Kształcenie dla gospodarki

Redakcja
Wicestarosta Mirosław Mrozowski (z lewej), starosta Jacek Juszkiewicz, sekretarz powiatu Iwona Włodarczyk z dyrektor SZ w Gdowie Anetą Stanisz w nowej pracowni fryzjerskiej FOT. BOGDAN PASEK
Wicestarosta Mirosław Mrozowski (z lewej), starosta Jacek Juszkiewicz, sekretarz powiatu Iwona Włodarczyk z dyrektor SZ w Gdowie Anetą Stanisz w nowej pracowni fryzjerskiej FOT. BOGDAN PASEK
Udostępnij:
60 szkół i przedszkoli bierze udział w projekcie "Centrum Rozwoju Edukacji w Powiecie Wielickim". Jest on realizowany dzięki dotacji ze środków Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w wysokości prawie 832 tys. zł. Plan wspomagający

Wicestarosta Mirosław Mrozowski (z lewej), starosta Jacek Juszkiewicz, sekretarz powiatu Iwona Włodarczyk z dyrektor SZ w Gdowie Anetą Stanisz w nowej pracowni fryzjerskiej FOT. BOGDAN PASEK

INNOWACJE. Unijny projekt pn. Centrum Rozwoju Edukacji w Powiecie Wielickim podnosi poziom nauczania młodzieży

Główny cel tego przedsięwzięcia to przede wszystkim poprawa jakości funkcjonowania systemu doskonalenia nauczycieli pracujących w placówkach edukacyjnych działających na terenie powiatu wielickiego. Opracowano specjalne kompleksowe plany wspomagania szkół dla dzieci i młodzieży oraz przedszkoli w latach 2013/2014 i 2014/2015. W każdej szkole w jednym roku realizowana jest jedna oferta

W projekcie biorą udział wszystkie szkoły ponadgimnazjalne, 9 gimnazjów, 35 szkół podstawowych i 7 przedszkoli. Do dziś uczestniczyło w nim ponad 800 nauczycieli i dyrektorów poszczególnych placówek.

Projekt, współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, realizuje Biuro Obsługi Placówek Oświatowych Powiatu Wielickiego, wspierane przez Powiatową Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Wieliczce.

Zawodowcy na start

Przed szkolnictwem zawodowym ponownie otwierają się coraz lepsze perspektywy. Wiele szkół z naszego regionu uczestniczy w systemowym programie "Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce", realizowanym przez samorząd województwa i urząd marszałkowski w latach 2010-2014. Są wśród nich także placówki prowadzone przez starostwo wielickie.

Od początku trwania tego przedsięwzięcia, tj. od 2010 r. w organizowanych zajęciach, kursach zawodowych, praktykach i wizytach zawodoznawczych wzięło udział ponad 1400 uczennic i uczniów Zespołu Szkół Zawodowych w Wieliczce i Zespołu Szkół w Gdowie.

Staż dobrze płatny

Samorząd powiatu nawiązał ścisłą współpracę z takimi firmami jak: Kopalnia Soli "Wieliczka" SA, Kopalnia Soli "Wieliczka" Trasa Turystyczna, Powiatowy Cech Rzemieślników i Przedsiębiorców, Polska Sieć Handlowa PALEO 1 Wojciech Śliwa, Biuro Rachunkowe BONO Barbara Kapusta, Biuro Podatkowe Amalia Kapusta, w których uczniowie szkół zawodowych odbywają płatne staże. To nowum wprowadzone w tym roku i będzie kontynuowane w przyszłym.

Staż u pracodawcy to najlepszy sposób wykorzystania w praktyce nabytej wiedzy. To też sposób na wzmocnienie kształcenia zawodowego w poszczególnych branżach oraz poprawę powiązania oferty edukacyjnej z potrzebami rynku pracy.

W latach 2013-2014 przygotowano 100 miejsc stażowych i jest to jeden z największych wskaźników wśród partnerów projektu. W budżecie przewidziano na ten cel łącznie 200 000 zł. Jednorazowe stypendium wynosi maksymalnie 1500 zł.

