Niedawno pewien mieszkaniec powiatu wadowickiego, który powołując się na przepisy kodeksu cywilnego nie mógł sobie poradzić z reklamacją u przedsiębiorcy, z którym zawarł umowę na wykonanie bramy wjazdowej za bagatela 10 tys. zł.
Udał się więc po pomoc do powiatowego rzecznika konsumentów w Wadowicach. Marek Wieroński skutecznie przekonał wykonawcę, iż nie może się zwolnić od odpowiedzialności, zwłaszcza, iż w ogóle nie udzielił odpowiedzi na żądanie konsumenta, co skutkuje, zgodnie z prawem koniecznością uznania roszczenia kupującego za uzasadnione.
Z kolei inna para konsumentów poskarżyła się rzecznikowi na pewnego podmyślenickiego producenta bram wjazdowych, że zaoferowana przez niego cena za usługę przekracza o kilka tysięcy złotych ceny stosowane przez inne zakłady. Niestety zorientowali się o tym dopiero po podpisaniu umowy. - Jeśli posiadają dowody w postaci cenników, ofert innych zakładów na taki sam towar, to mogą skutecznie odstąpić od umowy, a nadto delikwentowi grozi na mocy art. 138 kodeksy wykroczeń kara grzywny za pobieranie świadczeń wyższych, od tych obowiązujących na rynku - analizuje rzecznik Wieroński.
Zdaniem rzecznika, do konsumenckich umów o dzieło, będących rzeczą ruchomą, mają zastosowanie przepisy ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży. - Kodeks cywilny w takim przypadku może stanowić co najwyżej ich uzupełnienie. To istotny fakt dla konsumentów przy załatwianiu sporów - podkreśla powiatowy rzecznik konsumentów w Wadowicach Marek Wieroński.
(MPA)
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?