowanie nowego: będą robić badania i mapę akustyczną, na którą naniosą miejsca, gdzie hałas może być nie tylko uciążliwy, ale i szkodliwy dla mieszkających w pobliżu krakowian. Zweryfikują również miejsca, które znalazły się tam wcześniej.

Maskowanie dźwięków

Tymczasem Rada Miasta przyjęła uchwałę kierunkową grupy radnych, którzy zaproponowali, by rok 2017 był rokiem uświadamiania zagrożeń powodowanych przez hałas, który obok smogu jest coraz większym problemem Krakowa. - Niestety, choć można było zrobić wiele, do tej pory w sprawie hałasu nie zrobiono prawie nic - ocenia radna Małgorzata Jantos. - Nie chodzi o to, by tworzyć kolejne tomy analiz i opracowań, trzeba się tym wreszcie poważnie zająć - podkreśla. Radna jest również zdania, że urzędnicy miejscy nie wykorzystują w pełni potencjału ekspertów z krakowskich uczelni, którzy mają wiedzę i odpowiednie zaplecze techniczne.

- Nie korzysta się z badań, które opracowuje wydział akustyki AGH - twierdzi radna Jantos, która chce, by przy opracowywaniu nowego programu ochrony przed hałasem i tworzeniu mapy akustycznej z urzędnikami współpracowali nie tylko naukowcy, ale i konserwatorzy, psycholodzy i inny specjaliści, którzy pomogą wypracować najlepsze rozwiązania chroniące mieszkańców przed nadmiernym hałasem.

Ekspert z dziedziny akustyki prof. Piotr Kleczkowski z AGH twierdzi, że obecnie najlepszym rozwiązaniem zmniejszającym nadmierny hałas jest ograniczenie prędkości i ograniczenie ruchu, które również zmniejszyłoby smog. Przyznaje jednak, że nie wszędzie takie rozwiązania są możliwe. - Warte uwagi są również nowoczesne metody np. tzw. soundscape, czyli maskowanie uciążliwych dźwięków komunikacyjnych tymi przyjemnymi, które za granicą stosuje się np. w parkach. To u nas jednak na razie pieśń przyszłości.

Wideo

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

L
LOS

A co maja powiedziec mieszkancy Krowodrzy ci co maja bloki blisko Opolskiej??Jest tak glosno ze sie nie da rozmawiac w mieszkaniu ,bo sie nie slyszy.Samoloty z gory,samochody z Opolskiej 6 pasow cala dobe zajete przez ciezki sprzet ,ciezarowki ,autobusy,w lecie motory.To jest halas i co robia urzednicy,prezydent ?NICCCCCCCCCCCCCC i nic nie bedzie robil bo bydlo i niewolnik ma miec halas ,a jak mu sie nie podoba to moze sie przeniesc do lasu.

G
Gość

Cicha nawierzchnia to byłoby dobre rozwiązanie (+ większa szybkość, co by też obniżyło emisję spalin, gdyż szybsza jazda to mniej spalonego paliwa i mniej spalin). Powinno się ograniczyć liczbę tramwajów (one najbardziej hałasują) i ich szybkość zmniejszyć do 30 km/h. Tak naprawdę to największym źródłem hałasu są ... ludzie, zwłaszcza studenci, gdyż jest to komplenta wiocha, która nie potrafi się zachować w przeludnionym mieście -wszędzie drze się na całe gardło (w każdym klubie, stołówce, restauracji) i to często wszyscy na raz się drą. Może by się Kraków pozbył tego garba w postaci wielkiej liczby studentów (zmniejszyć ich liczbę do ilości z okresu PRL).

M
Mieszkaniec.

Przykładem nie poważnego traktowania potrzeb mieszkańców w zakresie ochrony przed hałasem jest zachowanie tranzytowego ruchu samochodów wielotonowych na ul. Podbipięty. Uzasadnienia dla takich decyzji brak.

r
robi kase

teraz czujnikami otocza Krakow i bedzie jak bylo

w
wiecej obwodic

i norek dla lemingow

-

To jest jak lekarstwo na hałas , które to pozostawia skutki uboczne w postaci zeszpecenia przestrzeni miejskiej. Trzeba uspokajać i ograniczać ruch samochodowy w mieście to będzie ciszej np. wprowadzać strefy "tempo 30", dla samochodów , albo nie budować autostrad w mieście. Co do ul. Okulickiego, to na granicy Mistrzejowic i Bienczyc powinna być poprowadzona w płytkim tunelu od ul. Andersa/Bora Komorowskiego aż do ul. Kupały conajmniej , bo rzeźba terenu temu sprzyja , a nie powinno być muru dzielącego dzielnice , osiedla , szkoły , parafie w postaci ekranozy.

T
To chyba jasne

Takie ciągłe analizy, debaty, konsultacje, ewaluacje, chu...acje to więcej kasy i więcej biurek do spania dla matołów i pociotków matołów. Po co zatem robić cokolwiek konkretnego.
Podobnie jest w przypadku smogu (truciciele są chronieni i bezkarni) czy w przypadku debatowania o dzielnicach (mozna być pewnym, że żadnej poważnej reformy, która realnie wzmocniłaby pozycję mieszkańców i ich przedstawicieli, nie będzie).

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3