Inne dane samochodu "Mini":
Musiało minąć czterdzieści lat, aby przed mini po raz drugi w jego karierze postawiono zadanie zdobycia świata. Pod auspicjami niemieckiego koncernu BMW na rynku pojawiła się właśnie najnowsza wersja tego małego autka. Samochód, choć nowoczesny i wykorzystujący najnowsze osiągnięcia techniki i elektroniki, nie zapomina o legendzie "tamtego" mini. Czyni to poprzez powtórzenie niektórych "chwytów" stylizacyjnych. Już teraz jednak wiadomo, że ze względu na swoją wysoką cenę nowe mini nie będzie mogło sprostać zadaniu samochodu dla mas.
Autko powstało w dwóch wersjach. Pierwsza, bardziej łagodna i jakby "bliższa" życia nosi nazwę "one". Od wersji "cooper" odróżnia ją mniej agresywny wystrój wnętrza i nadwozia oraz znacznie mniejszy i słabszy silnik zamontowany pod maską. Druga wersja nawiązuje do niegdysiejszych osiągnięć mini na trasach rajdowych i wyróżnia się takimi detalami, jak: biały kolor dachu i chromowana listwa w tylnym zderzaku. Pod maską coopera drzemie także mocniejszy o 25 koni niż w "one" silnik.
Akcenty retro w wyglądzie mini 2001 to przede wszystkim kształt przedniej atrapy, okrągłe reflektory oraz praktycznie nie zmienione w kształcie lampy tylne. Pewne powtórzenia spotkać można także w kokpicie autka, choć pełnią one zaledwie rolę swoistego nawiązania do "tamtych" czasów. Okrągłe wskaźniki umieszczono centralnie, zaś na tablicy przyrządów zastosowano chromowane wstawki. Kokpit nowego mini to bardzo udane połączenie nowoczesnego designu z funkcjonalnością i ergonomią.
Jak na samochód XXI wieku przystało, w mini zastosowano wiele patentów będących najnowszymi osiągnięciami w dziedzinie motoryzacji. Są to między innymi poduszki powietrzne (w liczbie sześciu), automatyczna klimatyzacja, wysokiej klasy sprzęt audio oraz systemy: nawigacji, ABS i DSC. Oczywiście takie udogodnienia, jak: elektrycznie sterowane szyby i lusterka oraz obsługiwany pilotem zamek centralny, to w samochodzie standard. System kontroli trakcji ASC i ksenonowe reflektory w opcji.
Z dwóch wersji silnikowych słabsza to czterocylindrowa, rzędowa, szesnastozaworowa jednostka napędowa o pojemności skokowej 1598 cm sześc., mocy maksymalnej 90 KM przy 5500 obr./min oraz maksymalnym momencie obrotowym 140 Nm przy 3000 obr./min Silnik ten pozwala na osiągnięcie przyspieszenia od 0 do 100 km/godz. w czasie 10,9 sekundy i na rozpędzenie się do prędkości maksymalnej 185 km/godz. Średnie zużycie paliwa w przypadku omawianej jednostki wynosi 6,5 litra benzyny na setkę.
Drugi, montowany pod maską usportowionej wersji cooper silnik to także jednostka rzędowa, zbudowana z czterech cylindrów, szesnastu zaworów, także o pojemności skokowej 1598 cm sześc., ale już o mocy maksymalnej 115 KM przy 6000 obr./min oraz maksymalnym momencie obrotowym 149 Nm przy 4500 obr./min Motor ten pozwala cooperowi na osiągnięcie przyspieszenia od 0 do setki w czasie 9,2 sekundy i rozpędzenie się do prędkości maksymalnej 200 km/godz. Średnie zużycie paliwa wynosi, podobnie jak w przypadku słabszej wersji, 6,5 litra benzyny na sto.
wymiary karoserii
3626/1688/1406 mm
masa własna
1116 kg (one)
1125 (cooper)
rozstaw osi
2467 mm
pojemność bagażnika
160 (670) litrów
skrzynia biegów
pięcioprzełożeniowy manual
bezstopniowy automat CVT
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?