18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

reklama

Kultura tworzenia

RedakcjaZaktualizowano 
Fot. organizatorzy
Fot. organizatorzy
Dni Mediolanu w Krakowie miały bogaty program, na który złożyły się m. in. występy Orkiestry Kameralnej La Scali i skrzypka Francesco Manara, a także legendarnego Piccolo Teatro di Milano i Teatro d'Europa. Krakowska publiczność przyjęła te atrakcje oklaskami na stojąco.

Fot. organizatorzy

ROZMOWA. Massimiliano Finazzer Flory, wiceprezydent Mediolanu

- Tak, ale nie jest to zaskakujące. To, co łączy Kraków i Mediolan, jest przecież kultura tworzenia. Dziś stajemy przed pytaniem: jakiego języka używać, by tworzyć wspólnotę? Uważam, że muzyka i teatr świetnie się do tego nadają. A publiczność to potwierdziła. Okazała się bardzo otwarta i gorąca. Tkwiły w niej namiętności i pasje, które chcieliśmy uwolnić. I to się udało.
Zapytam jako krytyk sztuki: dlaczego zabrakło sztuk wizualnych? W Mediolanie mieszka np. znakomita, pochodząca z Polski artystka, Alina Kalczyńska. Ona mogłaby stać sie twarzą kulturalnego porozumienia Mediolanu i Krakowa.
- Spotykając się z pełnomocnikiem prezydenta Krakowa ds. kultury wskazałem, że Mediolan może zaproponować Krakowowi współpracę na polu sztuk wizualnych. Wiemy, że tego zabrakło w tym roku, ale chcemy wypełnić tę lukę.
Czy mam rozumieć, że po wystawie Adriana Paciego, artysty wystawiającego na Biennale w Wenecji w 2005 roku, którego mieliśmy okazję oglądać w Bunkrze Sztuki, przyjdzie kolej na Mauricio Cattelana, również pochodzącego z Mediolanu.
- Te dwa przypadki to gwiazdy sztuki współczesnej. I takie przedsięwzięcia są ważne. Ale mnie zależy także na młodych artystach, jeszcze niezbyt znanych poza granicami naszych krajów, ale świetnie się zapowiadających. Myślimy już o programie, aby mogli zmieniać miejsce zamieszkania, poznać nowe miasto, inną kulturę i sposób życia, a przy okazji pozwoli wypłynąć ich sztuce poza granice rodzinnego kraju.
Pomysł takich rezydencji, pobytów artystów za granicą, jest bardzo interesujący. Czy jednak projekt ten jest realny?
- Mogę powiedzieć, że właśnie podczas mojego pobytu w Krakowie rozpoczęliśmy rozmowy na ten temat z przedstawicielami prezydenta miasta.
Cieszy mnie to tym bardziej, że podczas Dni Mediolanu udało się nawiązać współpracę pomiędzy młodymi aktorami z Scuola d'Arte Drammatica Paolo Grassi w Mediolanie i krakowskiej PWST. Wiem, że obie strony były bardzo zadowolone.
- To prawda, bardzo chwalili sobie te współpracę młodzi ludzie i z Krakowa, i z Mediolanu, ale to jest właśnie największa zaleta takich przedsięwzięć, to one są miarą rzeczywistej współpracy pomiędzy miastami. Kiedy pozwalamy artystom po prostu stykać się i razem tworzyć, powstaje zupełnie nowa jakość partnerstwa.
Rozumiem, że zaczynamy tworzyć wspólne projekty młodych artystów z Krakowa i Mediolanu.
- Podczas jednego ze spotkań cytowałem teksty futurystyczne, które głoszą, że musimy wznowić modę na bycie odważnymi, musimy starać się o nowe, artystyczne niebezpieczeństwa, bo żadna wartościowa twórczość się nie narodzi, gdy nie postawimy znaku zapytania nad naszą teraźniejszością. Młodzi ludzie znakomicie rozumieją ten postulat, a ich współpraca może pozwolić na powstanie nowych, artystycznych zjawisk.
Wspomniał Pan o futurystach. Proszę powiedzieć, czy możemy liczyć na wielką wystawę futuryzmu włoskiego. W tym roku przypada wielka rocznica: w 1909 r. ogłoszony został przez Marinettiego manifest ugrupowania.
- Z pewnością to nie są plany na ten rok. Jeśli myśleć o takim przedsięwzięciu, to najwcześniej w roku 2011. Tak będzie w Tokio w październiku tego roku. Tam zrekonstruujemy pokój futurystyczny, gdzie charakter miejsca wyznaczą wszystkie sztuki - malarstwo, rzeźba, muzyka. Pokażemy, jak ten nurt przeszedł w czasy dzisiejsze, jak odnalazł się w reklamie, designie, świecie technologii. To mogłaby być także nasza propozycja dla Krakowa.
A co zobaczymy w ramach Dni Krakowa w Mediolanie?
- To będzie bogaty program. Chcemy pokazać twórczość Tadeusza Kantora. Będzie więc nie tylko wystawa poświęcona jego sztuce, ale także spektakle jemu dedykowane. To cieszy mnie szczególnie nie tylko jako zastępcę prezydenta Mediolanu, ale przede wszystkim jako człowieka teatru.
Rozmawiał Łukasz Gazur

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3