Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ledwo zaczęli budowę, a już trzeba poprawiać

Redakcja
Wylany kilka miesięcy temu asfalt na budowanej obwodnicy Olkusza jeszcze dobrze "nie ostygł", a już trzeba go zrywać.

Położony kilka miesięcy temu asfalt na obwodnicy trzeba frezować i układać od nowa FOT. ARCHIWUM

OLKUSZ. Droga jeszcze nie została oddana do użytku, ale już jest dziurawa. Konieczne jest zerwanie części nawierzchni.

Pęknięcia, które pojawiły się po zimie, okazały się groźniejsze niż przewidywali drogowcy. Przyczyną jest złe zabezpieczenie wykonanego już fragmentu jezdni.

- Wystąpienie tak poważnych usterek już na tak wczesnym etapie musi budzić poważne wątpliwości co do jakości prac na całej obwodnicy - uważa poseł z Olkusza Jacek Osuch.

O tym problemie pisaliśmy już w lutym. Kiedy stopniał śnieg, mieszkańcy dostrzegli pęknięcia w położonym trzy miesiące wcześniej asfalcie.

- Witamy w Polsce. Ledwo zaczęli budowę, a już trzeba poprawiać - komentowali nasz artykuł internauci. - Jesteśmy biedną gminą i nie możemy pozwalać, żeby nasze pieniądze były wydawane po kilka razy na jedną inwestycję. Ma być zrobione raz, a dobrze.

Pracownicy Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie uspokajali nas wtedy, że takie pęknięcia to dość naturalna rzecz i nie ma się czym martwić.

Okazuje się jednak, że jest czym. - Mam wrażenie, że dopiero po nagłośnieniu sprawy w mediach stosowne służby skontrolowały wykonawcę - komentuje sprawę radny miasta Łukasz Kmita. - Problem z jakością asfaltu musiał być znaczący, skoro firma zmuszona była zrywać całą nawierzchnię. Mam nadzieję, że wszystkie koszty ponownego układania asfaltu poniesie wykonawca - dodaje radny.

Obwodnica była wykonywana przy utrzymaniu ruchu, czyli najpierw jedna część jezdni, później druga. Pośrodku powstaje wtedy charakterystyczny szew. - Musiał zostać źle zabezpieczony przed zimą i do środka dostała się woda - wyjaśnia Roman Leśniak z krakowskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich.

To spowodowało konieczność wymiany nawierzchni na odcinku około 200 metrów. Prace polegają na frezowaniu, czyli usuwaniu warstwy ścieralnej asfaltu aż do warstwy wiążącej. Następnie obie warstwy zostaną wymienione.

- Podbudowa jest wykonana dobrze. Potwierdziły to badania prowadzone pod okiem fachowców z Uniwersytetu Śląskiego - uspokaja Roman Leśniak. Jednocześnie dodaje, że tego typu sytuacja zdarzyła się po raz pierwszy. - Ponieważ to wykonawca źle zabezpieczył szew, to on pokryje koszty związane z pracami naprawczymi - dodaje przedstawiciel Zarządu Dróg Wojewódzkich.

***

Przetarg na budowę wschodniej obwodnicy Olkusza wygrała firma Eurovia z ceną 22,5 mln zł. Była to oferta najniższa. Czy niska cena odbija się na jakości?

- Wyłoniliśmy firmę zgodnie z przepisami - zapewnia Roman Leśniak z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie. Obwodnica będzie miała około 7,5 kilometra długości. Budowa ma trwać 18 miesięcy od podpisania kontraktu. Jak uspokajają drogowcy, usterki nie powinny wpłynąć na termin oddania do użytku tego etapu obwodnicy, który jest planowany na sierpień - wrzesień.

Katarzyna Ponikowska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikpolski24.pl Dziennik Polski