Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Krakowskiej bazie śmigłowców ratunkowych grozi likwidacja

Redakcja
Nadzór budowlany zakazał użytkowania hangaru ze względu na katastrofalny stan techniczny. Fot. Anna Kaczmarz
Nadzór budowlany zakazał użytkowania hangaru ze względu na katastrofalny stan techniczny. Fot. Anna Kaczmarz
Za miesiąc w Polsce pojawi się pierwszy z 23 zamówionych przez Ministerstwo Zdrowia nowoczesnych śmigłowców ratownictwa medycznego - Eurocopter EC135. Do końca roku przyleci jeszcze pięć takich maszyn. Małopolska liczyła, że otrzyma jedną z nich. Czy tak się stanie?

Nadzór budowlany zakazał użytkowania hangaru ze względu na katastrofalny stan techniczny. Fot. Anna Kaczmarz

ZDROWIE. Nowoczesne helikoptery Lotniczego Pogotowia Ratunkowego będą ratować mieszkańców Małopolski, startując z lotnisk w sąsiednich województwach. Wzrosną koszty i czas transportu.

Tymczasowa baza, którą LPR dzierżawi od Agencji Mienia Wojskowego, nie spełnia warunków technicznych wymaganych dla stacjonowania Eurocopterów. Do tego umowa dzierżawy z AMW wygasa 31 grudnia 2010 r., co grozi likwidacją krakowskiej bazy Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.
To ostatnie zdanie znalazło się w lipcowym raporcie dotyczącym działalności i perspektyw LPR w Małopolsce przygotowanym przez Małopolskie Centrum Zdrowia Publicznego. Niepokoi przedłużające się postępowanie w sprawie wybudowania nowej bazy śmigłowcowej w Krakowie w miejsce opuszczonej na początku 2007 r. ze względu na zły stan techniczny. Tymczasowy charakter pomieszczeń obecnie użytkowanych przez LPR utrudnia też ich dostosowanie do nowych zasad bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym, które zaczną obowiązywać na przełomie 2010/2011 r. Autorzy raportu zwracają uwagę, że istnieje realne zagrożenie, iż Małopolska nie będzie posiadała własnej bazy śmigłowcowej, a świadczenia medyczne będą wykonywały jednostki ratownictwa medycznego z sąsiednich województw. Takie możliwości mają bowiem sprowadzane do Polski Eurocoptery - 300 km zasięgu i średnia prędkość 220-240 km/h. Obecnie użytkowane śmigłowce Mi - II Plus osiągają prędkość 180 km/h i latają tylko od świtu do zmierzchu. Najbliższe bazy LPR zlokalizowane są w Gliwicach, Masłowie k. Kielc i Sanoku.
- Każda z tych jednostek może bez problemu obsłużyć część obszaru naszego regionu, zwiększając jednak koszty transportu pacjentów do szpitali w Krakowie oraz, trzeba to oficjalnie powiedzieć, pozbawiając pracy jedną z najlepszych w Polsce ekip niosących ludziom pomoc w ramach ratownictwa medycznego - obawia się lek. med. Grzegorz Kurdziel, dyrektor MCZP.
- To czarny scenariusz widziany oczami urzędnika, pokazujący potencjalne zagrożenia, ale ja stanę na rzęsach, aby zbudować stałą bazę śmigłowcową w Małopolsce - odpowiada Robert Gałązkowski, dyrektor SP ZOZ LPR.
Na wybudowanie stałej placówki Lotniczego Pogotowia Ratunkowego na terenie lotniska w Balicach wstępnie zaplanowano już środki w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Trwają procedury związane z ich uruchomieniem. Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Lotnicze Pogotowie Ratunkowego, w skład którego wchodzi jednostka w Balicach, podpisał długoletnią umowę dzierżawy gruntu z Agencją Mienia Wojskowego. - Wystąpiliśmy z prośbą o wykupienie tego gruntu, ale zgody na sprzedaż nie wydał wojewoda małopolski - twierdzi Robert Gałązkowski, dyrektor SP ZOZ LPR.
- Nie ma żadnych przeszkód prawnych, by Lotnicze Pogotowie Ratunkowe inwestowało w tereny dzierżawione od Agencji Mienia Wojskowego - odpowiada Małgorzata Woźniak, rzeczniczka prasowa wojewody małopolskiego. Jej zdaniem LPR może starać się o pozwolenia budowlane na tym terenie, choć wojewoda jeszcze nie przekazał go na własność tej jednostce. - Zanim to zrobi, chce zobaczyć, jak obiekty Lotniczego Pogotowia Ratunkowego wpisują się w master plan dla całego portu lotniczego w Balicach - podkreśla Małgorzata Woźniak. Master plan dla lotniska wykonany kilka lat temu przewidywał bazę LPR.
Dyrektor LPR chce jednak kupić teren pod budowę bazy, aby nie powtórzyła się sytuacja z początku 2007 r., kiedy pogotowie musiało ewakuować się z dzierżawionego terenu. W lutym 2007 r. śmigłowiec LPR musiał opuścić hangar na lotnisku w Balicach, bo nadzór budowlany zakazał użytkowania obiektu ze względu na katastrofę budowlaną. Obecne władze portu lotniczego przyznały kilka miesięcy temu, że hangar wcale nie jest w tak katastrofalnym stanie technicznym, a MPL zamierza go wyremontować na potrzeby General Aviation, czyli obsługi klientów lotnictwa biznesowego.
Tymczasem wykwaterowane z lotniska w Balicach pogotowie lotnicze znalazło się na terenie jednostki wojskowej w zaadaptowanym kontenerze. W innej części tego obszaru znajduje się hangar dla stacjonującego tu śmigłowca ratunkowego Mi II Plus. Tu na razie nie zakwateruje Eurocopter.
- Nowy śmigłowiec musi stacjonować w warunkach dla niego odpowiednich, których obecnie nie ma w bazie LPR w Krakowie. Te warunki to między innymi odpowiedni ocieplany hangar, w którym nie będzie ryzyka skraplania pary wodnej i w którym zapewnione będą wszystkie parametry konieczne przy stacjonowaniu nowoczesnego, najeżonego zaawansowaną elektrotechniką śmigłowca - mówi Justyna Wojteczek, rzeczniczka prasowa LPR.
Dyrektor Gałązkowski zapewnia, że nowoczesny śmigłowiec ratunkowy tak, jak to było w planach, jeszcze w tym roku trafi do Krakowa. Na razie w celach szkoleniowych.
- LPR na swój koszt podjęło działania, aby możliwe było jak najszybsze uruchomienie dyżuru w Balicach. W ubiegłym tygodniu poleciłem podjęcie działań mających na celu przystosowanie obecnego hangaru: uszczelnienie i ocieplenie go. Sytuacja diametralnie ulegnie zmianie po wybudowaniu nowej bazy. Baza w Małopolsce bowiem będzie. To pewne - deklaruje dyrektor Gałązkowski.
LPR może liczyć na wsparcie. Rada Powiatu Krakowskiego pracuje nad przygotowaniem kolejnej rezolucji do władz wojewódzkich i rządowych domagającej się przyśpieszenia budowy bazy dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego w Balicach. Poprzednia rezolucja została uchwalona w maju 2007 r. Pozostała bez efektów.
(EP/GEG)

Eurocopter EC 135

Wysokość: 3,51 m
Masa własna: 1455 kg
Prędkość maksymalna: 259 km/h
Prędkość przelotowa: 254 km/h
Wznoszenie maks. w locie poziomym: 7,62 m/s

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski