Do obowiązków Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu należy opieka nad krakowską infrastrukturą mostową. Przeciwległe brzegi Wisły w Krakowie łączy wiele przepraw i utrzymanie ich w należytym stanie technicznym ma ogromne znaczenie. Rocznie Kraków na utrzymanie mostów wydaje ok. 4 miliony złotych.
Nagłośniony w całym kraju przypadek pożaru stołecznego mostu Łazienkowskiego, w lutym 2015 roku, uświadomił jak wielkie koszty ponosi miasto po zniszczeniu przeprawy. Pamiętamy również zagrożenie mostu Dębnickiego, do którego doszło podczas powodzi w 2010 roku. Jego zniszczenie mogłoby spowodować znaczące konsekwencje dla budżetu miasta, a odbudowa pochłonęłaby miliony złotych.
Dlatego pracownicy ZIKiT opracowali założenia do ubezpieczenia strategicznej infrastruktury miasta. W jej skład wchodzą wybrane mosty, wiadukty i tunele. Prowadzenie prac utrudniał brak podobnych rozwiązań w skali całego kraju. Ubezpieczano co prawda pojedyncze nowe mosty lub tunele, jednak nigdy nie podchodzono do sprawy tak kompleksowo.
Ostatecznie, po długich i złożonych analizach, wytypowano do ubezpieczenia dwadzieścia obiektów (dziewięć mostów, dwa tunele oraz dziewięć wiaduktów) o łącznej wartości około 650 mln zł. Było to przedsięwzięcie innowacyjne i jedyne w swoim rodzaju, jeśli chodzi o krajowy rynek ubezpieczeń.
Finalnie udało się wyłonić konsorcjum towarzystw ubezpieczeniowych, które zobligowało się do pokrycia strat miasta w przypadku zniszczenia, między innymi: Mostu Nowohuckiego, Grunwaldzkiego, Piłsudskiego i Dębnickiego.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?