Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Krzyszkowice. Majowego wyjścia na pasy i blokady zakopianki nie będzie. Nie tylko przez pandemię

Katarzyna Hołuj
Katarzyna Hołuj
Skrzyżowanie w Krzyszkowicach
Skrzyżowanie w Krzyszkowicach Fot. Katarzyna Hołuj
Niebezpieczne skrzyżowanie drogi krajowej nr 7 z drogą powiatową w Krzyszkowicach ma zostać przebudowane. Mieszkańcy domagali się tego od lat, a w styczniu tego roku zdeterminowani wyszli na pasy, aby pokazać, że skończyła się im cierpliwość.

FLESZ - Nauczanie zdalne w czasie koronawirusa

Następny protest miał się odbyć na początku maja. Jeszcze kilka dni temu, na facebookowym profilu „Wyjdźmy na pasy. Chcemy bezpiecznie żyć” można było przeczytać, że organizatorzy nie planują z niego rezygnować, a najwyżej przesunąć go w czasie z powodu pandemii. Pojawiła się również zapowiedź kolejnych protestów, do końca br. miało ich być co najmniej sześć. Uzasadniono to brakiem konkretów.

Wyszli na zakopiankę, bo nie chcą dłużej narażać zdrowia i życia. Chcą tunelu

Krótko po tym sytuacja się zmieniła – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg. Kto go wygra ma przygotować dokumentację projektową, uzyskać niezbędne opinie, uzgodnienia i decyzje administracyjne włącznie ze zgodą na realizację tej inwestycji (ZRID). Od podpisania umowy będzie miał na to 22 miesiące. Czas na składnie ofert mija 4 maja br.

- To jest konkret, na który Krzyszkowice czekały kilka lat. Jednak od ogłoszenia przetargu do realizacji jeszcze długa droga – mówi Bożena Góra, współorganizatorka akcji „Wyjdźmy na pasy. Chcemy bezpiecznie żyć”. - Oczywiście odwołujemy majowy protest i czekamy na dalsze działania. Mam nadzieję, że będą one podejmowane w taki sposób, że kolejne protesty nie będą potrzebne.
Jak dodaje kobieta, cieszy się, że protest styczniowy się odbył, i to nie tylko dlatego, że pokazał determinację mieszkańców. - Moim zdaniem przyspieszył decyzję GDDKIA.

Burmistrz Myślenic mówi o spełnieniu obietnic. - Zgodnie z moimi wcześniejszymi zapewnieniami, decyzja o ogłoszeniu przetargu przez GDDKiA, jest potwierdzeniem podjętych działań, o których mówiłem w końcówce minionego roku i na początku obecnego z przedstawicielom Krzyszkowic – mówi Jarosław Szlachetka. - Cieszę się, że decyzje podjęte przez Ministerstwo Infrastruktury zostały wdrożone do realizacji.

Inwestycja ma poprawić bezpieczeństwo kierowców i pieszych. Zniknie przejście dla pieszych przez zakopiankę i niebezpieczne lewoskręty.
Szacunkowy koszt tej inwestycji (projekt i budowa) to ponad 30 mln zł. Podpisany program inwestycyjny zabezpiecza te środki, niemniej już wcześniej lokalne samorządy zgodziły się dołożyć z własnych budżetów. Powiat myślenicki jest gotów wyłożyć 2 mln zł, a gmina Myślenice 0,5 mln zł, przy czym GDDKiA chciałaby, aby samorządy partycypowały w kosztach na etapie budowy (w latach 2023-24), tymczasem samorząd powiatowy w przyjętej uchwale zapisał te wydatki na lata 2021-22. - Poczekamy na to co się będzie działo. Jeżeli będą obiektywne przesłanki ku temu, będę rekomendował przesunięcie tych środków na kolejne lata – mówi starosta Józef Tomal.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski