Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Krakowianie mówią stop autostradzie i zadłużeniu

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Aktywiści przygotowali wizualizację do protestu przeciw przebiegowi III obwodnicy
Aktywiści przygotowali wizualizację do protestu przeciw przebiegowi III obwodnicy Archiwum - Wykupmy Zakrzówek
Kraków. Mieszkańcy wybierają się dziś na sesję Rady Miasta, aby zaprotestować przeciwko powołaniu spółki do budowy Trasy Łagiewnickiej. Uważają, że przedsięwzięcie jest źle przygotowane i zagrozi miejskim finansom.

Tak kosztownej inwestycji Kraków jeszcze nie miał. Na budowę Trasy Łagiewnickiej potrzeba ok. 1,28 mld zł. Dziś radni mają podjąć decyzję, czy powołać spółkę, która zajmie się wybudowaniem tej drogi. Mieszkańcy przyjdą do magistratu, aby zaprotestować przeciwko spółce.

Czytaj także: Kraków. Protest mieszkańców przeciw budowie Trasy Łagiewnickiej [ZDJĘCIA, WIDEO] >>

- Staniemy przed magistratem, będziemy trzymać w rękach liczby układające się w zadłużenie, na jakie naraża się miasto powołując spółkę i budując trasę - mówi Cecylia Malik, krakowska artystka i aktywistka miejska.

Wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel zaznacza, że spółka to jedyna możliwość dla realizacji trasy w najbliższych latach. Miasto nie ma na nią pieniędzy. Jest też na takim poziomie zadłużenia, że już nie może brać więcej kredytów. Stąd pomysł na spółkę. Założenie jest takie, że ok. 300 mln zł na drogę pożyczą Polskie Inwestycje Rozwojowe. Reszta pochodziłaby z kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Natomiast blisko 100 mln zł na budowę wchodzącej w skład trasy linii tramwajowej dałaby Unia Europejska. Trasa Łagiewnicka miałaby powstać do 2021 r. Miasto spłacałoby zadłużenie w latach 2020-2042 poprzez dokapitalizowanie spółki z budżetu gminy. Rocznie wychodzi więc ok. 60 mln zł (ok. 10 proc. obecnych nakładów na inwestycje).

- Spieszą się z tą spółką, bo to zapewni niektórym posady, dobre życie przez 22 lata, a mieszkańcom zafunduje się autostradę tranzytową przez miasto - komentuje Ewa Peldius, przewodnicząca Stowarzyszenia na rzecz Zmiany Trasy Łagiewnickiej.

Wiceprezydent Trzmiel przekonuje, że jej budowa oraz kolejnych tras: Pychowickiej i Zwierzynieckiej (te dwie ostatnie za ok. 1,7 mld zł) jest niezbędna ze względu na odciążenie zakorkowanych i zatrutych smogiem Alej Trzech Wieszczów. Protestujący zwracają uwagę, że z myślą o tym powinno się zacząć od Trasy Zwierzynieckiej.

Powołanie spółki oznaczałoby budowę w dalszej kolejności Trasy Pychowickiej, a w jej przypadku mieszkańcy i ekolodzy nie zgadzają się na jej proponowany przebieg przez tereny zielone, las łęgowy, kamieniołom Księża Góra z Jaskinią Wiślaną. - Tam ma powstać miejski park, a obok planuje się autostradę. Zgoda może być tylko na tunel - mówi Cecylia Malik.

Radni PiS deklarują, że będą przeciwni spółce, bowiem ich zdaniem może ona zachwiać finansami miasta. Rządzi koalicja radnych prezydenckich i PO. Przedstawiciele Platformy jeszcze dziś mają się zastanawiać nad decyzją. Radni z klubu prezydenta „Przyjazny Kraków” będą za spółką, ale nie odrzucają postulatów mieszkańców.

- Zawnioskujemy, aby jeszcze raz przeanalizować m.in. czy nie są potrzebne jednak rozwiązania tunelowe w rejonie Zakrzówka i Wisły - mówi Rafał Komarewicz, przewodniczący klubu „Przyjazny Kraków”. - Trzeba też się zastanowić, czy potrzebna jest droga z trzema pasami w każdym kierunku. Chociaż kiedyś zastanawiano się, czy na Alejach Trzech Wieszczów nie wystarczyłby jeden pas. To teraz niewyobrażalne - dodaje radny Komarewicz.

Protestujący, którzy przyjdą dziś do magistratu, będą chcieli jednak przekonać radnych do zablokowania inwestycji. W tym celu przygotowali przedstawienie pokazujące skutki budowy, zamierzają je zaprezentować podczas obrad Rady Miasta.

Mieszkańcy o Trasie Łagiewnickiej: Niech urząd traktuje nas poważnie!

Dopiero wczoraj urzędnicy udostępnili mapę planowanej drogi. Problem w tym, że to tylko rysunki techniczne.

Krakowianie są oburzeni sposobem informowania o najważniejszej miejskiej inwestycji, o której losie zadecyduje dzisiaj Rada Miasta. Podczas spotkania w sprawie Trasy Łagiewnickiej w poniedziałkowy wieczór jedna z mieszkanek zapytała, czy ktoś dokładnie wie, jak ta droga będzie wyglądać.

Na sali było kilkadziesiąt osób i nikt nie wiedział. Dopiero wczoraj, dzień przed decyzją o powołaniu spółki dla inwestycji za prawie 1,3 mld zł, na stronie internetowej Zarządu Infrastruktury Komunalnej Transportu pojawiły się mapy z przebiegiem trasy.

Urzędnicy napisali: „Zgodnie ze złożoną wczoraj deklaracją publikujemy koncepcję Trasy Łagiewnickiej”. Okazało się jednak, że to siedem rysunków technicznych, które zwykłemu mieszkańcowi niewiele mówią.

- Mapę z przebiegiem tej trasy widziałam w waszej gazecie. Urzędową mam sprzed dziesięciu lat, są na niej zaznaczone różne planowane inwestycje. Nowszej nie znalazłam- usłyszeliśmy od Ewy Peldius, mieszkanki Krakowa.

Krzysztof Migdał z ZIKiT tłumaczył mieszkańcom, że przebieg tras: Zwierzynieckiej i Pychowickiej można zobaczyć w internecie. Mieszkańcy zwracali jednak uwagę, że chodzi im o Trasę Łagiewnicką, bo to w sprawie powołania spółki do jej budowy radni mają głosować podczas środowej sesji.

Zdaniem mieszkańców całe zamieszanie z mapą to przykład lekceważącego podejścia urzędników. - Niech się najpierw dobrze przygotują i potraktują ludzi poważnie - komentuje Cecylia Malik. Ewa Peldius dodaje: - Ta trasa to jest jedna wielka tajemnica.

Wiadomo, że Trasa Łagiewnicka ma mieć długość ok. 3,7 km i przebiegać od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic: Witosa, Halszki, Beskidzkiej (dwie jezdnie po trzy pasy ruchu, dwa pasy w tunelach). Podczas poniedziałkowej debaty, zorganizowanej przez krakowską PO (odbyła się w klubie Pod Jaszczurami), mieszkańcy i eksperci zwracali uwagę, że nie powinno się budować tak szerokiej drogi przez miasto.

Podkreślali, że trasa będzie wygrywać konkurencję z obwodnicą autostradową, bowiem zapewni krótszy przejazd dla ruchu tranzytowego. - Na trzeciej obwodnicy zamiast węzłów powinny powstawać skrzyżowania, które spowalniają ruch i ograniczają koszty - sugerował Marek Bauer z Politechniki Krakowskiej.

Wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel tłumaczył, że budowa Trasy Łagiewnickiej jest już przygotowana, miasto wykupiło pod nią grunty (za prawie 70 mln zł) i jest jednym z elementów brakującej części III obwodnicy, który ma odciążyć zakorkowane i zakryte smogiem Aleje Trzech Wieszczów. Wiceprezydent Trzmiel wyjaśniał też, że tranzyt będzie można wyeliminować odpowiednim oznakowaniem. Uczestnicy spotkania ripostowali, że jeżeli chodzi o odciążenie Alej to najbardziej przydałaby się Trasa Zwierzyniecka.

Miasto zaczyna jednak od Łagiewnickiej m.in. dlatego, że w jej ramach ma przebiegać linia tramwajowa, na którą do 2020 roku z UE można dostać 100 mln zł. Linia o długości 1,7 km miałaby powstać na odcinku od pętli przy ul. Witosa do ul. Zakopiańskiej. W ramach inwestycji zaplanowano też cztery tunele:
- od ul. Grota-Roweckiego do ul. Kobierzyńskiej (ok. 0,4 km),
- pomiędzy węzłem z ul. Nowoobozową i ul. Zakopiańską (ok. 0,6 km),
- tunel drogowy i równoległy tunel tramwajowy od linii kolejowej Kraków Płaszów - Oświęcim do mostu na rzece Wildze, pod terenem Sanktuarium Bożego Miłosierdzia oraz Centrum Jana Pawła II (ok. 0,7 km),
- tunel pod skrzyżowaniem z ulicami Turowicza i Herberta (ok. 0,25 km).

Domknięcie III obwodnicy

TRASA ZWIERZYNIECKA
1. Rozbudowa ul. Armii Krajowej do 2 jezdni po 3 pasy ruchu, odcinek od ronda Ofiar Katynia do ul. Zarzecze.
2. Rozbudowa Armii Krajowej do 2 jezdni po 2 pasy ruchu od ul. Zarzecze do ul. Bakałarzy oraz budowa Trasy Zwierzynieckiej (2 jezdnie po 2 pasy) w poziomie w tunelu. Skrzyżowanie dwupoziomowe.
3. Budowa tunelu pod Rudawą i Wzgórzem św. Bronisławy z 2 jezdniami po 3 pasy ruchu od ul. Odlewniczej do ul. Księcia Józefa.
4. Budowa dwupoziomowego węzła drogowego. Odcinek od ul. Księcia Józefa do Wisły.

TRASA PYCHOWICKA
5. Budowa mostu na Wiśle (400 metrów) z 2 jezdniami po 3 pasy.
6. Budowa dwupoziomowego węzła drogowego, skrzyżowanie trasy z ulicami Tyniecką, Norymberską, Sodową.
7. Budowa 2 jezdni po 3 pasy ruchu od węzła drogowego do ul. Grota-Roweckiego.

TRASA ŁAGIEWNICKA
wraz z linią tramwajową od ulicy Witosa (przedłużenie od pętli w Kurdwanowie do istniejącego torowiska przy ul. Zakopiańskiej.
8. Budowa tunelu - 400 metrów od węzła drogowego przy Grota-Roweckiego.
9. Węzeł i skrzyżowanie z planowaną ulicą 8. Pułku Ułanów.
10. Budowa tunelu - 600 m.
11. Budowa skrzyżowania z ulicą Zakopiańską.
12. Budowa tunelu - 700 m.
13. Budowa skrzyżowania trasy z ulicami Witosa, Turowicza i Herberta wraz z tunelem 250 metrów.

[email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski