Kto wybuduje parking przy Nowym Kleparzu

Piotr Tymczak
Andrzej Banaś
O tym się mówi. W krakowskim magistracie liczą, że w związku z mijającym kryzysem znajdzie się wreszcie prywatny inwestor, który zechce zbudować parking i przebudować ulice.

Gminna spółka Miejska Infrastruktura (MI) opublikowała ogłoszenie, w którym zaprasza inwestorów do udziału w konsultacjach zmierzających do rozeznania rynku - po to, by wyłonić partnera publiczno-prywatnego dla zagospodarowania rejonu Nowego Kleparza, gdzie ma m.in. zostać zbudowany parking podziemny.

W ramach konsultacji MI zamierza przeprowadzić spotkania z podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą, zainteresowanymi podjęciem współpracy przy realizacji nowego zadania. Chodzi o budowę parkingu podziemnego na około 270 miejsc, zlokalizowanego w rejonie ulic: Wrocławskiej, al. Słowackiego i Prądnickiej. Ma zostać również przebudowany układ drogowy w bezpośrednim sąsiedztwie skrzyżowania al. Słowackiego i ul. Prądnickiej, aby zapewnić dojazd do parkingu i poprawić komunikację w tym miejscu.

Na razie nie wiadomo jeszcze dokładnie, na jakich zasadach miałby powstać parking. Wiadomo jedynie, że gmina nie ma pieniędzy na jego budowę. Przedstawiciele miasta liczą, że prywatni inwestorzy przedstawią swoje propozycje.

Już wiele lat temu plany miasta były takie, żeby parkingi powstawały z zaangażowaniem prywatnego kapitału - na zasadzie partnerstwa publiczno-prywatnego. Powstał jednak tylko jeden taki parking - pod placem Na Groblach. Obiekt na 600 miejsc został wybudowany w latach 2006 - 2009 przez hiszpańską firmę Ascan, na zasadzie koncesji. Firma pokryła koszty inwestycji (niemal 63 mln zł), a w zamian otrzymała prawo do pobierania opłaty parkingowej przez 70 lat.

Na podobnej zasadzie miały powstawać w Krakowie kolejne parkingi. Nic jednak z tych planów nie wyszło.

Następnym takim obiektem miał być parking pod placem przed Muzeum Narodowym. Początkowo planowano w magistracie, że przy al. 3 Maja powstanie parking na 760 miejsc i zostanie wybudowany przez inwestora, który później odzyska poniesione nakłady poprzez zarządzanie obiektem. Nie było jednak chętnych, mimo że urzędnicy próbowali kusić inwestorów, zmniejszając liczbę planowanych miejsc postojowych, najpierw do 350, a później do 150. Ostatecznie parking przy Muzeum Narodowym za ok. 15 mln zł wybudowało miasto.

To spotkało się z krytyką strony społecznej, która podkreślała, że miasto powinno przede wszystkim angażować się w budowę parkingów park&ride. Powstanie takich obiektów zaplanowano więc w tegorocznym budżecie miasta. W przypadku Nowego Kleparza poszukiwany jest prywatny partner.

- Przez kilka lat z powodu kryzysu inwestorzy nie mogli liczyć na kredyty na tego typu przedsięwzięcia. Teraz sytuacja na rynkach się poprawiła. Sondujemy więc, czy obecnie znajdą się chętni na budowę parkingu - wyjaśnia Jan Machowski z biura prasowego Urzędu Miasta Krakowa.

piotr.tymczak@dziennik.krakow.pl

Najnowsze informacje dot. koronawirusa

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

h
het

Tego samego prezydenta wybierają posrani ze strachu przed zmianami pracownicy miejskiego urzędu,jednostek pomocniczych , spółek miejskich oraz innych instytucji związanych z urzędem . Z rodzinami jest ich kilkadziesiąt tysięcy a należy pamiętać ,że za czasów Majchrowskiego wszystkie usługi komunalne zostały przejęte przez miejskie spółki - gotowy elektorat . Oni to boją się utraty pracy i redukcji więc ponoć błagają Majchrowskiego ,żeby został .
Następnie kibole , którym zafundował 2 stadiony za prawie miliard i jestem przekonany ,że toczyły się poufne rozmowy w sprawie wdzięczności kiboli i tak się stało .
Do tego dochodzą jeszcze firmy wykonawcze mające powiązania z obecną władzą ,których kilkudziesięciotysięczna załoga np. może otrzymać informację od kierownictwa ,że jak będzie Majchrowski to żyjemy a jak kto inny to tracą pracę i mamy kolejne tysiące z rodzinami .
W taki to sposób można rządzić do końca życia .
Na zakończenie powiem ,że nikt z moich znajomych nie głosował na Majchrowskiego z tym ,że nie mam żadnego w wymienionych instytucjach.

r
r,ky

Powołanie miejskiej spółki do obsługi strefy płatnego parkowania i parkingów świadczy o totalnej nieodpowiedzialności radnych lub po prostu przekręcie.
Pomimo totalnej krytyki społecznej powołania kolejnego kosztownego miejskiego pudełka organizacyjnego z prezesami ,dyrektorami ,administracją itp. kosztami radni nikogo nie słuchali i tak powołali miejską spółkę od parkingów argumentując głupkowato , że jest konieczna do budowania parkingów.
Było to kłamstwo szyte grubymi nićmi ,na które mogli się nabrać tylko idioci czyli nie orientujący w tym, że możliwość przeznaczenia środków na budowę parkingów radni mieli przez całe lata i mają dotąd! Wystarczyło, żeby uchwalili w budżecie konkretną kwotę celową na budowę parkingów tak samo jak uchwalają inne wydatki np.na drogi i do tego nie jest potrzebna żadna spółka !
Ponadto ,zgodnie z ustawą o drogach , to zarząd dróg (ZIKiT) ma ustawowe obowiązki prowadzenia inwestycji parkingowych a nie jakieś spółki dla których po ich utworzeniu trzeba było tworzyć specjalne uchwały rady upoważniające spółkę do czynności administracyjnych i inne ceregiele formalne .
Pytam po co to wszystko ?
Już wcześniej zarządca dróg (prezydent Krakowa) przekazał swoje ustawowe obowiązki zarządowi dróg (obecnie ZIKiT) ,który powołali radni miejscy .Teraz Zarząd dróg przekazał część swoich obowiązków ........nowopowstałej spółce miejskiej,którą powołali ....radni miejscy ! Pytamy po co ??????
W postępowaniu radnych trudno doszukać się jakichkolwiek przesłanek racjonalności w gospodarowaniu publicznymi środkami .
Tymczasem w Krakowie Majchrowskiego zarząd dróg budował podziemia Rynku i stadion sportowy, do czego nie jest w ogóle powołany, zamiast budować parkingi do czego zobowiązuje go ustawa?
Ponadto właśnie zarząd dróg (ZIKiT) jest ustawowo upoważniony do pobierania opłat w strefie płatnego parkowania i tak było przez kilka lat, po co więc powołano ową spółkę ?
Kolejny wątek ,to powołanie spółki w celu zapewnienia miejsc pracy znajomkom .Chodzi mianowicie o osoby, które zostały powołane do kierownictwa tej spółki. Prezes - były wicedyrektor zarządu dróg za czasów aresztowanego dyrektora pracujący dotąd poza urzędem, wiceprezes -były wiceprezes w spółce miejskiej ARM, dyrektor biura strefy - była kierownik biura strefy w ZIKiT usunięta ze stanowiska, sprawy kadrowe ponoć była zaufana kierownik kadr zarządu cmentarzy a później zarządu dróg za czasów skazanego dyrektora.
Jak widać osoby te łączy przymiotnik "były", osoba karanego i powrót do pracy, lecz nie do urzędu a do spółki.
Teraz prawie 2 lata od powołania spółki okazało się ,że z parkingów nici .To co robi prezes Kącki i spółka oprócz zatrudniania znajomych oraz osób z polecenia niezatapialnego i eskalacji niepotrzebnych kosztów ?
Jak widać bawi się nowymi zabawkami czyli testuje ekrany przyciskowe ,hulajnogi i zatrudnia wskazanych mu kolesiów a kierowcy nadal stoją w korkach i szukają miejsca do zaparkowania oraz zapewne zleca za pieniądze podatników kolejne opracowania i koncepcje ,bo któż w tej spółce ma tyle rozumu ,żeby poprowadzić ją w ten sposób ,aby wykonać profesjonalnie nałożone prawem i umową zadania .

5uky

Jeżeli ktokolwiek myśli ,że ten gość miał koncepcję to znaczy ,że powinien się leczyć psychiatrycznie .
Koncepcje tego rozwiązania drogowego mają już kilkadziesiąt lat i były opracowane przez fachowców z dziedziny komunikacji i transportu .

Koncepcja Tajstera ? Absurd.

Ja też mam koncepcję . Skrzyżowanie wielopoziomowe z estakadą , przejścia dla pieszych podziemne , ruchome chodniki ( czyli taśmociągi chodnikowe ) na których pieszy będzie stał a chodnik jechał (podobnie jak schody ruchome ) .Na ruchomych chodnikach podstawki na bagaże .Chodniki ażurowe ,przez co brud czy śnieg nie będzie się na nich utrzymywał . Prędkość chodnika 5km/h . Łagodne spadki przy wjazdach i wyjazdach spod ziemi .Wszystkie ciągi ruchu pojazdów i pieszych bezkolizyjne . Wzdłuż chodników sklepy typu we/wy. To znaczy w pierwszym okienku składa się zamówienie na kartce lub bilet reklamy gotowego produktu i jadąc chodnikiem dalej odbiera się towar w dalszych okienkach. Przez to nie traci się czasu bo chodnik jedzie cały czas. Itd. itd.

No i co ? Kiedy wdrożona zostanie ta koncepcja ?

t
turysta

A co dalejlej z placem autobusowym Pradnicka-Wroclawska kiedy to skrzyzowanie zamieni sie w R O N D O i podziemny parking ! A Dluga i Aleje i Pradnicka tez powinno juz dawno byc z przejsciami pod ziemia ! Tak Slaska do Dlugiej i Kleparza tez.

Z
Zuzinka

jak podatnik cierpi, płaci, narzeka a potem wybiera te same władze miasta, od kilkunastu lat.
Kraków ma jednego jedynego profesora, który nadaje się na włodarza ;-) otaczającego się bandą nieudolnych urzędasów.
Narzekać należy przy urnie wyborczej.

a
aa

Czy ta przebudowa układu ulic to z tunelem dla samochodów w ciągu al. Słowackiego, czy ta koncepcja dyr. Tajstera poszła do lamusa.

b
br

Spółka ma się od kogo uczyć. Przez ponad 20 lat miejscy urzędnicy szukali inwestorów na budowę parkingów .
Jeździli po świecie podglądać rozwiązania innych ,konferencje,spotkania ,negocjacje i ........nic . A podatnik płaci na pensje a niektórzy na tym wózeczku nic nie osiągnąwszy doczekają .........emerytury.
A podatnik płaci .
Udało się w końcu wybudować 1 podziemny parking przy Błoniach bo .........podatnik zapłacił .

Teraz zastanówmy się po co nam niekompetentni urzędnicy ,którzy przez tyle lat nie osiągają celu a biorą pensje bo .....podatnik płaci.

Do tego radni z kimś jeszcze w zmowie ,powołali głupkowato argumentując spółkę do .......budowania parkingów ,która po 2 latach funkcjonowania ogłasza......konsultacje a podatnik płaci kolejnemu podmiotowi i urzędnikom .

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3