Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Łatwiej przenieść numer

Redakcja
Walka o klientów prowadzona przez operatorów telefonii komórkowej wchodzi w nowy etap - już za tydzień wejdą w życie nowe przepisy dotyczące tzw. przeniesienia numeru. Czas pokaże, czy będziemy zmieniać usługodawców jak rękawiczki.

TELEFONY. Za tydzień zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące zmiany operatora

Jedno jest pewne - pozyskiwanie nowych klientów na rynku telefonii mobilnej będzie się wiązało raczej z "wykradaniem" dotychczasowych abonentów konkurencyjnych sieci, niż z poszukiwaniem osób, które jeszcze "komórek" nie mają. Tych ostatnich trzeba by szukać ze świecą - szacuje się, że ponad 80 proc. Polaków ma telefon komórkowy, a liczba aktywnych tzw. kart SIM już dawno przekroczyła 40 milionów.
Na całym świecie działają 4 miliardy telefonów komórkowych. Gdyby przyjąć, że osoby korzystające z usług operatorów telefonii mobilnej mają tylko jeden aparat, można by uznać, że 60 proc. ludności świata ma niewielkie urządzenie pozwalające na rozmowy, wysyłanie wiadomości tekstowych, a nawet przeglądanie internetu. Tak oczywiście nie jest. Wiele osób na świecie i w Polsce ma po kilka kart (numerów); dodatkowo niektóre - uznawane za aktywne - karty SIM nie są używane. Są także obszary i grupy społeczne, które komórek używają rzadziej - np. mniej niż połowa mieszkańców polskich wsi przyznaje się do posiadania takiego telefonu.
Walka o przychylność osób już korzystających z przenośnych telefonów rozpoczęła się wiele miesięcy temu. Jeden z operatorów działających w Polsce (nowy gracz na rynku) wręcz oparł swoją strategię rozwoju na przejmowaniu dotychczasowych klientów innych sieci. Mowa o sieci Play, która od kwietnia zrezygnowała z pobierania opłat za przeniesienie numeru, a dodatkowo zaproponowała niektórym klientom zwrot opłaty ponoszonej u dotychczasowego operatora. Poinformowano nawet, że w marcu 40 proc., w kwietniu 49 proc., a w maju 65 proc. osób decydujących się na zmianę operatora, przeniosło swój numer właśnie do Play. Bardzo szybko pojawiły się pogłoski o liczbie odchodzących do Play klientów największego gracza na rynku - Plus GSM. Nawet ok. 3 tys. osób dziennie miało zdradzać Plusa i rozpoczynać romans z Play, jednak szef Plusa - Jarosław Bauc - publicznie zaprzeczał, jednocześnie krytykując Play za nazbyt nachalne namawianie do przeniesienia numeru.
Jak od 6 lipca będzie wyglądał proces przeniesienia numeru u operatorów komórkowych? Zgodnie z nowelizacją prawa telekomunikacyjnego i rządowym rozporządzeniem, przeniesienie będzie bezpłatne (obecnie kosztuje ok. 50 zł) i powinno trwać nie dłużej niż jeden dzień (w telefonii stacjonarnej może potrwać dłużej). Abonent lub użytkownik usługi pre-paid (telefonu komórkowego na kartę), który chce przenieść się do innej sieci i zachować numer, nie będzie musiał kontaktować się z dotychczasowym dostawcą usługi. Wniosek o przeniesienie numeru będzie można złożyć u nowego operatora - osobiście w jego siedzibie, listownie lub wysyłając odpowiedni formularz przez internet. Wniosek będzie formą pełnomocnictwa do załatwienia całej sprawy.
Zdaniem prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej Anny Streżyńskiej, rozporządzenie to "jedna z największych rewolucji" na polskim rynku telekomunikacyjnym. Obecnie przeniesienie numeru do innej sieci trwa w Polsce średnio 28 dni (to jeden z najgorszych wyników w Unii Europejskiej).
Jacek Świder
[email protected]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski