Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kryzys i dziura w budżecie. Miastu brakuje pieniędzy na budowę linii tramwajowych i tras, które mają domknąć III obwodnicę Krakowa

Bartosz Dybała
Bartosz Dybała
Kraków mierzy się z ogromnym zadłużeniem, które na koniec kwietnia wyniosło ponad 2,2 mld zł. Do tego deficyt budżetowy wynosi ponad 1,3 mld zł. Miastu brakuje pieniędzy m.in. na komunikację miejską. I to nie małych, bo mowa o kilkuset milionach złotych. Teraz okazuje się, że gmina nie ma funduszy na realizację ważnych inwestycji transportowych. Chodzi o budowę kolejnych linii tramwajowych (m.in. Cichy Kącik-Azory), a także brakujących elementów III obwodnicy Krakowa, czyli tras: Ciepłowniczej oraz Nowobagrowej.

Kryzys w Krakowie. Brakuje pieniędzy na budowę linii tramwajowych

- Deficyt w miejskim budżecie jest w ostatnich latach "stosunkowo wysoki" - mówią urzędnicy.

- Mimo że Kraków od lat prowadzi zrównoważoną politykę finansową, opartą na dyscyplinie wydatków - zauważa Małgorzata Tabaszewska z biura prasowego urzędu miasta. Dlaczego dziura w budżecie jest tak duża i rośnie? - To efekt wprowadzanych przez rząd w latach 2019-2022 zmian legislacyjnych, które spowodowały radykalne ubytki z tytułu udziałów gminy w podatku PIT - dodaje. Urzędnicy wyliczali, że w ich efekcie budżet miasta w latach 2019 i 2020 stracił 260 mln zł.

Urzędnicy zauważają, że gmina musi się ponadto mierzyć z galopującą inflacją, wysokimi stopami procentowymi, kryzysem energetycznym, skutkującym wzrostem cen energii i paliw. - Do tego mamy skomplikowaną sytuację geopolityczną, będącą konsekwencją wojny w Ukrainie - kwituje Tabaszewska.

Na realizację tych dużych inwestycji miastu brakuje pieniędzy:

  • budowa linii tramwajowej Cichy Kącik-Azory,
  • budowa linii tramwajowej KST (os. Krowodrza Górka-Azory),
  • budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego wraz z parkingiem P&R Bronowice oraz terminalem autobusowym,
  • budowa Trasy Ciepłowniczej,
  • budowa Trasy Nowobagrowej,
  • budowa ul. Iwaszki,
  • rozbudowa ul. gen. Okulickiego wraz z budową połączenia drogowego z Rondem Piastowskim i przebudową Ronda Piastowskiego,
  • budowa linii tramwajowej Mały Płaszów-Rybitwy,
  • budowa linii tramwajowej Prokocim Szpital-os. Rżąka.

Gmina liczy, że inwestycje ruszą dzięki pieniądzom z Krajowego Planu Odbudowy, a także unijnych programów, tj.: Fundusze Europejskie dla Małopolski i Fundusze na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko.

- Liczymy na to, że w bieżącym roku zostaną uruchomione pierwsze nabory dla inwestycji, w których Kraków będzie mógł ubiegać się o fundusze - poinformowali w krakowskim magistracie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Kryzys i dziura w budżecie. Miastu brakuje pieniędzy na budowę linii tramwajowych i tras, które mają domknąć III obwodnicę Krakowa - Gazeta Krakowska

Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski