Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Laguna kontra vectra

Bogusław Korzeniowski
Do niedawna zakup samochodu produkcji innej niż niemiecka traktowany był jako zła inwestycja. Jednak mity o niezawodności pojazdów "Made in Germany", "japońskich jednorazówkach" i "słabym francuskim zawieszeniu" skorygowało samo życie. "Japończyki" okazały się najbardziej niezawodnymi modelami, pojazdy francuskie najtrwalszymi w wielu rajdach, a modele niemieckie są dość nisko notowane w rankingach TUV. Coraz więcej osób patrzy więc na ceny wszystkich modeli dostępnych na rynku.

     Renault laguna wyjechał na drogi w grudniu 1993. Pojazd upodobniono do oferowanego już na rynku safrane, jednak linię dostosowano do wymogów stawianych przez młodszych klientów. Efektem jest dynamiczna linia, ostro pochylona szyba przednia i masywny tył sprawiające wrażenie, że samochód ma w sobie "sportowego ducha". Model oferowany jest wyłącznie jako kombilimuzyna lub klasyczne kombi.      Po uniesieniu piątych drzwi w limuzynie bagażnik wykazuje pojemność 452 litrów. Po rozłożeniu tylnych siedzeń możemy zwiększyć przestrzeń bagażnika do 1335 litrów. Jednakże walory użytkowe, to tylko jedna z tajemnic laguny. Drugą jest fakt zachowania sylwetki mniej dostojnej i prestiżowej niż sedan. Wiosną 1998 pojazd otrzymał stylistyczny makijaż, dzięki któremu podkreślono lekkość i dostojność linii. Nie zmieniono natomiast jego podstawowych cech.      Najtańszy model oferowany jest z silnikiem 1598 ccm o mocy 110 KM. Dzięki niemu może on jeździć z prędkością 195 km/h, a 100 km/h ze startu stojącego osiągać w czasie 11,5 sek. W salonach dealerskich wersja ta kosztuje nieco ponad 63 000 zł. Po uiszczeniu tej kwoty klient otrzymuje bogate wyposażenie (ABS i klimatyzacja), które w wielu pojazdach jest kosztownym dodatkiem.      Zabiegi liftingowe objęły także w roku 1999 opla vectrę (premiera odbyła się w 1995). Podobnie jak w lagunie zmiany dotyczą tylko stylistyki i nie zakłócają dotychczasowych linii. Dla przeciętnego człowieka nie są więc one zbyt widoczne. Jednak jak zapowiadają konstruktorzy w samochodzie vectra w wyniku restylingu wymieniono 3000 części (ogółem ich liczba wynosi 8000). Wynika z tego, że pojazd po restylingu to prawie w 40 procentach nowy model.      Atutem opla jest oferta większej ilości wersji nadwoziowych. Kupujący może dokonać wyboru pomiędzy użytkową kombilimuzyną, dostojną wersją sedan a samochodem kombi.      Jeżeli zdecydujemy się na model z piątymi drzwiami, wówczas możemy oczekiwać parametrów lepszych od oferowanych w lagunie, która dostępna jest tylko z taką wersją nadwozia. Objętość bagażnika opla wynosi bowiem przy normalnie rozłożonych fotelach 500 litrów (jeżeli kupilibyśmy model sedan możemy oczekiwać "tylko" 480 litrów). Pozostałe parametry są prawie identyczne: długość w obydwu modelach wynosi 450 cm, rozstaw osi 264 cm, a średnica skrętu ok. 11,3 m.      Podobne parametry jak w lagunie oferuje także silnik 1600 ccm (101 KM). Prędkość maksymalna modelu wynosi 193 km/h, a przyspieszenie 12,5 sek. Lepsze jest natomiast zużycie paliwa.      Vectra potrzebuje w cyklu mieszanym 9,5 litra benzyny bezołowiowej, podczas kiedy laguna zadawala się 10,1 litra. Różnice w sumie niewielkie.      Zwolenników tego samochodu musimy jednak rozczarować. Cena nie jest bowiem tak przystępna jak w przypadku renault. Model oferowany jest wprawdzie za cenę niższą niż konkurent, ale za klimatyzację na przykład musimy już dopłacić.      Warto więc przed zakupem przestudiować cenniki, wypisać parametry, jakich żądamy od samochodu i sprawdzić, czy rozważany przez nas model posiada oczekiwane dodatki. 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski