Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Krakowski przykład konsolidacji na rynku motoryzacyjnym: Holding1

Janusz Michalczak
Adam Pietkiewicz (od lewej) i Jacek Drogosz, zarząd Holdingu1. Skonsolidowane w nim firmy sprzedały ponad 150 tysięcy aut
Adam Pietkiewicz (od lewej) i Jacek Drogosz, zarząd Holdingu1. Skonsolidowane w nim firmy sprzedały ponad 150 tysięcy aut fot. archiwum
Gospodarka. W zgodnej opinii ekspertów gospodarczych segment motoryzacyjny jest jednym z najtrudniejszych: występuje na nim duża konkurencja, coraz niższe są marże, zaś wymagania ze strony klientów, jak i producentów aut – niezwykle wysokie.

Tym bardziej spektakularny wydaje się jubileusz 25-lecia, który obchodzi w tych dniach Holding1, grupa kapitałowa związana ściśle z Krakowem i Małopolską, plasująca się dzisiaj w pierwszej trzysetce największych firm na polskim rynku.

Na początku było „Ogniem i mieczem”
Holding1 nie jest marką handlową, a nazwą, pod którą funkcjonują różne podmioty gospodarcze reprezentujące głównie branże motoryzacyjną, ale również wynajmu samochodów oraz deweloperską. Sukces to tym większy, że początek tak dużej firmie dało... niewielkie stoisko uruchomione 25 lat temu w domu handlowym „Jubilat”.

Najbardziej znanymi firmami, które stworzyły podwaliny pod powstanie holdingu, były dealerstwa Forda – Euro Car oraz Partner. Większość Czytelników „Dziennika Polskiego” pamięta zapewne, że pierwsza z wymienionych firm przyczyniła się, jako sponsor, do powstania filmowego przeboju, jakim okazała się superprodukcja „Ogniem i Mieczem” w reż. Jerzego Hoffmana.

Wielobarwna strategia rynkowa
W ciągu 25 lat swej działalności firmy skonsolidowane w ramach Holdingu1 sprzedały ponad 150 tysięcy samochodów. Jako jedyny polski dealer firma od kilku lat przekracza liczbę 10 000 samochodów sprzedanych w ciągu roku. Holding1 z powodzeniem działa również na Słowacji, gdzie prowadzi sześciomarkowe dealerstwo Euromotor.

Jakie są główne przyczyny sukcesu na wymagającym rynku motoryzacyjnym, który coraz częściej notuje również przypadki upadłości znanych firm? – Jedną z __nich jest właśnie wielomarkowość – stwierdza Jacek Drogosz, jeden ze współzałożycieli Holdin-gu1. – Na polskim rynku dealerskim z większym powodzeniem funkcjonują firmy, które oferują różne marki pojazdów, przede wszystkim dlatego, że – mówiąc wprost – mają więcej do __zaoferowania klientom.

Potwierdzeniem tych słów jest tzw. wskaźnik firm wielo-koncernowych wśród dilerów z najnowszego TOP50. W minionym roku wzrósł on z 74 do 78 proc., a w pierwszej dziesiątce nadal nie ma – i zdaniem ekspertów pewnie już nigdy nie będzie – dealera sprzedającego samochody tylko jednej marki.

– Nie można też zapomnieć o wpływie konsolidacji na kondycję firm – dodaje Adam Pietkiewicz, drugi z prezesów i założycieli firmy. – Kiedy w 1999 roku dokonywaliśmy pierwszej fuzji trzech dealerów (doszedł bielski Euromobil – przyp.red.) sąd rejestrowy w Krakowie przyznał, że to pierwszy przypadek fuzji na __terenie jego jurysdykcji. Jak widać – warto.

W skład holdingu wchodzą spółki z trzech sektorów: związane z rynkiem dealerskim (tworzą Grupę PGD), prowadzące import i sprzedaż samochodów Infiniti w Polsce (Grupa IP) i działający na Słowacji Euromotor. Drugi sektor reprezentują podmioty zajmujące się wynajmem samochodów i zarządzaniem flotami (Grupa Express); trzeci – spółki specjalizujące się w budownictwie mieszkaniowym i użytkowym (Grupa Megapolis). Wysokość skonsolidowanych obrotów w roku 2013 to 1 mld 16 mln złotych.

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski