reklama

Lato to dobry czas na aktywność ruchową. Trzeba regularnie ćwiczyć

Ewa Tyrpa
Ewa Tyrpa
Ruch zastąpi każdy lek, ale żaden lek nie zastąpi ruchu. Jednak ćwiczyć należy z rozsądkiem, aby sobie nie zaszkodzić - mówi prof. Jolanta Jaworek z z Wydziału Nauk o Zdrowiu Collegium Medicum w Krakowie.

- Latem chętniej decydujemy się na aktywność ruchową...

- Tak, a ja często odwołuję się do myśli dr Wojciecha Oczko, nadwornego lekarza królów Stefana Batorego i Zygmunta III Wazy że ruch zastąpi każdy lek, ale żaden lek nie zastąpi ruchu. Dlatego zachęcam do ćwiczeń, najlepiej regularnych o każdej porze roku.

- Ale powtarza też Pani, że trzeba ćwiczyć z rozsądkiem...

- ...aby nie zrobić sobie krzywdy. Dzisiaj możliwości do uprawiania sportu i w ogóle rekreacji są bardzo duże. Jest dostępny różnorodny sprzęt. Powstają plenerowe siłownie, pod dostatkiem jest klubów fitness, pływalni, przybywa tras dla rowerzystów, rolkarzy i spacerowiczów. Lato to dobry czas na aktywność ruchową, bo dni są długie możemy się ubrać w niekrępujący strój. Jednak zdecydowanie odradzam ćwiczeń, a nawet wychodzenia z domu w godzinach największego nasłonecznienia. W ogóle trzeba aktywność dostosować do swoich możliwości, wieku, stanu zdrowia. Osoby, które nie ćwiczą na co dzień nie powinny nagle nadrabiać zaległości i wyczynowo biegać lub ćwiczyć. Można uszkodzić kręgosłup lub stawy kolanowe. Należy też uwzględnić inne czynniki jak podwyższone ciśnienie tętnicze krwi, niewydolność krążenia, oddechową i inne schorzenia ograniczające wydolność fizyczną, a niewykluczające aktywności ruchowej.

- Co zatem zaleca Pani profesor osobom, które w wakacje chcą poprawić swoją kondycję?

- Radzę na początek stosować łagodne formy aktywności, na przykład spacery, też z kijkami nordic walking. To bardzo bezpieczna forma odciążająca kręgosłup oraz kolana.

- Ruch poprawia też stan ducha…

- … samopoczucie i stan psychiczny. Pobudza uwalnianie endogennych opiatów, substancji podobnych do morfiny, działających jak antydepresanty. Osoby systematycznie aktywne wiedzą, że ruch uzależnia i odczuwają go brak, gdy przestają ćwiczyć. A pobudza on organizm na wiele sposobów. W ostatnich latach odkryto, że mięśnie produkują miokiny - aktywne biologicznie substancje. Jedną z nich jest iryzyna, między innymi pobudzająca plastyczność mózgu, pamięć. Ma też działanie antydepresyjne. Pracujące mięśnie uwalniają czynnik wzrostu – IGF-1, zapobiegający zanikom mięśni czyli sarkopenii, będącej wielkim problemem wieku podeszłego. Czynnik ten ma też działanie pobudzające odnowę tkankową, a więc działa odmładzająco. Ruch też korzystnie wpływa na odporność organizmu. Podczas pracy mięśni uwalniają się substancje hamujące rozwój procesu zapalnego. Badania naukowe niemal każdego dnia przynoszą nowe dowody na to, że ruch rzeczywiście może zastąpić wiele leków.

- A bieganie?

- Zapanowała moda na bieganie, ale to sport nie dla wszystkich. Osoby, które już biegają i zamierzają uprawiać tę dyscyplinę, powinny koniecznie tę decyzję skonsultować z lekarzem i ćwiczyć pod okiem trenera lub fizjoterapeuty.

- Co grozi biegającym?

- Częstą dolegliwością jest ból kolan, spowodowany głównie zmianami zwyrodnieniowymi stawu kolanowego, o czym osoby te dowiadują się już jako pacjenci. Przeciążenie może doprowadzić do uszkodzenia innych struktur stawu: więzadeł i łąkotek.

- A jak należy zadbać o stopy?

- One też wymagają szczególnego potraktowania. Przecież muszą nas nosić do końca życia. A my wcale nie jesteśmy im za to wdzięczni i dopiero gdy coś dzieje, zaczynamy szukać ratunku. A o stopy należy dbać nieustająco. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, jak ważny jest prawidłowy układ stopy czyli jej sklepienia. Często występujące płaskostopie powoduje nie tylko bóle stóp ale może być też przyczyną dolegliwości kręgosłupa, stawów biodrowych, kolanowych, a nawet … żuchwowych. Dlatego osoby z płaskostopiem powinny nosić specjalne wkładki dobrane do typu płaskostopia. Obuwie do ćwiczeń powinno być wygodne, dobrze trzymające stopę, z szerokimi noskami.

- Aktywność ruchowa przynosi więc same korzyści…

- Oczywiście rozsądna, dostosowana do możliwości naszego organizmu i stanu zdrowia. Badania naukowe niemal każdego dnia przynoszą nowe dowody na to, że ruch rzeczywiści może zastąpić wiele leków.

Czytaj także

Profesor Jacek Jassem: Czy to prawda, że chemioterapia szkodzi?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Jak już idziemy na taki trening to konieczne jest idealnie dopasowane obuwie...serio bez dobrych wkładek szybko możemy sobie doprowadzić do kontuzji nie tylko nogi ale i kręgosłup. Ja polecam wkładki Balkefors https://www.youtube.com/watch?v=4yOVnarTg3g

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3