Licealiści nie tracą czasu

Z unijnych pieniędzy finansowany jest też inny projekt edukacyjny, tym razem adresowany do licealistów. O ile bowiem uczniowie szkół zawodowych od 2010 r. uczestniczą w programie "Modernizacja Kształcenia Zawodowego w Małopolsce", o tyle dla uczniów LO brakowało odpowiedniej propozycji dodatkowych zajęć. Lukę tę uzupełnił w br. projekt "W poszukiwaniu straconego czasu". W ciągu dwóch lat mogą brać w nim udział uczniowie trzech kolejnych roczników, łącznie ponad 80 osób. Licealiści z Zespołu Szkół w Gdowie uczestniczą w dodatkowych zajęciach z matematyki, języka polskiego i angielskiego, informatyki oraz zajęciach dziennikarskich. Młodzież spotyka się też z doradcami zawodowymi, wyjeżdża na dni otwarte szkół wyższych i targi edukacyjne.
Elżbieta Cegła

BUDUJĄ POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚCI

* MÓWI BOŻENA PROCHWICZ, DYREKTOR ZESPOŁU SZKÓŁ IM. BR. ALOJZEGO KOSIBY W WIELICZCE

W naszej szkole uczą się dzieci z gmin: Wieliczka, Niepołomice, Gdów, Kłaj, Biskupice oraz z południowych dzielnic Krakowa. Otaczamy opieką psychologiczno-pedagogiczną dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, które wymagają pomocy pedagogicznej i szczególnych metod nauczania dostosowanych do potrzeb, możliwości i ograniczeń uczniów.

Diagnozujemy indywidualne trudności i proponujemy odpowiednie formy pomocy i opieki pedagogicznej, psychologicznej i logopedycznej. Uczniowie z lekkim stopniem upośledzenia umysłowego realizują tę samą podstawę programową, co ich rówieśnicy w szkołach ogólnodostępnych i tak jak oni przystępują do sprawdzianu oraz egzaminu gimnazjalnego. Kontynuują edukację w szkołach zawodowych: specjalnych, integracyjnych oraz ogólnodostępnych.

W 40-letniej historii naszego zespołu kilkoro absolwentów zdało egzamin maturalny. Nasi wychowankowie z powodzeniem zdają też egzaminy na prawo jazdy, podejmują pracę w krajach UE, aktywnie uczestniczą w życiu społecznym. Absolwenci gimnazjum upośledzeni umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym uczą się w krakowskich szkołach specjalnych przysposabiających do pracy lub uczestniczą w warsztatach terapeutycznych organizowanych przez środowiskowe domy samopomocy na terenie powiatu wielickiego.

Zdobyta przez uczniów wiedza, umiejętności oraz ukształtowane wartości, wzorce osobowe, zachowania i motywacje ułatwią im umiejętne pełnienie ról społecznych i zbudują poczucie własnej wartości, zapobiegając społecznemu wykluczeniu. Sąsiedztwo Zespołu Szkół Zawodowych w nowym kampusie przyczyni się do łamania społecznych barier mentalnych wobec osób niepełnosprawnych.

TEORIA MUSI ŁĄCZYĆ SIĘ Z PRAKTYKĄ

* MÓWI MACIEJ FILICIAK, DYREKTOR ZESPOŁU SZKÓŁ ZAWODOWYCH W WIELICZCE

Analitycy rynku pracy i przedsiębiorcy twierdzą, że wiedza teoretyczna, nieuzupełniona o dodatkowe umiejętności praktyczne, to zdecydowanie za mało, aby odnieść sukces zawodowy. Szkoła zatem inspiruje uczniów do ciągłego rozwoju kompetencji i umiejętności zawodowych.

Obserwując rynek pracy w kraju i za granicą, znając strategię rozwoju gminy Wieliczka i powiatu wielickiego, a także Małopolski, widzimy rosnące zapotrzebowanie na usługi, zwłaszcza turystyczne.

Rozwijamy więc kierunki kształcenia, szczególnie na poziomie technikum, związane z tym sektorem: hotelarstwo, obsługa ruchu turystycznego, usługi gastronomiczne i handlowe oraz ekonomiczno-finansowe. Z kolei w szkole zasadniczej kształcimy uczniów w systemie klas wielozawodowych, często niszowych, co jest odpowiedzią na aktualne potrzeby lokalnego rynku pracy.

Pozwala to młodym ludziom na zdobycie kwalifikacji bez potrzeby szukania specjalistycznej szkoły poza granicami powiatu, zwiększa też szanse na pozostanie u pracodawcy, u którego uczeń odbywa praktyczną naukę zawodu. Podczas licznych spotkań z lokalnymi przedsiębiorcami wsłuchujemy się w ich potrzeby oraz uwagi dotyczące programu kształcenia naszych uczniów.
Sugestie pracodawców wykorzystujemy do poszerzania podstawy programowej oraz kwalifikacji młodych ludzi także w ramach projektów unijnych - w ciągu ostatnich 3 lat pozyskaliśmy na ten cel około 600 000 euro. Uczniowie zdobywają dodatkowe umiejętności, potwierdzane certyfikatami, zwiększającymi szanse na znalezienie atrakcyjnej pracy na lokalnym rynku. A staże i praktyki zawodowe za granicą (głównie w Niemczech i Grecji) to dobra okazja do szlifowania języków obcych. Planowanie kariery jest trudne, uczymy więc młodych kreatywności, mobilności i elastyczności na rynku pracy, tym lokalnym, regionalnym, krajowym, unijnym.

PRZYŁBICA JEST JUŻ OTWARTA

* MÓWI MIROSŁAW MROZOWSKI, WICESTAROSTA WIELICKI, PRZEWODNICZĄCY POWIATOWEJ RADY ZATRUDNIENIA

Na tle ogólnej sytuacji oświaty w kraju, w którym niż demograficzny pustoszy wręcz szkoły, powoduje ich zamykanie i zwolnienia nauczycieli, sytuacja szkolnictwa w powiecie wielickim jest bardzo dobra. Jednym z najważniejszych celów Zarządu Powiatu Wielickiego jest zapewnienie edukacji na najwyższym poziomie oraz umożliwienie uczniom realizacji swoich pasji i zainteresowań.

Zarząd nie wahał się podjąć nowatorskich decyzji związanych choćby z poprawą bazy lokalowej szkół oraz inwestycją w uczniów i nauczycieli. Działania infrastrukturalne to budowa nowej siedziby dla dwóch zespołów szkół o najwyższym standardzie - przypomnę: samo wyposażenie pracowni szkolnych w nowoczesny, funkcjonalny sprzęt wart prawie 4 miliony złotych. Zapewnienie zrównoważonego rozwoju edukacji nie ogranicza się tylko do tej inwestycji. Obejmuje też LO w Wieliczce i Zespół Szkół w Gdowie, zapewniając komfortowe warunki nauczania w obu placówkach. Powiat zakupił teren obok ZS w Gdowie, gdzie rozpoczęto budowę kompleksu rekreacyjno-sportowego.

Czekamy na nowe rozdanie unijnej pomocy, która warunkuje kontynuację tej inwestycji. Podnoszenie jakości nauczania nie byłoby możliwe bez nakładów finansowych z budżetu powiatu oraz środków zewnętrznych. Olbrzymią pomocą są projekty unijne, dzięki którym wyposażane są pracownie i dofinansowywane dodatkowe lekcje. Szkoły realizują dziś dwa programy w ramach projektu LEONARDO, kolejny to COMENIUS i startujący właśnie pilotażowy projekt Małopolska Chmura Edukacyjna.

Jako przewodniczący Powiatowej Rady Zatrudnienia mogę powiedzieć: rynek pracy oraz szkoły wyższe nie będą powodem obaw naszych absolwentów. Posiadają oni wiedzę i praktykę w szkolnych pracowniach i mogą patrzeć na zawodową przyszłość z otwartą przyłbicą.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie